Plankad skylt väcker anstöt mellan Göteborg och Stockholm
Publicerad Juli 25, 2025
Publicerad Juli 25, 2025
Den särpräglade särskrivningen på Majorna-kioskens skylt är välbekant bland göteborgare och har nu dykt upp i Stockholm, vilket väckt starka reaktioner.
Detta är andra gången designen har plagierats och skapat debatt bland korvälskare.
– Jävla stockholmare, säger jag.
Originalskylten på Mariaplan i Göteborg förstördes delvis under stormen Malik 2022 och fick då ännu större mellanrum i texten. Skylten har prytt kiosken sedan 1960-talet.
Skeppsbro korv i Stockholm valde nyligen att sätta upp en nästintill identisk version, vilket den ursprungliga ägaren kritiserar.
– Jag blir lite stum faktiskt, för det där är Göteborg. Det är framsidan av Sverige vi pratar om, inte Stockholm, Maria Rothermel.
Fredrik Ekman, vd för Skeppsbro korv, förklarar att skylten hittades via en bildsökning och användes som ett humoristiskt inslag.
– Det är olyckligt att de har tagit det som någon slags varumärkesintrång, vi har sett det snarare som en hyllning och en rolig grej. Jag tror inte vi säljer mer korv och de säljer nog inte mindre på grund av skylten, han.
En månad efter öppnandet publicerades inlägget om skylten på Instagram, där företaget beskrev det som följande.
”hyllning till Sveriges mest ikoniska Korv kiosk i Majorna i Göteborg, om det nu är någon som vet vad Göteborg är”, de skriver.
Skyltens tidigare framträdande var i en reklamfilm 2018, då Socialdemokraterna visade Stefan Löfven köpa korv. Då reagerade kioskägaren återigen starkt.
– Jävla stockholmare säger jag. Det är vår skylt och vår kiosk, hon.