X
Nordic region's business magazine • juli 28, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Snapchat inviger nordisk 360-kampanj med utomhusannonsering i Köpenhamn

Publicerad juli 28, 2025

Snapchat lanserar nu sin första nordiska utomhuskampanj med Köpenhamn som startpunkt. Kampanjen utgör en av de största 360-initiativ i Norden och syns både på fysiska reklamskyltar och i digitala medier.


Snapchats nordiska marknadschef pekar på Köpenhamns kulturella karaktär som anledning till valet av stad.

”Köpenhamn kändes som det självklara startskottet för vår första nordiska utomhuskampanj.”, Barbara Wallin Hedén


Kampanjen går i linje med den globala ”Real Talk”-strategin och omfattar såväl utomhusreklam som digital video och print.


Enligt Snapchats nordiska marknadschef:

”Köpenhamn kändes som det självklara startskottet för vår första nordiska utomhuskampanj. Staden har en unik kulturell puls, varm, mänsklig och kreativ som speglar den typ av kommunikation våra användare har på Snapchat varje dag. Här finns en stark nordisk ton av autenticitet och inkludering, som vi ville fånga och förstärka genom kampanjen. Och så är det i tid för Copenhagen Fashion Week där vi gör flera aktiviteter på plats.”, Barbara Wallin Hedén


Finns det planer på att utöka kampanjen till andra nordiska städer?


Hon påpekar att Köpenhamn är ett första steg och att kommande analyser avgör eventuellt fler stadsplaceringar.

”Kampanjen i Köpenhamn är vårt första viktiga steg, och den kommer även att ha synlighet digitalt på utvalda plattformar. Därefter kommer vi att utvärdera resultaten innan vi fattar beslut om nästa steg. Det finns alltså inga beslut fattade ännu om fler städer, men vi håller dörren öppen.”, hon säger


Dessutom understryker hon hur utomhusreklam bidrar till att göra plattformens innehåll synligt i miljöer där användarna rör sig.


”Genom att ta våra Snaps ut i det offentliga rummet gör vi det osynliga synligt och vi visar hur människor använder Snapchat för att känna sig närmare sina vänner, oavsett var de befinner sig. Utomhusreklam är en kraftfull kanal för just detta, den gör det möjligt att möta människor där de rör sig men också när de använder Snapchat.”, hon säger


Hur har urvalet av ”snaps” gjorts?


För att ta fram kampanjens innehåll har Snapchat samarbetat med den lokala byrån Worth Your While samt mediaorganisationen Agency.

”Vi har arbetat med Köpenhamns-baserade Worth Your While för att ta fram materialet till kampanjen. Vi har arbetat nära vårt community för att säkerställa att varje snap speglar den äkta, vardagliga kommunikation som sker på plattformen varje dag, den typ av visuella meddelanden mellan vänner som vi vet skapar mening och gör folk glada.”, hon säger

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.