X
Nordic region's business magazine • juli 25, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Profilerna med flest anmälningar för dold reklam 2025

Publicerad juli 25, 2025

Från januari till juli 2025 har Konsumentverket mottagit 662 anmälningar om bristande reklammarkering i sociala medier. Rapporterna avser över hundra olika företag och profiler.


Profilen Bianca Ingrosso står för flest anmälningar, med 173 registrerade ärenden sedan årsskiftet. Därefter följer Pernilla Wahlgren med 140 anmälningar och Mathilda Djerf med 60.


Smyckesbolaget Ani Jewels, grundat av Ingrosso och Lovisa Worge, har fått 26 anmälningar, varav flertalet nämner både varumärket och Worge separat. Lovisa Worge har i sin tur 22 anmälningar mot sig.


Jämfört med samma period 2024 är antalet anmälningar något lägre, men Konsumentverket betonar att rapporterna endast utgör en del av myndighetens omvärldsbevakning.


– Vi vet att det finns omfattande problem sedan en granskning vi gjort under våren, säger Johan Ohlsson, enhetschef på myndigheten.


– Det är viktigt att konsumenter anmäler så att vi får en tydlig bild av de problem som finns och omfattningen, tillsammans med annan bevakning vi gör. Vi drar inga slutsatser om problemen är större eller mindre kring just influencer marketing baserat på att det är färre anmälningar, utan vet sedan granskningen vi gjort under våren att det finns omfattande problem., han säger


– Det ser vi även inom influencer marketing, de allra flesta korrigerar och säger att de förstått att det har blivit fel., han säger


Inom politiken har frågan om influencer-marknadsföring uppmärksammats på högsta nivå, då regeringen i juni gav Konsumentverket ett särskilt uppdrag med fokus på barn och unga.


– Influencers marknadsföring får också väldigt många anmälningar, och just nu bedriver Konsumentverket 50 tillsynsärenden som riktar sig just mot influencers. Det tycker jag visar tydligt varför det behövs ett särskilt uppdrag., Erik Slottner säger


Branschorganisationer som Sveriges Annonsörer, Komm och IAB Sverige har också tagit fram gemensamma rekommendationer för tydligare reklammärkning, och Reklamombudsmannen har lanserat utbildningar för influencers.


– Det påverkar på så sätt att projektet blir prioriterat för verksamheten. Nu har vi under våren jobbat med insatser kring samma fråga och kommer att fortsätta med det arbetet inom ramen för regeringsuppdraget i höst., han säger

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.