X
Nordic region's business magazine • juli 28, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Snapchat inviger nordisk 360-kampanj med utomhusannonsering i Köpenhamn

Publicerad juli 28, 2025

Snapchat lanserar nu sin första nordiska utomhuskampanj med Köpenhamn som startpunkt. Kampanjen utgör en av de största 360-initiativ i Norden och syns både på fysiska reklamskyltar och i digitala medier.


Snapchats nordiska marknadschef pekar på Köpenhamns kulturella karaktär som anledning till valet av stad.

”Köpenhamn kändes som det självklara startskottet för vår första nordiska utomhuskampanj.”, Barbara Wallin Hedén


Kampanjen går i linje med den globala ”Real Talk”-strategin och omfattar såväl utomhusreklam som digital video och print.


Enligt Snapchats nordiska marknadschef:

”Köpenhamn kändes som det självklara startskottet för vår första nordiska utomhuskampanj. Staden har en unik kulturell puls, varm, mänsklig och kreativ som speglar den typ av kommunikation våra användare har på Snapchat varje dag. Här finns en stark nordisk ton av autenticitet och inkludering, som vi ville fånga och förstärka genom kampanjen. Och så är det i tid för Copenhagen Fashion Week där vi gör flera aktiviteter på plats.”, Barbara Wallin Hedén


Finns det planer på att utöka kampanjen till andra nordiska städer?


Hon påpekar att Köpenhamn är ett första steg och att kommande analyser avgör eventuellt fler stadsplaceringar.

”Kampanjen i Köpenhamn är vårt första viktiga steg, och den kommer även att ha synlighet digitalt på utvalda plattformar. Därefter kommer vi att utvärdera resultaten innan vi fattar beslut om nästa steg. Det finns alltså inga beslut fattade ännu om fler städer, men vi håller dörren öppen.”, hon säger


Dessutom understryker hon hur utomhusreklam bidrar till att göra plattformens innehåll synligt i miljöer där användarna rör sig.


”Genom att ta våra Snaps ut i det offentliga rummet gör vi det osynliga synligt och vi visar hur människor använder Snapchat för att känna sig närmare sina vänner, oavsett var de befinner sig. Utomhusreklam är en kraftfull kanal för just detta, den gör det möjligt att möta människor där de rör sig men också när de använder Snapchat.”, hon säger


Hur har urvalet av ”snaps” gjorts?


För att ta fram kampanjens innehåll har Snapchat samarbetat med den lokala byrån Worth Your While samt mediaorganisationen Agency.

”Vi har arbetat med Köpenhamns-baserade Worth Your While för att ta fram materialet till kampanjen. Vi har arbetat nära vårt community för att säkerställa att varje snap speglar den äkta, vardagliga kommunikation som sker på plattformen varje dag, den typ av visuella meddelanden mellan vänner som vi vet skapar mening och gör folk glada.”, hon säger

Mest lästa
  1. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

  2. Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

  3. PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Fler intressanta artiklar

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.