X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 26, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

Publicerad Juli 26, 2025

Resumé har dokumenterat betydande chefsrekryteringar inom marknadsföring och kommunikation under årets första halvår.


Marie Tjäder har tillträtt som byråchef på Spoon Göteborg. Hon kommer närmast från rollen som account director på digitalbyrån Knowit Experience.


Sally Asp har utsetts till byråchef på Bang Agency med uppdrag att stärka erbjudandet inom corporate events. Senast var hon kundansvarig projektledare och content manager på Liwlig, tidigare Eventyr Nine Yards.


Martina Nilsson är ny kreativ chef på sportvarumärket Aim”n. Hon har tidigare innehaft ledande kreativa roller i Europa och USA, där hon samarbetat med Jennifer Lopez, Pamela Anderson och Gigi Hadid.


Erik Årnell tar plats som vd för Åkestam Holst Noa efter att sedan 2019 ha lett BBDO Nordics. Han har tidigare haft ledande positioner på Klarna och Nord DDB och genomgick sin byråutbildning på Carat.


Tobias Karlsson återvänder som CMO på Max Burgers. Han ingick i snabbmatskedjans expansionsteam under fyra år och ersätter Maria Ziv.


Sanna Landaboure Lengholm blir creative director på Wenderfalck. Efter tre år på techbolaget Einride gör hon comeback i byråvärlden med fokus på spetsprojekt och nya utmaningar.


Justine Armour utses till global kreativ chef på Forsman & Bodenfors. Den australiska kreatören kommer från partner- och operativ chef-position på byrån Fig i New York och efterträder Anna Qvennerstedt.


Pelle Josephson tar över som chef för Åkestam Holst Noas norska verksamhet parallellt med rollen som vd på Anorak. Han anslöt till Anorak i oktober 2023 och har tidigare arbetat på Nord DDB och Ehrenstråhle, numera BBDO Nordics.


Elin Palmelius presenterades som vd och huvudägare för Engage Marketing efter att Gunilla Bergh lämnat och sålt sina aktier. Hon kom från en roll på Meta men lämnade efter mindre än ett halvår för TikTok.


Linus Karlsson har påbörjat en ny roll som kreativ chef på Shark Ninja. Han lämnade Ikea där han varit global chief creative officer under fyra år.


Karin Rödlix och Kaj Leissner har utsetts till byråchefer på Stendahls och förväntas komplettera varandra för att bredda kund- och medarbetaruppdrag. De efterträder Henrik Segergren som nu är nordisk chef för IO.


Louise Nobel blir marknadschef på Lyko Sverige. Hon kommer närmast från Spotify och har tidigare varit marknadschef på Nocco, med uppdrag att fördjupa relationen med den yngre målgruppen.


Caroline Ekstrand utses till CMO för Forex Sveriges nordiska marknads- och kommunikationsansvar. Hon har tidigare varit kommunikationschef på Division X och Telia.


Emelie Överdahl är ny marknadschef på Volvo Car Sverige. Hon kommer från Volvo Cars globala marknadsavdelning, trots att Volvo Car Sverige är ett separat bolag.


Jakob Elmgren har rekryterats som creative director på The Amazing Society. Han har tidigare format byråns erbjudande på Frank fam. och arbetat på BBDO Nordics.


Fredrik Reinfeldt blir senior advisor på Paues Åberg där han ska stödja ledningsgruppen och kundansvariga i olika projekt utan att ägna sig åt lobbyism.


Peter Norman, tidigare finansmarknadsminister, har anslutit till Rud Pedersen som senior rådgivare med fokus på infrastruktur- och finanskunder.


Stefan Engström, tidigare statssekreterare åt Magdalena Andersson, värvas till Paues Åbergs rådgivarteam och bidrar med politisk erfarenhet i kommunikationsuppdrag.


Zoë Baker följer grundaren Ajaz Ahmed och blir partner i den nystartade byrån Studio One efter att ha lett AKQA i Sverige.


David Wedebrant ansluter också till Studio One som del av grundar- och partnergruppen efter att ha lett AKQA:s svenska verksamhet.

Mest lästa
  1. Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

  2. Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

  3. Så hanterar Trafikverket kommunikationen vid sommarens tågstopp

Fler intressanta artiklar

Avgång efter kritik mot marknadsföringen

Publicerad July 26, 2025

Efter uppmärksamhet i medierna meddelar grundaren av Lilla hjärtat, Melinda Jacobs, att hon avgår från styrelsen i den ideella föreningen.Kritiken har främst gällt lanseringen av en hårvårdskollektion som beskrevs som…

Plankad skylt väcker anstöt mellan Göteborg och Stockholm

Publicerad July 25, 2025

Den särpräglade särskrivningen på Majorna-kioskens skylt är välbekant bland göteborgare och har nu dykt upp i Stockholm, vilket väckt starka reaktioner.Detta är andra gången designen har plagierats och skapat debatt…

Halvt sekel av arlas klassiska mjölkbaksidor

Publicerad July 25, 2025

Innan surfplattans tid var Arlas mjölkpakets baksida en uppskattad källa till frukostunderhållning, och nu i sommar firar detta inslag sitt 50-årsjubileum.År 1975, efter ovanligt många klagomål om sur mjölk, tog…

Trump utfärdar dekret mot ”woke” AI för att stärka USA:s export

Publicerad July 25, 2025

Onsdagen markerade då Donald Trump undertecknade tre presidentdekret för att förvandla USA till ett AI-exportland med ambitionen att bli ett ”powerhouse” inom området.Vita huset beskriver vissa AI-modeller som ”woke” och…

Profilerna med flest anmälningar för dold reklam 2025

Publicerad July 25, 2025

Från januari till juli 2025 har Konsumentverket mottagit 662 anmälningar om bristande reklammarkering i sociala medier. Rapporterna avser över hundra olika företag och profiler.Profilen Bianca Ingrosso står för flest anmälningar,…

Reklamombud stoppar M&S-bild för ohälsosam smalhet

Publicerad July 25, 2025

Advertising Standards Authority i Storbritannien har beslutat att stoppa en annons från Marks & Spencer då den bedömdes vara ”oansvarig”, ASA säger. och att modellen uppfattades som ”ohälsosamt smal”, hon…

Tillväxt för reklammarknaden drivet av digitala annonser och spel fram till 2029

Publicerad July 25, 2025

Prognosen från konsultföretaget Pwc visar att den svenska reklammarknaden väntas uppleva ökade intäkter inom underhållning och media fram till 2029.”Global Entertainment and Media Outlook”Rapporten omfattar 54 länder och geografiska områden…

Ytterligare chef lämnar Volvo Cars efter historiskt sparpaket

Publicerad July 25, 2025

I våras presenterade Volvo Cars sitt hittills största sparpaket, vilket innebar att 3 000 tjänster skulle avvecklas.Kort därefter bekräftades att globala varumärkeschefen Andreas Malm lämnar företaget. Nu meddelar även den…

Meta vill helt automatisera annonsverksamheten med AI

Publicerad July 25, 2025

Meta strävar efter att automatisera hela sin annonsverksamhet med hjälp av artificiell intelligens före slutet av 2026. Genom det nya verktyget skall meddelanden, bilder och videor skapas och optimeras automatiskt…

IGN fäller Voltaren för bristande solvarning vid Stockholm Marathon

Publicerad July 25, 2025

IGN har fällt Voltarenreklamen på löparnummer under Stockholm Marathon på grund av avsaknad av varningstext om solkänslighet och för låg läsbarhet.En privatperson anmälde kampanjen efter att ha sett Voltarenloggan på…

Arkiv

  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.