X
Nordic region's business magazine • augusti 1, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Pr-expertens ai-thriller om teknikens gränser

Publicerad augusti 1, 2025

Efter två decennier i kommunikations- och tekniksektorn debuterar Martin Sjögren som skönlitterär författare med en spänningsroman som utforskar artificiell intelligens, rymdteknik och konsekvenserna av en för snabb teknikutveckling.


– Finns ett teknikproblem som få vet om och som blev inspirationen till boken. 100 kilometer över havsytan där atmosfären tar slut och rymden tar vid – det är Karmanlinjen, han säger


Romanen med titeln Karmanlinjen har tagit form hos den pr-chef som under mer än tjugo år arbetat med kommunikation inom telekom- och it-branschen.


– Boken kom ut i maj, hur har det känts att ha varit publicerad författare nu i två månader?


– Fantastiskt roligt. Jag har alltid läst mycket och det var länge ett mål för mig att skriva en egen bok, det var en lång process men nu är den klar och det har varit väldigt kul att ta del av feedbacken från läsarna. Många har hört av sig och sagt att de lärt sig något nytt, han säger


Möter läsaren en tydlig överlappning mellan pr-arbetets berättarkonst och romanskicklighet, där berättelsen förankrar komplexa ämnen i ett tillgängligt och engagerande format.


– Absolut, i pr bygger man en spännande story och försöker engagera kring ett ämne så det finns vissa gemensamma nämnare mellan pr och skrivande, säger han och fortsätter:


– Framförallt har jag haft nytta av mina pr-kunskaper när jag nu tagit mig an komplexa områden, så som AI och rymdteknik, och försökt presentera faktan på ett underhållande vis. Jag har ju jobbat med kommunikation inom techbranschen länge och behövt sätta mig in i den tekniska utvecklingen för att sedan skapa intresse kring ämnena och kring mina kunder, han säger


I romanen skildras en fiktiv framtid där tekniken gått vidare än idag, och läsaren följer programmeraren Max som ansvarar för en satellitflotta och AI-baserade väderprognoser i det skånska fiskeläget Viken.


Central tema är AI-utveckling, extremväder och en kommersiell rymdindustri i exponentiell tillväxt som speglar verklighetens snabba expansion av privatsatelliter i omloppsbana.


– Förut sköt vi upp en satellit i taget men nu kan vi skjuta upp dussintals små på samma gång. Rymden är ju stor men risken för krockar ökar vilket kan ha en kedjereaktion och skapa stora problem, det är ett teknsikt problem som få vet om och som blev en del av inspirationen till boken, han säger


Trots teknikoptimism har flera uppmärksammade incidenter hos ledande teknikbolag dämpat entusiasm, men även förstärkt behovet av en balanserad diskussion kring risker och möjligheter.


– Jag har alltid varit fascinerad av rymden, att tänka på allting som finns där ute i det här stora, stora universumet. Det är viktigt att peka på problemen med tekniken men jag kommer nog ändå alltid vara en optimist på grund av alla fördelar. Som att satelliter möjliggör klimatforskning och finansiella tjänster. Eller att AI är till stor nytta för vården och för att gå igenom enorma mängder data, han säger


– En negativ sida av teknikbranschen är att det ibland kan gå för fort, vilket finns närvarande boken. Det kändes viktigt att inte glorifiera AI eller rymdindustrin. Och framförallt är det ju en spänningsroman så risker, hot och människor som vill utnyttja varandra är en del av intrigen, han säger


Första boken utgör inledningen på en planerad trilogi där varje del fokuserar på aktuella teknologiska frågor.


– Jag håller på med uppföljaren nu, så den borde komma ut om något år. Jag kan inte säga vad den kommer handla om än men det är en teknik som idag ligger i framkant och den kommer utspela sig på flera platser i Europa, han säger

Mest lästa
  1. Osäkerhet i AI och SEO: En komplex verklighet

  2. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

  3. Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

Fler intressanta artiklar

PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Publicerad december 19, 2025

Finns det en avsiktlig PR-strategi bakom Kalla Faktas avslöjande av Icas prismanipulation inför PRO:s matpriskontroller? Dagligvarunytt hävdar att Axfood har försökt styra medietäckningen. TV4 förnekar dock detta och vill inte…

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.