Halvt sekel av arlas klassiska mjölkbaksidor
Publicerad Juli 25, 2025
Publicerad Juli 25, 2025
Innan surfplattans tid var Arlas mjölkpakets baksida en uppskattad källa till frukostunderhållning, och nu i sommar firar detta inslag sitt 50-årsjubileum.
År 1975, efter ovanligt många klagomål om sur mjölk, tog Arla första steget genom att trycka varningar om kylkedjor och förvaring på förpackningarnas baksidor.
I en undersökning av Ipsos från 2021 framgår att Arlas mjölkpaket når i genomsnitt 4,2 miljoner personer 6,1 gånger per månad, enligt ett pressmeddelande från Arla.
”Många berättar att de läst baksidorna varje morgon sedan de var små. Det är en tradition som går i arv, och vi är stolta över att ha fått vara en del av svenska folkets vardag i hela fem decennier,” säger Åsa Scherman.
Baksidorna återfinns på Arlas förpackningar för mjölk, fil och yoghurt och har genom åren bidragit med både faktaupplysning och underhållning.
I februari 2023 samarbetade Arla med Bris och publicerade en bild på en kvinna i slöja som väckte debatt. Kritiker menade att det normaliserade hederskultur, men Arla och Bris bemötte kritiken lugnt.
”Vi ser det som ett kvitto på att innehållet engagerar. Ibland utmanar vi, ibland utbildar och underhåller vi. Men målet är alltid detsamma: att vara relevant och respektfull. Och det tar inte stopp – vi fortsätter att utvecklas för att möta nya generationers nyfikenhet,” säger hon.
Arla uppskattar att det icke-kommersiella innehållet genererar ett medievärde på cirka 86 miljoner kronor per år.