X
Nordic region's business magazine • juli 26, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

Publicerad juli 26, 2025

Offentliga upphandlingar med ett sammanlagt värde på 370 miljoner kronor pågår under sommarmånaderna och vänder sig till byråer inom reklam, kommunikation, filmproduktion, webb och strategiska tjänster.


En upphandling för reklambyråer har ett takvärde om 150 miljoner kronor, avtalstid två år med möjlighet till ytterligare två, anbudsfrist 17 augusti. Utvärdering sker efter ekonomiskt mest fördelaktiga anbud i förhållande till kvalitet. Fast pris och fiktivt uppdrag ingår.


För contentbyråer är ramavtalet satt till 12 miljoner kronor under två år med ytterligare två års förlängning. Anbudsdag är 17 augusti och utvärdering baseras på pris samt kvalitet. Kontraktet omfattar fast pris och fiktivt uppdrag.


Ett fullserviceavtal för kommunikationsbyråer pågår med ett tak på 95 miljoner kronor över två år plus två års förlängning. Sista dag för anbud är 31 augusti. Bedömning sker efter ekonomiskt mest fördelaktigt bud i förhållande till kvalitet. Fast timpris och fiktivt uppdrag ingår.


Strategiska och kreativa kommunikationstjänster uppgår till 50 miljoner kronor över två år med option för ytterligare två år. Anbudsfrist är 21 augusti. Utvärderingen bedömer bästa pris- och kvalitetsförhållande. Fast pris ingår inte, men fiktivt uppdrag krävs.


En annan kommunikationsupphandling omfattar 25 miljoner kronor under fyra år. Anbud ska lämnas senast 14 augusti. Vinnare utses utifrån bästa pris- och kvalitetsförhållande. Kontrakt utan fast pris och utan fiktivt uppdrag.


Filmproduktionsuppdraget har ett tak på 15 miljoner kronor med tvåårigt avtal och möjlighet till två års förlängning. Sista anbudsdag 22 augusti. Utvärdering sker enligt bästa pris- och kvalitetskriterier. Fast pris saknas, fiktivt uppdrag ingår.


Uppdrag inom kommunikation och varumärke omfattar 13 miljoner kronor under fyra år. Anbudsdag är 28 augusti. Utvärdering sker på pris (40 procent) och kvalitet (60 procent). Avtal utan fast pris och utan krav på fiktivt uppdrag.


Webbyråer kan söka ett ramavtal med en uppskattad volym på 13 miljoner kronor, inkluderande retainer om 150 timmar per månad samt utvecklingsprojekt på 1 000–2 000 timmar årligen under fyra år. Anbudsfrist 1 september. Utvärdering baseras på pris och kvalitet utan fast pris eller fiktivt uppdrag.


Ett fullserviceavtal omfattande skrivstöd, utbildning, organisationsanalys och digitalisering uppgår till 4,6 miljoner kronor under fyra år. Sista anbudsdag är 25 augusti. Utvärdering baseras på pris och kvalitet. Kontraktet saknar fast pris men kräver fiktivt uppdrag.


Kommunikationstjänst för Bio+ är värderad till 6 miljoner kronor över två år med option för ytterligare två. Anbudsdag är 28 augusti. Vinnare utses efter pris (20 procent) och kvalitet (80 procent). Avtalet inkluderar ej fast pris eller fiktivt uppdrag.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.