Medieinvesteringar visar styrka under sommaren
Publicerad
augusti 13, 2025
Reklamköpare har under juni och juli investerat 1,8 miljarder kronor, vilket utgör den tredje högsta siffran någonsin. Trots en tuff vår med låga investeringar, har köparna nu öppnat sina plånböcker något, även om det är en liten minskning i jämförelse med förra året. De totala medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar uppgick till drygt 1,8 miljarder kronor under denna period. ”Medieinvesteringarna minskade något under sommarmånaderna, totalt 2,9 procent. Detta får dock anses som en stark sommar eftersom jämförelsetalen är mycket höga. Juni–juli 2025 blev den tredje högsta noteringen – någonsin,” säger hon. Podcasts har varit den mest framgångsrika mediekategorin med intäkter på 43,2 miljoner kronor, vilket innebär en ökning på 65,4 procent. Även kategorier som sök, bio, online display, online video och sociala medier har sett en ökning. Däremot har tidskriftsmarknaden drabbats hårt med investeringar på 14,3 miljoner kronor, en minskning med 20,5 procent. Även TV, dagspress och utomhusreklam har backat. Hittills i år är medieinvesteringarna endast 1 procent lägre än samma period förra året. DR/Annonsblad har upplevt den största nedgången med en negativ tillväxt på 20,4 procent. ”Den föregående perioden 2024 innehöll sportevenemang som fotbolls-EM och OS, vilket kraftigt drev rörlig bild. Nu när vi summerar sommaren, kan vi se att årets fotbolls-EM inte lockade lika mycket annonspengar; TV tappade hela 19 procent och de totala medieinvesteringarna i rörlig bild minskade med 10 procent,” konstaterar han.