X
Nordic region's business magazine • juli 30, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Reklam i anti-woke-erans prövning

Publicerad juli 30, 2025

Den anti-woke-våg som sveper över sociala medier skapar ett utmanande klimat för reklambyranschen även i Sverige, där husfrulivet romantiseras av ”trad wifes” och där ”manosfären” gjort sexism lockande igen.


I USA har stora aktörer som Meta, Google, Disney och Accenture redan skrotat befintliga mångfaldsprogram och ändrat tonläge. Samtidigt talar politiker öppet om att avveckla den så kallade woke-agendan i offentliga sammanhang.


Utanför skärmarna driver president Donald Trump en flerfrontskamp mot mångfaldsarbete och DEI. Under ett möte i Vita huset ställde han frågan:

”En gång för alla så gör vi oss nu av med woke, är det okej?”, he says.


Svenska reklambyråer har hittills varit försiktiga i sin hantering av trenden. Enligt kulturell insiktsstrateg på Nord DDB, Amanda Brohman, påverkar globala rörelser även Sverige men nationella regler formar debatten.

”Sverige är inte USA, vi har våra egna lagar och regler. Men det är klart att vi också är en del av den globala världen och påverkas av den.”, Amanda Brohman says.


Hon pekar på det amerikanska exemplet med skådespelerskan Sydney Sweeney i en reklamfilm för American Eagle som fokuserar starkt på kroppen. Enligt Brohman är stilen radikalt ny.

”Sydney Sweeneys reklam för American Eagle. Den är väldigt fokuserad på hennes kropp. Det är en typ av reklam vi inte skulle sett för bara två år sedan, och om den funnits hade den upplevts tondöv. Nu upplevs den som fräsch.”, she says.


I Sverige har kritiken manifesterats i några uppmärksammade fall. Förra hösten beskrev Åhléns ägare Ayad Al-Saffar bolagets marknadsföring som

”för woke”
och

”too much”
. När glassföretaget Sia i våras lanserade en kampanj med ett blandat par väckte också debatt.


Brohman noterar att pendeln historiskt sett rör sig mellan progressiva och mer konservativa ideal. Hon menar att motreaktionen kan ge upphov till en mer avvaktande generation.

”Pendeln svänger, det har den gjort i alla tider. Vi har sett en lång tid, eller i alla fall ett par generationer, som blivit mer och mer progressiva och med idealet att vi ska utmana normer. Nu är det snarare tvärtom där vi kanske kommer se en generation som är mer konservativ än sina föräldrar. Som en motreaktion på det som varit innan.”, she says.


Hon betonar vikten av att reklambyråer agerar i linje med sina värderingar snarare än att följa trender okritiskt. För att undvika homogena perspektiv menar hon att branschen bör välkomna mångfald av idéer.

”Jag skulle aldrig rekommendera någon att hoppa på en trend, bara för att och gå ifrån sina egna värderingar. Däremot tror jag att det är viktigt att våga ta obekväma samtal och att ta in andra perspektiv.”, she says.
Hon pekar också på branschens homogenitet:

”I reklambranschen är vi generellt en grupp som tycker ganska likadant. Det är nog också det som är problemet. Det är obekvämt att gå utanför sin egen sfär och att ta in eventuellt ett annat perspektiv som kanske också finns.”, she says.


Trots den pågående anti-woke-vågen kvarstår flera undantag och mottrender, såsom att Microsoft valt att bibehålla sitt DEI-program och det feministiska initiativet

”brat-summer”
från 2024. Brohman avslutar med att utvecklingen ännu är för ny för att bedöma den långsiktiga effekten.

”Utvecklingen vi ser just nu är fortfarande ganska färsk och har inte hunnit göra stor påverkan på den svenska branschen än. Det kommer ta lite tid innan vi kommer kunna se hur långt pendeln svänger och vad resultatet blir.”, she says.

Mest lästa
  1. Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

  2. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  3. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Fler intressanta artiklar

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.