Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor
Publicerad Juli 26, 2025
Publicerad Juli 26, 2025
Offentliga upphandlingar med ett sammanlagt värde på 370 miljoner kronor pågår under sommarmånaderna och vänder sig till byråer inom reklam, kommunikation, filmproduktion, webb och strategiska tjänster.
En upphandling för reklambyråer har ett takvärde om 150 miljoner kronor, avtalstid två år med möjlighet till ytterligare två, anbudsfrist 17 augusti. Utvärdering sker efter ekonomiskt mest fördelaktiga anbud i förhållande till kvalitet. Fast pris och fiktivt uppdrag ingår.
För contentbyråer är ramavtalet satt till 12 miljoner kronor under två år med ytterligare två års förlängning. Anbudsdag är 17 augusti och utvärdering baseras på pris samt kvalitet. Kontraktet omfattar fast pris och fiktivt uppdrag.
Ett fullserviceavtal för kommunikationsbyråer pågår med ett tak på 95 miljoner kronor över två år plus två års förlängning. Sista dag för anbud är 31 augusti. Bedömning sker efter ekonomiskt mest fördelaktigt bud i förhållande till kvalitet. Fast timpris och fiktivt uppdrag ingår.
Strategiska och kreativa kommunikationstjänster uppgår till 50 miljoner kronor över två år med option för ytterligare två år. Anbudsfrist är 21 augusti. Utvärderingen bedömer bästa pris- och kvalitetsförhållande. Fast pris ingår inte, men fiktivt uppdrag krävs.
En annan kommunikationsupphandling omfattar 25 miljoner kronor under fyra år. Anbud ska lämnas senast 14 augusti. Vinnare utses utifrån bästa pris- och kvalitetsförhållande. Kontrakt utan fast pris och utan fiktivt uppdrag.
Filmproduktionsuppdraget har ett tak på 15 miljoner kronor med tvåårigt avtal och möjlighet till två års förlängning. Sista anbudsdag 22 augusti. Utvärdering sker enligt bästa pris- och kvalitetskriterier. Fast pris saknas, fiktivt uppdrag ingår.
Uppdrag inom kommunikation och varumärke omfattar 13 miljoner kronor under fyra år. Anbudsdag är 28 augusti. Utvärdering sker på pris (40 procent) och kvalitet (60 procent). Avtal utan fast pris och utan krav på fiktivt uppdrag.
Webbyråer kan söka ett ramavtal med en uppskattad volym på 13 miljoner kronor, inkluderande retainer om 150 timmar per månad samt utvecklingsprojekt på 1 000–2 000 timmar årligen under fyra år. Anbudsfrist 1 september. Utvärdering baseras på pris och kvalitet utan fast pris eller fiktivt uppdrag.
Ett fullserviceavtal omfattande skrivstöd, utbildning, organisationsanalys och digitalisering uppgår till 4,6 miljoner kronor under fyra år. Sista anbudsdag är 25 augusti. Utvärdering baseras på pris och kvalitet. Kontraktet saknar fast pris men kräver fiktivt uppdrag.
Kommunikationstjänst för Bio+ är värderad till 6 miljoner kronor över två år med option för ytterligare två. Anbudsdag är 28 augusti. Vinnare utses efter pris (20 procent) och kvalitet (80 procent). Avtalet inkluderar ej fast pris eller fiktivt uppdrag.