X
Nordic region's business magazine • juli 28, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Två pr-byråer sticker ut i söktrenderna

Publicerad juli 28, 2025

Endast två pr-byråer visar positiv utveckling i sökstatistiken för det senaste halvåret medan övriga tappar.


Enligt data från analysföretaget My Telescope har Jung Relations ökat sin sökvolym mest med 24 procent, och Rud Pedersen är den enda andra byrån med positiv trend.


Share of search mäter hur stor del av alla sökningar inom en definierad kategori som riktas till ett specifikt varumärke över tid.


Jung Relations själva följer inte sin söktrafik internt, men Ebba Grenninger konstaterar att byrån märkt ett stadigt inflöde av nya kunder och intresserade talanger.


– Vi försöker arbeta på samma sätt som vi arbetar med våra kunder – med att nå ut med det vi gör. Vi jobbar aktivt med att synas, höras och att ha en god relation med branschmedierna. Det är lätt att vilja låta jobben tala för sig själva, men det skadar sällan att berätta om dem också., Ebba Grenninger


– Det händer ju mycket hos oss nu. Vi har vunnit flera nya stora kunder, har kampanjer som kommer ut och har haft nyanställningar. Jag gissar att det är det som bubblar., hon säger


– Jung Relations och Rud Pedersen utmärker sig med positiv tillväxt, driven av riktade kampanjer och evenemang som Almedalsveckan. Detta gav en tydlig boost för specifika söktermer, vilket indikerar att byråer som satsar på eventdrivna eller kreativa strategier är bättre positionerade för att fånga allmänhetens intresse., Kristoffer Dalin


Gullers grupp står för 20 procent av den totala sökvolymen men backar 32 procent i trendindex. Rud Pedersen innehar nära 12 procent och växer med 10 procent, medan Kreab når 9 procent men minskar med 8 procent. Övriga pr-byråer noterar samtliga negativa förändringar.

Mest lästa
  1. Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

  2. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  3. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Fler intressanta artiklar

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.