X
Nordic region's business magazine • augusti 13, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Anonym kampanj uppmanar till skydd av svenska tuppar

Publicerad augusti 13, 2025

Kampanjen ”Save the Swedish Cocks” har väckt uppståndelse genom att belysa det oetiska i avlivningen av tuppkycklingar, som inte kan producera ägg. Den anonyma gruppen bakom initiativet har spridit sitt budskap på gatorna i Stockholm och andra europeiska städer, vilket skapat stor internationell uppmärksamhet.


Kampanjen inkluderar affischer och filmer med budskap som

”Don”t be a Dick about Swedish Cocks”,

”Stop F*cking the Cocks”,

”Cocks Deserve Rights Too”,
och använder blurrade bilder av tuppkycklingar för att fånga intresset. QR-koder på affischerna länkar till verkliga bilder av situationen.


Förutom Stockholm har kampanjen synts i Köpenhamn, Bryssel och London, vilket bidrar till dess tydliga europeiska närvaro. En talesperson för kampanjen säger,

”Vi använder absurditet för att avslöja absurditet. Att döda djur vi aldrig tänkt äta när tekniken finns för att slippa är inte bara oetiskt, det är fullständigt oacceptabelt.”


Kampanjsidan uppmanar besökare att kontakta beslutsfattare för att förespråka för teknik som kan könsbestämma embryon innan kläckning, en metod som redan används i flera andra länder. Enligt kampanjens uppgifter har den nått över fyra miljoner exponeringar på sociala och digitala plattformar.


Kampanjen har även genererat mer än 50 000 besök på sin hemsida och skapat hundratals diskussioner på Reddit, Instagram, Youtube och Tiktok.

Mest lästa
  1. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  2. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

  3. Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Fler intressanta artiklar

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.