Reklamombud stoppar M&S-bild för ohälsosam smalhet
Publicerad Juli 25, 2025
Publicerad Juli 25, 2025
Advertising Standards Authority i Storbritannien har beslutat att stoppa en annons från Marks & Spencer då den bedömdes vara ”oansvarig”, ASA säger. och att modellen uppfattades som ”ohälsosamt smal”, hon säger.
Bildmaterialet, som tidigare fanns i företagets app, visar en modell i vit långärmad tröja och svarta kostymbyxor. Fotot är taget ovanifrån och modellen poserar med handen vilande i fickan.
Myndigheten framhöll att kameravinkeln och poseringen gjorde modellens nyckelben särskilt framträdande. De pekade även på att de spetsiga skorna bidrog till ett allt för smalt intryck av benen.
Efter granskningen har det fastställts att bilden inte längre får användas i Marks & Spencer:s marknadsföring. Företaget instrueras nu att i framtida kampanjer undvika att porträttera modeller med en ohälsosamt smal framtoning.
En talesperson för Marks & Spencer underströk att alla deras modeller är vid god hälsa och att de tar kroppsliga framställningar på största allvar i sin kommunikation.