X
Nordic region's business magazine • juli 26, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

Publicerad juli 26, 2025

Resumé har dokumenterat betydande chefsrekryteringar inom marknadsföring och kommunikation under årets första halvår.


Marie Tjäder har tillträtt som byråchef på Spoon Göteborg. Hon kommer närmast från rollen som account director på digitalbyrån Knowit Experience.


Sally Asp har utsetts till byråchef på Bang Agency med uppdrag att stärka erbjudandet inom corporate events. Senast var hon kundansvarig projektledare och content manager på Liwlig, tidigare Eventyr Nine Yards.


Martina Nilsson är ny kreativ chef på sportvarumärket Aim”n. Hon har tidigare innehaft ledande kreativa roller i Europa och USA, där hon samarbetat med Jennifer Lopez, Pamela Anderson och Gigi Hadid.


Erik Årnell tar plats som vd för Åkestam Holst Noa efter att sedan 2019 ha lett BBDO Nordics. Han har tidigare haft ledande positioner på Klarna och Nord DDB och genomgick sin byråutbildning på Carat.


Tobias Karlsson återvänder som CMO på Max Burgers. Han ingick i snabbmatskedjans expansionsteam under fyra år och ersätter Maria Ziv.


Sanna Landaboure Lengholm blir creative director på Wenderfalck. Efter tre år på techbolaget Einride gör hon comeback i byråvärlden med fokus på spetsprojekt och nya utmaningar.


Justine Armour utses till global kreativ chef på Forsman & Bodenfors. Den australiska kreatören kommer från partner- och operativ chef-position på byrån Fig i New York och efterträder Anna Qvennerstedt.


Pelle Josephson tar över som chef för Åkestam Holst Noas norska verksamhet parallellt med rollen som vd på Anorak. Han anslöt till Anorak i oktober 2023 och har tidigare arbetat på Nord DDB och Ehrenstråhle, numera BBDO Nordics.


Elin Palmelius presenterades som vd och huvudägare för Engage Marketing efter att Gunilla Bergh lämnat och sålt sina aktier. Hon kom från en roll på Meta men lämnade efter mindre än ett halvår för TikTok.


Linus Karlsson har påbörjat en ny roll som kreativ chef på Shark Ninja. Han lämnade Ikea där han varit global chief creative officer under fyra år.


Karin Rödlix och Kaj Leissner har utsetts till byråchefer på Stendahls och förväntas komplettera varandra för att bredda kund- och medarbetaruppdrag. De efterträder Henrik Segergren som nu är nordisk chef för IO.


Louise Nobel blir marknadschef på Lyko Sverige. Hon kommer närmast från Spotify och har tidigare varit marknadschef på Nocco, med uppdrag att fördjupa relationen med den yngre målgruppen.


Caroline Ekstrand utses till CMO för Forex Sveriges nordiska marknads- och kommunikationsansvar. Hon har tidigare varit kommunikationschef på Division X och Telia.


Emelie Överdahl är ny marknadschef på Volvo Car Sverige. Hon kommer från Volvo Cars globala marknadsavdelning, trots att Volvo Car Sverige är ett separat bolag.


Jakob Elmgren har rekryterats som creative director på The Amazing Society. Han har tidigare format byråns erbjudande på Frank fam. och arbetat på BBDO Nordics.


Fredrik Reinfeldt blir senior advisor på Paues Åberg där han ska stödja ledningsgruppen och kundansvariga i olika projekt utan att ägna sig åt lobbyism.


Peter Norman, tidigare finansmarknadsminister, har anslutit till Rud Pedersen som senior rådgivare med fokus på infrastruktur- och finanskunder.


Stefan Engström, tidigare statssekreterare åt Magdalena Andersson, värvas till Paues Åbergs rådgivarteam och bidrar med politisk erfarenhet i kommunikationsuppdrag.


Zoë Baker följer grundaren Ajaz Ahmed och blir partner i den nystartade byrån Studio One efter att ha lett AKQA i Sverige.


David Wedebrant ansluter också till Studio One som del av grundar- och partnergruppen efter att ha lett AKQA:s svenska verksamhet.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.