Profilerna med flest anmälningar för dold reklam 2025
Publicerad Juli 25, 2025
Publicerad Juli 25, 2025
Från januari till juli 2025 har Konsumentverket mottagit 662 anmälningar om bristande reklammarkering i sociala medier. Rapporterna avser över hundra olika företag och profiler.
Profilen Bianca Ingrosso står för flest anmälningar, med 173 registrerade ärenden sedan årsskiftet. Därefter följer Pernilla Wahlgren med 140 anmälningar och Mathilda Djerf med 60.
Smyckesbolaget Ani Jewels, grundat av Ingrosso och Lovisa Worge, har fått 26 anmälningar, varav flertalet nämner både varumärket och Worge separat. Lovisa Worge har i sin tur 22 anmälningar mot sig.
Jämfört med samma period 2024 är antalet anmälningar något lägre, men Konsumentverket betonar att rapporterna endast utgör en del av myndighetens omvärldsbevakning.
– Vi vet att det finns omfattande problem sedan en granskning vi gjort under våren, säger Johan Ohlsson, enhetschef på myndigheten.
– Det är viktigt att konsumenter anmäler så att vi får en tydlig bild av de problem som finns och omfattningen, tillsammans med annan bevakning vi gör. Vi drar inga slutsatser om problemen är större eller mindre kring just influencer marketing baserat på att det är färre anmälningar, utan vet sedan granskningen vi gjort under våren att det finns omfattande problem., han säger
– Det ser vi även inom influencer marketing, de allra flesta korrigerar och säger att de förstått att det har blivit fel., han säger
Inom politiken har frågan om influencer-marknadsföring uppmärksammats på högsta nivå, då regeringen i juni gav Konsumentverket ett särskilt uppdrag med fokus på barn och unga.
– Influencers marknadsföring får också väldigt många anmälningar, och just nu bedriver Konsumentverket 50 tillsynsärenden som riktar sig just mot influencers. Det tycker jag visar tydligt varför det behövs ett särskilt uppdrag., Erik Slottner säger
Branschorganisationer som Sveriges Annonsörer, Komm och IAB Sverige har också tagit fram gemensamma rekommendationer för tydligare reklammärkning, och Reklamombudsmannen har lanserat utbildningar för influencers.
– Det påverkar på så sätt att projektet blir prioriterat för verksamheten. Nu har vi under våren jobbat med insatser kring samma fråga och kommer att fortsätta med det arbetet inom ramen för regeringsuppdraget i höst., han säger