X
Nordic region's business magazine • juli 30, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Oatlys strategiomställning efter storförlusten

Publicerad juli 30, 2025

Oatly grundades som ett innovativt alternativ till mejeriprodukter och gav snart inslag av radikal marknadsföring. Under introduktionsåren hyllades bolagets unika berättande, men expansionen har utsatt varumärket för betydande utmaningar.


Efter noteringen 2021 rusade aktien och värderingen nådde över 15 miljarder dollar. Sedan dess har produktionstörningar och tappade avtalskunder minskat börsvärdet med över 97 procent och skapat behovet av en ny strategisk inriktning.


”Vi har investerat mycket tid och resurser i att skapa en unik röst som talar till konsumenter på ett sätt vi anser att inga konkurrenter har lyckats med, bland annat genom skräddarsydd grafik som är svår att kopiera. Denna röst är och förblir en avgörande del av vår tillväxtstrategi”


Marknadsföringsprofessor Johan Anselmsson bedömer att Oatly behöver justera sin strategi för att öka volymen.

”Oatly bör därför sluta positionera sig mot konventionella mejeriaktörer och i stället positionera sig mot de växande konkurrenterna i sin egen kategori”, säger Anselmsson.


Ekonomijournalisten Cecilia Nikpay påpekar att bolagets tidiga höga värdering präglades av naiva förväntningar och att den fortsatta expansionen kommer kräva långsiktig kostnadskontroll.

”Oatlys värdering visar en naivitet i förväntningarna som drevs på när namnkunniga investerare anslöt tidigt. Det är inte unikt att man underskattar vad som krävs i alla led när ett bolag ska skala upp sin affär”, säger Nikpay.


Marknadsföringsteamets kreative chef Martin Ringqvist medger att Oatly delvis kopierat traditionellt livsmedelsföretagstänkande men framhåller nu en tydligare produkt- och kanalfokuserad strategi.

”På ett sätt blev vi det vi aldrig skulle bli; ett livsmedelsföretag”, säger Ringqvist.


För att återerövra marknadsandelar i en mognande kategori måste Oatly balansera pris, innovation och en stark visuell identitet. Bolaget står inför betydande finansiella utmaningar och behöver återbygga investerarnas förtroende inför framtida kapitalrundor.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.