X
Nordic region's business magazine • juli 29, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

BBDO Nordics rapporterar ökad byråintäkt under 2024

Publicerad juli 29, 2025

BBDO Nordics redovisar en tydlig uppgång i både byråintäkter och omsättning under 2024 jämfört med föregående år.


Årsredovisningen visar att byråintäkten ökade med nära tre miljoner kronor till 100 miljoner kronor och att omsättningen steg till 170,8 miljoner från 165 miljoner kronor.


Utvecklingen under 2022–2023 var marginell, men byrån har under flera år successivt ökat sin verksamhet och genomfört kontinuerliga expansioner.


I början av 2025 meddelades att mångårige vd:n Erik Årnell lämnar för konkurrenten Åkestam Holst och att Anna Lennström tillträder som tillförordnad vd under rekryteringen.


Anna Lennström beskriver framgångsfaktorerna:

”Vi har lyckats hålla vår position på en svag marknad, vilket jag skulle säga är ett styrkebesked. Vi har många ambitiösa och talangfulla medarbetare som levererar smarta lösningar på svåra utmaningar. Att vi lyckas som byrå beror till väldigt stor del på starka individuella insatser från alla i leveranser till kunder,” säger Anna Lennström.


På frågan om utvecklingens drivkrafter kommenterar hon:

”Vi är starka inom B2B och B2C, jag tror att många uppdragsgivare i dagens konjunkturläge vill ha mycket för varje investerad krona. Då är vi en bra byrå eftersom vi har så många specialister och det har varit en framgångsfaktor,” säger hon.


Rörelseresultatet uppgick till 14,6 miljoner kronor med en soliditet på 20 procent. Antalet anställda ökade från 73 till 74 under året och 11,7 miljoner kronor av vinsten delas ut till aktieägarna.


Bland de nya kunder som byrån har adderat under året återfinns ICA, Ramlösa, Rädda Barnen och Swedavia.


Inför 2025 framhåller hon:

”Vi ska fortsätta bygga ett starkt erbjudande till alla våra kunder över våra tre kontor. Till hösten välkomnar vi även BBDO Nordics nya VD. Det ser vi mycket fram emot,” säger hon.

Mest lästa
  1. Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

  2. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  3. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Fler intressanta artiklar

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.