Tillväxt för reklammarknaden drivet av digitala annonser och spel fram till 2029
Publicerad Juli 25, 2025
Publicerad Juli 25, 2025
Prognosen från konsultföretaget Pwc visar att den svenska reklammarknaden väntas uppleva ökade intäkter inom underhållning och media fram till 2029.
”Global Entertainment and Media Outlook”
Rapporten omfattar 54 länder och geografiska områden som tillsammans representerar cirka 74 procent av världens befolkning.
”En stor del av den positiva utvecklingen beror på ökade reklamintäkter. En utveckling som förväntas fortsätta när AI förändrar distributionsmodeller, underlättar produktion, och erbjuder skräddarsydda innehållsupplevelser”, han säger.
Analysen förutspår att den svenska reklammarknaden kommer att växa med 23 procent till 68,7 miljarder kronor, där digital annonsering utgör huvudandelen av tillväxten.
”Den digitala andelen av den svenska reklamkakan väntas öka från 78 till 84 procent. Bland annat eftersom AI förväntas transformera annonsmodeller och driva så kallad hyper-personalisering”, han säger.
Spelmarknaden utmärker sig särskilt och beräknas växa med 27 procent till 11,2 miljarder kronor i Sverige, medan globala intäkter förväntas överstiga intäkterna inom film och musik.