Företagens marknadsföringsstrategier i osäkra tider
Publicerad augusti 13, 2025
Publicerad augusti 13, 2025
Trots ekonomiska utmaningar investerar många amerikanska storföretag kraftigt i marknadsföring, rapporterar Adweek. Med tuffa tullar, fallande arbetslöshetssiffror och en instabil global ekonomi blir varumärken allt viktigare. Donald Trumps tullpolitik har påverkat världsekonomin kraftigt, vilket fått konsumenterna att bli mer försiktiga med sina utgifter, säger analytiker.
När amerikanerna söker billigare alternativ eller lagar mer mat hemma, hur reagerar storföretagen? Enligt Adweeks analys behåller många företag sina marknadsföringsbudgetar eller ökar dem. Justin Picicci, CFO på Ralph Lauren, meddelade under ett resultatmöte den 7 augusti att företaget planerar att satsa offensivt under dessa osäkra tider.
– Vi investerar i vårt varumärke, våra produkter, våra upplevelser och våra möjligheter att bättre tjäna och skapa långsiktiga relationer till våra kunder, säger han.
Under det senaste kvartalet ökade Ralph Lauren sina marknadsföringsinvesteringar till 7,5 procent av vinsten, jämfört med 6,7 procent förra året. Även bryggerijätten bakom Coors Light och Blue Moon planerar att öka sin marknadsföring, förklarar CFO Tracey Joubert i Q2-rapporten.
– Vi tänker fortsätta att sätta den rätta marknadsföringskraften bakom våra nyckelvarumärken och innovationer, säger han.
McDonald”s vd Chris Kempczinski presenterade den 6 augusti tre viktiga faktorer för att navigera den tuffa ekonomin: värderingar, en ny meny och stark marknadsföring.
– I det här klimatet måste man köra på alla tre. Om du bara satsar på en eller två kommer du inte nå de resultat som vi siktar mot, säger han.
Kenvue, ett läkemedelsföretag med kända varumärken som Tylenol och Listerine, kommer att bli mer selektiva i sina satsningar, meddelar CFO Amit Banati.
– Vi kommer att stötta våra varumärken än mer än i fjol, säger han.
En av USA:s största tillverkare av konsumtionsvaror planerar inte att minska sina marknadsföringsinsatser. Vd Rick Dierker sa den 1 augusti att det inte är ett alternativ att skära i marknadsföringsbudgeten, även om det kan leda till kortsiktiga vinster.