X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 30, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Oatlys strategiomställning efter storförlusten

Publicerad Juli 30, 2025

Oatly grundades som ett innovativt alternativ till mejeriprodukter och gav snart inslag av radikal marknadsföring. Under introduktionsåren hyllades bolagets unika berättande, men expansionen har utsatt varumärket för betydande utmaningar.


Efter noteringen 2021 rusade aktien och värderingen nådde över 15 miljarder dollar. Sedan dess har produktionstörningar och tappade avtalskunder minskat börsvärdet med över 97 procent och skapat behovet av en ny strategisk inriktning.


”Vi har investerat mycket tid och resurser i att skapa en unik röst som talar till konsumenter på ett sätt vi anser att inga konkurrenter har lyckats med, bland annat genom skräddarsydd grafik som är svår att kopiera. Denna röst är och förblir en avgörande del av vår tillväxtstrategi”


Marknadsföringsprofessor Johan Anselmsson bedömer att Oatly behöver justera sin strategi för att öka volymen.

”Oatly bör därför sluta positionera sig mot konventionella mejeriaktörer och i stället positionera sig mot de växande konkurrenterna i sin egen kategori”, säger Anselmsson.


Ekonomijournalisten Cecilia Nikpay påpekar att bolagets tidiga höga värdering präglades av naiva förväntningar och att den fortsatta expansionen kommer kräva långsiktig kostnadskontroll.

”Oatlys värdering visar en naivitet i förväntningarna som drevs på när namnkunniga investerare anslöt tidigt. Det är inte unikt att man underskattar vad som krävs i alla led när ett bolag ska skala upp sin affär”, säger Nikpay.


Marknadsföringsteamets kreative chef Martin Ringqvist medger att Oatly delvis kopierat traditionellt livsmedelsföretagstänkande men framhåller nu en tydligare produkt- och kanalfokuserad strategi.

”På ett sätt blev vi det vi aldrig skulle bli; ett livsmedelsföretag”, säger Ringqvist.


För att återerövra marknadsandelar i en mognande kategori måste Oatly balansera pris, innovation och en stark visuell identitet. Bolaget står inför betydande finansiella utmaningar och behöver återbygga investerarnas förtroende inför framtida kapitalrundor.

Mest lästa
  1. Snapchat och caia väver samman digitala och fysiska modeupplevelser

  2. Pr-expertens ai-thriller om teknikens gränser

  3. Wenderfalck stärker tillväxten 2024 trots lägre marginal

Fler intressanta artiklar

När ai tar över sammanfattningen

Publicerad July 31, 2025

AI:s förmåga att sammanfatta stora textmängder kan ge snabb översikt men riskerar att sudda ut viktig nyans i kommunikationen. Idag presenteras svar direkt i sökresultat istället för att leda användaren…

Samuel l. jackson lanserar tångsnacks från vattenfalls havsbaserade vindkraft

Publicerad July 31, 2025

Vattenfall har i samarbete med skådespelaren Samuel L. Jackson tagit fram ett nytt snack av tång som odlas mellan turbiner i sina havsbaserade vindkraftsparker. Produkten kommer att produceras i begränsad…

Esmeraldas syskon invänder mot varumärkesskydd av smeknamnet

Publicerad July 31, 2025

Esmeraldas bröder och systrar ifrågasätter Melinda Jacobs patentansökan för att registrera dotterns smeknamn som varumärke.Dottern har i familjen ofta kallats så här:”Lilla hjärtat”I ett yttrande till Patent- och registreringsverket framhäver…

Imponerande resultat driver metas aktieuppgång

Publicerad July 31, 2025

Meta presenterade ett resultat per aktie om 7,14 dollar, vilket överträffade analytikernas förväntade 5,92 dollar.Intäkterna för perioden uppgick till 47,5 miljarder dollar, jämfört med prognoserna på 44,8 miljarder.Företaget förutser att…

Stark utveckling för kid collective efter byråfusion

Publicerad July 31, 2025

Kid Collective bildades genom en sammanslagning av de oberoende byråerna Volt och Familjen efter ett utmanande 2023. Fusionen resulterade i en stärkt plattform som nu avslutat sitt första räkenskapsår med…

Guess lanserar första ai-modellen i vogue – kritiken växer

Publicerad July 30, 2025

I augustinumret av Vogue presenterade modemärket Guess en annons med en modell skapad helt via artificiell intelligens. Det är första gången som en sådan digital konstruktion syns i tidningen.Bilden visar…

Amazon drar sig ur google shopping-auktioner

Publicerad July 30, 2025

Amazon har under veckan avbrutit budgivningen på google shopping-annonser efter en gradvis nedtrappning det senaste året.Då en av de tyngsta aktörerna lämnat fältet kan andra annonsörer förvänta sig lägre klickkostnader…

Oatlys strategiomställning efter storförlusten

Publicerad July 30, 2025

Oatly grundades som ett innovativt alternativ till mejeriprodukter och gav snart inslag av radikal marknadsföring. Under introduktionsåren hyllades bolagets unika berättande, men expansionen har utsatt varumärket för betydande utmaningar.Efter noteringen…

Australien stoppar alla under 16 från youtube och andra sociala plattformar

Publicerad July 30, 2025

Australiens regering meddelar att barn under 16 år inte längre får öppna konton på Youtube.Bakgrunden är en lag från november 2024 som ger sociala medier incitament att kontrollera användarnas ålder…

Reklam i anti-woke-erans prövning

Publicerad July 30, 2025

Den anti-woke-våg som sveper över sociala medier skapar ett utmanande klimat för reklambyranschen även i Sverige, där husfrulivet romantiseras av ”trad wifes” och där ”manosfären” gjort sexism lockande igen.I USA…

Arkiv

  • August 2025
  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.