X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 26, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

Publicerad Juli 26, 2025

Offentliga upphandlingar med ett sammanlagt värde på 370 miljoner kronor pågår under sommarmånaderna och vänder sig till byråer inom reklam, kommunikation, filmproduktion, webb och strategiska tjänster.


En upphandling för reklambyråer har ett takvärde om 150 miljoner kronor, avtalstid två år med möjlighet till ytterligare två, anbudsfrist 17 augusti. Utvärdering sker efter ekonomiskt mest fördelaktiga anbud i förhållande till kvalitet. Fast pris och fiktivt uppdrag ingår.


För contentbyråer är ramavtalet satt till 12 miljoner kronor under två år med ytterligare två års förlängning. Anbudsdag är 17 augusti och utvärdering baseras på pris samt kvalitet. Kontraktet omfattar fast pris och fiktivt uppdrag.


Ett fullserviceavtal för kommunikationsbyråer pågår med ett tak på 95 miljoner kronor över två år plus två års förlängning. Sista dag för anbud är 31 augusti. Bedömning sker efter ekonomiskt mest fördelaktigt bud i förhållande till kvalitet. Fast timpris och fiktivt uppdrag ingår.


Strategiska och kreativa kommunikationstjänster uppgår till 50 miljoner kronor över två år med option för ytterligare två år. Anbudsfrist är 21 augusti. Utvärderingen bedömer bästa pris- och kvalitetsförhållande. Fast pris ingår inte, men fiktivt uppdrag krävs.


En annan kommunikationsupphandling omfattar 25 miljoner kronor under fyra år. Anbud ska lämnas senast 14 augusti. Vinnare utses utifrån bästa pris- och kvalitetsförhållande. Kontrakt utan fast pris och utan fiktivt uppdrag.


Filmproduktionsuppdraget har ett tak på 15 miljoner kronor med tvåårigt avtal och möjlighet till två års förlängning. Sista anbudsdag 22 augusti. Utvärdering sker enligt bästa pris- och kvalitetskriterier. Fast pris saknas, fiktivt uppdrag ingår.


Uppdrag inom kommunikation och varumärke omfattar 13 miljoner kronor under fyra år. Anbudsdag är 28 augusti. Utvärdering sker på pris (40 procent) och kvalitet (60 procent). Avtal utan fast pris och utan krav på fiktivt uppdrag.


Webbyråer kan söka ett ramavtal med en uppskattad volym på 13 miljoner kronor, inkluderande retainer om 150 timmar per månad samt utvecklingsprojekt på 1 000–2 000 timmar årligen under fyra år. Anbudsfrist 1 september. Utvärdering baseras på pris och kvalitet utan fast pris eller fiktivt uppdrag.


Ett fullserviceavtal omfattande skrivstöd, utbildning, organisationsanalys och digitalisering uppgår till 4,6 miljoner kronor under fyra år. Sista anbudsdag är 25 augusti. Utvärdering baseras på pris och kvalitet. Kontraktet saknar fast pris men kräver fiktivt uppdrag.


Kommunikationstjänst för Bio+ är värderad till 6 miljoner kronor över två år med option för ytterligare två. Anbudsdag är 28 augusti. Vinnare utses efter pris (20 procent) och kvalitet (80 procent). Avtalet inkluderar ej fast pris eller fiktivt uppdrag.

Mest lästa
  1. Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

  2. Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

  3. Så hanterar Trafikverket kommunikationen vid sommarens tågstopp

Fler intressanta artiklar

Avgång efter kritik mot marknadsföringen

Publicerad July 26, 2025

Efter uppmärksamhet i medierna meddelar grundaren av Lilla hjärtat, Melinda Jacobs, att hon avgår från styrelsen i den ideella föreningen.Kritiken har främst gällt lanseringen av en hårvårdskollektion som beskrevs som…

Plankad skylt väcker anstöt mellan Göteborg och Stockholm

Publicerad July 25, 2025

Den särpräglade särskrivningen på Majorna-kioskens skylt är välbekant bland göteborgare och har nu dykt upp i Stockholm, vilket väckt starka reaktioner.Detta är andra gången designen har plagierats och skapat debatt…

Halvt sekel av arlas klassiska mjölkbaksidor

Publicerad July 25, 2025

Innan surfplattans tid var Arlas mjölkpakets baksida en uppskattad källa till frukostunderhållning, och nu i sommar firar detta inslag sitt 50-årsjubileum.År 1975, efter ovanligt många klagomål om sur mjölk, tog…

Trump utfärdar dekret mot ”woke” AI för att stärka USA:s export

Publicerad July 25, 2025

Onsdagen markerade då Donald Trump undertecknade tre presidentdekret för att förvandla USA till ett AI-exportland med ambitionen att bli ett ”powerhouse” inom området.Vita huset beskriver vissa AI-modeller som ”woke” och…

Profilerna med flest anmälningar för dold reklam 2025

Publicerad July 25, 2025

Från januari till juli 2025 har Konsumentverket mottagit 662 anmälningar om bristande reklammarkering i sociala medier. Rapporterna avser över hundra olika företag och profiler.Profilen Bianca Ingrosso står för flest anmälningar,…

Reklamombud stoppar M&S-bild för ohälsosam smalhet

Publicerad July 25, 2025

Advertising Standards Authority i Storbritannien har beslutat att stoppa en annons från Marks & Spencer då den bedömdes vara ”oansvarig”, ASA säger. och att modellen uppfattades som ”ohälsosamt smal”, hon…

Tillväxt för reklammarknaden drivet av digitala annonser och spel fram till 2029

Publicerad July 25, 2025

Prognosen från konsultföretaget Pwc visar att den svenska reklammarknaden väntas uppleva ökade intäkter inom underhållning och media fram till 2029.”Global Entertainment and Media Outlook”Rapporten omfattar 54 länder och geografiska områden…

Ytterligare chef lämnar Volvo Cars efter historiskt sparpaket

Publicerad July 25, 2025

I våras presenterade Volvo Cars sitt hittills största sparpaket, vilket innebar att 3 000 tjänster skulle avvecklas.Kort därefter bekräftades att globala varumärkeschefen Andreas Malm lämnar företaget. Nu meddelar även den…

Meta vill helt automatisera annonsverksamheten med AI

Publicerad July 25, 2025

Meta strävar efter att automatisera hela sin annonsverksamhet med hjälp av artificiell intelligens före slutet av 2026. Genom det nya verktyget skall meddelanden, bilder och videor skapas och optimeras automatiskt…

IGN fäller Voltaren för bristande solvarning vid Stockholm Marathon

Publicerad July 25, 2025

IGN har fällt Voltarenreklamen på löparnummer under Stockholm Marathon på grund av avsaknad av varningstext om solkänslighet och för låg läsbarhet.En privatperson anmälde kampanjen efter att ha sett Voltarenloggan på…

Arkiv

  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.