X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 28, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Två pr-byråer sticker ut i söktrenderna

Publicerad Juli 28, 2025

Endast två pr-byråer visar positiv utveckling i sökstatistiken för det senaste halvåret medan övriga tappar.


Enligt data från analysföretaget My Telescope har Jung Relations ökat sin sökvolym mest med 24 procent, och Rud Pedersen är den enda andra byrån med positiv trend.


Share of search mäter hur stor del av alla sökningar inom en definierad kategori som riktas till ett specifikt varumärke över tid.


Jung Relations själva följer inte sin söktrafik internt, men Ebba Grenninger konstaterar att byrån märkt ett stadigt inflöde av nya kunder och intresserade talanger.


– Vi försöker arbeta på samma sätt som vi arbetar med våra kunder – med att nå ut med det vi gör. Vi jobbar aktivt med att synas, höras och att ha en god relation med branschmedierna. Det är lätt att vilja låta jobben tala för sig själva, men det skadar sällan att berätta om dem också., Ebba Grenninger


– Det händer ju mycket hos oss nu. Vi har vunnit flera nya stora kunder, har kampanjer som kommer ut och har haft nyanställningar. Jag gissar att det är det som bubblar., hon säger


– Jung Relations och Rud Pedersen utmärker sig med positiv tillväxt, driven av riktade kampanjer och evenemang som Almedalsveckan. Detta gav en tydlig boost för specifika söktermer, vilket indikerar att byråer som satsar på eventdrivna eller kreativa strategier är bättre positionerade för att fånga allmänhetens intresse., Kristoffer Dalin


Gullers grupp står för 20 procent av den totala sökvolymen men backar 32 procent i trendindex. Rud Pedersen innehar nära 12 procent och växer med 10 procent, medan Kreab når 9 procent men minskar med 8 procent. Övriga pr-byråer noterar samtliga negativa förändringar.

Mest lästa
  1. Kekst CNC rapporterar stark tillväxt och förbättrad marginal 2024

  2. En extra frukt om dagen ger mer fokus i klassrummet

  3. Återuppväckt 90-tal ger musikboost i tv-serier

Fler intressanta artiklar

BBDO Nordics rapporterar ökad byråintäkt under 2024

Publicerad July 29, 2025

BBDO Nordics redovisar en tydlig uppgång i både byråintäkter och omsättning under 2024 jämfört med föregående år.Årsredovisningen visar att byråintäkten ökade med nära tre miljoner kronor till 100 miljoner kronor…

Strawberry arena hyllas i regnbågens färger

Publicerad July 29, 2025

Under Stockholm Pride syntes Strawberry Arena i Solna i regnbågens färger när den firade sitt första år under det nya namnet.Strawberry Arena fick sitt nya namn den 12 juli förra…

Jeanskampanj med Sydney Sweeney ifrågasätts för rasistiska undertoner

Publicerad July 28, 2025

En ny reklamfilm för American Eagles jeans med skådespelerskan Sydney Sweeney har väckt stark kritik för misstänkta rasistiska undertoner. Hon är känd för sin medverkan i tv-serien ”Euphoria” och sloganen…

Lyko varnar för falska annonser på sociala medier

Publicerad July 28, 2025

Fejkannonser för varumärket Lyko sprids i sociala medier, där kostnadsfria boxar och kraftiga prissänkningar utlovas, rapporterar Falu-kuriren.I en tidigare granskning i programmet ”Bedragarnas imperium” visades hur Meta tillät vilseledande reklaminlägg…

Gwyneth paltrow tar över som talesperson för Astronomer efter kiss cam-skandal

Publicerad July 28, 2025

Gwyneth Paltrow, skådespelerska och vd för Goop, är utsedd till tillfällig talesperson för techbolaget Astronomer efter en skandal som granskade företagets ledningsgrupp.Hon inleder sitt framträdande med följande ord:”Hej, jag är…

Snapchat inviger nordisk 360-kampanj med utomhusannonsering i Köpenhamn

Publicerad July 28, 2025

Snapchat lanserar nu sin första nordiska utomhuskampanj med Köpenhamn som startpunkt. Kampanjen utgör en av de största 360-initiativ i Norden och syns både på fysiska reklamskyltar och i digitala medier.Snapchats…

Två pr-byråer sticker ut i söktrenderna

Publicerad July 28, 2025

Endast två pr-byråer visar positiv utveckling i sökstatistiken för det senaste halvåret medan övriga tappar.Enligt data från analysföretaget My Telescope har Jung Relations ökat sin sökvolym mest med 24 procent,…

Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

Publicerad July 26, 2025

Resumé har dokumenterat betydande chefsrekryteringar inom marknadsföring och kommunikation under årets första halvår.Marie Tjäder har tillträtt som byråchef på Spoon Göteborg. Hon kommer närmast från rollen som account director på…

Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

Publicerad July 26, 2025

Offentliga upphandlingar med ett sammanlagt värde på 370 miljoner kronor pågår under sommarmånaderna och vänder sig till byråer inom reklam, kommunikation, filmproduktion, webb och strategiska tjänster.En upphandling för reklambyråer har…

Så hanterar Trafikverket kommunikationen vid sommarens tågstopp

Publicerad July 26, 2025

Under sommaren ökar antalet störningar i tågtrafiken och pressen på Trafikverket att informera växer. Kommunikationsavdelningen har därför utvecklat tydliga rutiner för snabb respons och effektiv informationshantering.”Sedan lär vi oss, hela…

Arkiv

  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.