X
Nordic region's business magazine • augusti 22, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

AI: Ett kraftfullt verktyg med begränsningar

Publicerad augusti 22, 2025

AI beskrivs ofta som framtidens lösning, men egentligen liknas den mer vid en rörtång i verktygslådan. Nils Wimby kritiserar den blinda entusiasmen för tekniken och understryker vikten av att inte förväxla verktyg med strategi.


Han förklarar:

”Jag har en i grunden uttalad skepsis mot AI:s valpaktiga entusiasm i allmänhet, samt dess korpaktiga förtjusning för nya coola/blanka grejer i synnerhet,” , hon säger.


Wimby anser att AI inte är en strategi utan ett hjälpmedel. Han säger att:

”AI är inte en strategi, det är inte ens en taktik. Det är ett verktyg som kan användas för att supporta ett arbete, inte leda det,” , hon säger.


Han framhäver att när alla använder AI, blir det en vara, och företag måste ha annat för att skapa en konkurrensfördel.

”Som man frågar får man svar, på samma sätt som med människor svarar AI baserat på brief och vilka data man ber den fokusera på,” , hon säger.


Wimby liknar marknadsföring vid husbygge, där arkitekten har den övergripande visionen och hantverkaren utför arbetet. AI fungerar som ett verktyg, som en rörtång, som kräver vägledning för att användas effektivt.

”Kan utvecklas över tid men bör alltid sättas i perspektiv av hantverkare, som i sin tur guidas av arkitekter,” , hon säger.


Strategier som bara fokuserar på att maximera AI:s värde saknar djup. Wimby påpekar att:

”Det intressanta är. I vilket syfte,” , hon säger.


Han varnar för att förlita sig för mycket på AI, särskilt när det gäller dataanalys.

”Men om det är fel data, fel strategier och fel content, då blir den potentiellt värdefulla resursen istället något som är en fara för verksamheten,” , hon säger.


Wimby fruktar också en systematisk snedvridning i AI:s svar, där gamla metoder inte tas i beaktande.

”Marknadsföring är oerhört komplext, påverkas av omvärld, konkurrens, psykologi, trender, makroekonomi, så mycket saker som förändras över tid,” , hon säger.


Felaktiga frågor kan leda till felaktiga resultat, vilket manifesteras i AI:s svar. Han förklarar att:

”Vi har sett hur felaktiga KPI:er, så kallade ”vanity metrics” har styrt verksamheter åt fel håll,” , hon säger.


Wimby betonar att AI ska ses som ett hjälpmedel som behöver styras och tolkas. Han ger ett exempel med sin AI-agent ”Grumpy Old Strategist”, som baseras på evidens och klassisk litteratur.

”Den är matad med klassisk litteratur inom marknadsföring, konsumentpsykologi och företagsekonomi, och tillsagd att ta in ny information men att värdera den mot evidens,” , hon säger.


Slutligen påpekar han vikten av att förstå strategin bakom framgångsrika företag snarare än att efterlikna deras taktik.

”Stop chasing Nike”s tactics and start understanding the strategy that made them Nike in the first place: decades of building a distinctive brand and making it ridiculously easy for everyone to buy,” , hon säger.

Mest lästa
  1. Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

  2. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  3. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Fler intressanta artiklar

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.