Två pr-byråer sticker ut i söktrenderna
Publicerad Juli 28, 2025
Publicerad Juli 28, 2025
Endast två pr-byråer visar positiv utveckling i sökstatistiken för det senaste halvåret medan övriga tappar.
Enligt data från analysföretaget My Telescope har Jung Relations ökat sin sökvolym mest med 24 procent, och Rud Pedersen är den enda andra byrån med positiv trend.
Share of search mäter hur stor del av alla sökningar inom en definierad kategori som riktas till ett specifikt varumärke över tid.
Jung Relations själva följer inte sin söktrafik internt, men Ebba Grenninger konstaterar att byrån märkt ett stadigt inflöde av nya kunder och intresserade talanger.
– Vi försöker arbeta på samma sätt som vi arbetar med våra kunder – med att nå ut med det vi gör. Vi jobbar aktivt med att synas, höras och att ha en god relation med branschmedierna. Det är lätt att vilja låta jobben tala för sig själva, men det skadar sällan att berätta om dem också., Ebba Grenninger
– Det händer ju mycket hos oss nu. Vi har vunnit flera nya stora kunder, har kampanjer som kommer ut och har haft nyanställningar. Jag gissar att det är det som bubblar., hon säger
– Jung Relations och Rud Pedersen utmärker sig med positiv tillväxt, driven av riktade kampanjer och evenemang som Almedalsveckan. Detta gav en tydlig boost för specifika söktermer, vilket indikerar att byråer som satsar på eventdrivna eller kreativa strategier är bättre positionerade för att fånga allmänhetens intresse., Kristoffer Dalin
Gullers grupp står för 20 procent av den totala sökvolymen men backar 32 procent i trendindex. Rud Pedersen innehar nära 12 procent och växer med 10 procent, medan Kreab når 9 procent men minskar med 8 procent. Övriga pr-byråer noterar samtliga negativa förändringar.