Storms nya byrå som kombinerar digital och politisk expertis
Publicerad augusti 14, 2025
Publicerad augusti 14, 2025

Det norska byrånätverket Storm välkomnar en ny aktör i sin portfölj. Med insikter från Petter Stordalens framgångar inom sociala medier, planerar Spor att introducera ett innovativt koncept för sina kunder.
”Vi är inte en sociala medier-byrå, inte en klassisk pr-byrå. Vi kombinerar att vara digitala och politiska nördar,” säger byråchef Henrik Mariero Dale.
Petter Stordalen har under de senaste åren investerat kraftigt i kommunikation. Genom sitt byrånätverk Storm, som även omfattar reklambyrån Smeh och digitalbyrån Smør, har han blivit en betydande aktör på den norska byråmarknaden.
Stordalen har själv haft en stark närvaro i sociala medier under 15 år, med runt en miljon följare. Hans kommunikationsavdelning ansvarar för den dagliga publiceringen, vilket har blivit en grundpelare för den nya byrån.
”Vi tror inte på byråer som ska vara allt för alla. Vi bygger egna bolag med de bästa människorna – folk som verkligen kan sina fält – och ger dem kraft och riktning,” förklarar Stordalen.
Henrik Mariero Dale och Simen Ringen kommer att leda Spor. Ringen har arbetat i tre år som kreativ rådgivare till Stordalen och har nu blivit partner med Dale, som har erfarenhet av att hantera sociala medier för tidigare norska statsministern Erna Solberg.
”Många toppchefer vill vara mer synliga och ta en starkare digital position. Det handlar om att plocka med en del av verktygen för att ge andra ledare mer synlighet,” säger Dale.
De planerar att anpassa kommunikationen efter kanal och kombinera personligt innehåll med samhällsdebattens inlägg, samtidigt som de upprätthåller kärnvärdena som en röd tråd.
”Vi har en bra verktygslåda för att verkligen kunna fylla det här tomrummet i marknaden som vi tycker oss ha identifierat,” berättar Ringen.
Stordalen är inte bara ägare av byrån, han blir också deras första kund. Innehållet i hans sociala medier kommer Ringen att fortsätta hantera, nu genom Spor, och de har redan påbörjat samarbeten med flera framstående chefer inom norskt näringsliv.
”Det finns ju bara en Petter Stordalen, och jag tror att många reagerar: ”Jag vill inte vara en Petter Stordalen, jag har inte det i mig.” Men vi ser att många chefer i norska företag har mycket på hjärtat som de vill förmedla,” säger Per Valebrokk, grundare och huvudägare av Storm.