Petter Andréasson säljer sin pr-byrå efter nästan fyra decennier
Publicerad augusti 13, 2025
Publicerad augusti 13, 2025

Efter att ha drivit Andréasson Public Relations i 38 år har Petter Andréasson beslutat att sälja byrån till sex seniora konsulter. Den nya verkställande direktören blir Daniel Claesson, som tidigare var vice vd.
Andréasson PR, en av Sveriges äldsta PR-byråer, har en rik historia inom branschen. Claesson uttrycker sin beundran för Andréasson, samtidigt som han understryker vikten av hans fortsatta roll som senior advisor för att säkerställa stabilitet för kunderna. 
– Petter Andréasson är en legend i PR-branschen. Att framgångsrikt driva en sådan här verksamhet i 38 år är en prestation, säger han.
Den nya ägargruppen inkluderar konsulter med varierande bakgrunder, däribland Claesson själv från Moderaterna, samt Niklas Agaton från TV4 och Ulrika Borg från Socialdemokraterna. 
– Jag tycker det är dags för mig att trappa ner och då passar det mig fint att lämna över ansvaret och kunna fortsätta som senior advisor under några år, säger Andréasson.
Andréasson PR grundades 1987 och har haft en framgångsrik resa, med 25 anställda och vinst varje år. 
– Vi har haft det väldigt roligt. Jag är otroligt stolt över att ha kunnat driva en verksamhet som konsekvent tagit utgångspunkt i kreativitet, säger han.
Under 2024 minskade byråns omsättning med 9 procent till 11,9 miljoner kronor, men rörelseresultatet ökade med 22 procent till 1,8 miljoner kronor. Utdelningen fastställdes till 1,8 miljoner kronor, och antalet anställda minskade till åtta.