X
Nordic region's business magazine • augusti 14, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Storms nya byrå som kombinerar digital och politisk expertis

Publicerad augusti 14, 2025

Det norska byrånätverket Storm välkomnar en ny aktör i sin portfölj. Med insikter från Petter Stordalens framgångar inom sociala medier, planerar Spor att introducera ett innovativt koncept för sina kunder.


”Vi är inte en sociala medier-byrå, inte en klassisk pr-byrå. Vi kombinerar att vara digitala och politiska nördar,” säger byråchef Henrik Mariero Dale.


Petter Stordalen har under de senaste åren investerat kraftigt i kommunikation. Genom sitt byrånätverk Storm, som även omfattar reklambyrån Smeh och digitalbyrån Smør, har han blivit en betydande aktör på den norska byråmarknaden.


Stordalen har själv haft en stark närvaro i sociala medier under 15 år, med runt en miljon följare. Hans kommunikationsavdelning ansvarar för den dagliga publiceringen, vilket har blivit en grundpelare för den nya byrån.


”Vi tror inte på byråer som ska vara allt för alla. Vi bygger egna bolag med de bästa människorna – folk som verkligen kan sina fält – och ger dem kraft och riktning,” förklarar Stordalen.


Henrik Mariero Dale och Simen Ringen kommer att leda Spor. Ringen har arbetat i tre år som kreativ rådgivare till Stordalen och har nu blivit partner med Dale, som har erfarenhet av att hantera sociala medier för tidigare norska statsministern Erna Solberg.


”Många toppchefer vill vara mer synliga och ta en starkare digital position. Det handlar om att plocka med en del av verktygen för att ge andra ledare mer synlighet,” säger Dale.


De planerar att anpassa kommunikationen efter kanal och kombinera personligt innehåll med samhällsdebattens inlägg, samtidigt som de upprätthåller kärnvärdena som en röd tråd.


”Vi har en bra verktygslåda för att verkligen kunna fylla det här tomrummet i marknaden som vi tycker oss ha identifierat,” berättar Ringen.


Stordalen är inte bara ägare av byrån, han blir också deras första kund. Innehållet i hans sociala medier kommer Ringen att fortsätta hantera, nu genom Spor, och de har redan påbörjat samarbeten med flera framstående chefer inom norskt näringsliv.


”Det finns ju bara en Petter Stordalen, och jag tror att många reagerar: ”Jag vill inte vara en Petter Stordalen, jag har inte det i mig.” Men vi ser att många chefer i norska företag har mycket på hjärtat som de vill förmedla,” säger Per Valebrokk, grundare och huvudägare av Storm.

Mest lästa
  1. Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

  2. Nominerad ledare för Centerpartiet

  3. Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Fler intressanta artiklar

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.