X
Nordic region's business magazine • augusti 13, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Företagens marknadsföringsstrategier i osäkra tider

Publicerad augusti 13, 2025

Trots ekonomiska utmaningar investerar många amerikanska storföretag kraftigt i marknadsföring, rapporterar Adweek. Med tuffa tullar, fallande arbetslöshetssiffror och en instabil global ekonomi blir varumärken allt viktigare. Donald Trumps tullpolitik har påverkat världsekonomin kraftigt, vilket fått konsumenterna att bli mer försiktiga med sina utgifter, säger analytiker.


När amerikanerna söker billigare alternativ eller lagar mer mat hemma, hur reagerar storföretagen? Enligt Adweeks analys behåller många företag sina marknadsföringsbudgetar eller ökar dem. Justin Picicci, CFO på Ralph Lauren, meddelade under ett resultatmöte den 7 augusti att företaget planerar att satsa offensivt under dessa osäkra tider.
– Vi investerar i vårt varumärke, våra produkter, våra upplevelser och våra möjligheter att bättre tjäna och skapa långsiktiga relationer till våra kunder, säger han.


Under det senaste kvartalet ökade Ralph Lauren sina marknadsföringsinvesteringar till 7,5 procent av vinsten, jämfört med 6,7 procent förra året. Även bryggerijätten bakom Coors Light och Blue Moon planerar att öka sin marknadsföring, förklarar CFO Tracey Joubert i Q2-rapporten.
– Vi tänker fortsätta att sätta den rätta marknadsföringskraften bakom våra nyckelvarumärken och innovationer, säger han.


McDonald”s vd Chris Kempczinski presenterade den 6 augusti tre viktiga faktorer för att navigera den tuffa ekonomin: värderingar, en ny meny och stark marknadsföring.
– I det här klimatet måste man köra på alla tre. Om du bara satsar på en eller två kommer du inte nå de resultat som vi siktar mot, säger han.


Kenvue, ett läkemedelsföretag med kända varumärken som Tylenol och Listerine, kommer att bli mer selektiva i sina satsningar, meddelar CFO Amit Banati.
– Vi kommer att stötta våra varumärken än mer än i fjol, säger han.


En av USA:s största tillverkare av konsumtionsvaror planerar inte att minska sina marknadsföringsinsatser. Vd Rick Dierker sa den 1 augusti att det inte är ett alternativ att skära i marknadsföringsbudgeten, även om det kan leda till kortsiktiga vinster.

Mest lästa
  1. Samgående skapar stark aktör inom digital affärsutveckling

  2. Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

  3. Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Publicerad november 5, 2025

Har du rätt lön för ditt arbete?Tjänar dina tidigare klasskamrater från Berghs mer än du?Resumé Insikt presenterar en översikt av ersättningen på 230 svenska byråer.✓ Lönetoppen: Här tjänar du mest…

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.