X
Nordic region's business magazine • juli 25, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Meta vill helt automatisera annonsverksamheten med AI

Publicerad juli 25, 2025

Meta strävar efter att automatisera hela sin annonsverksamhet med hjälp av artificiell intelligens före slutet av 2026. Genom det nya verktyget skall meddelanden, bilder och videor skapas och optimeras automatiskt i realtid utifrån målgrupp, plattform och geografisk plats.


Att Meta använder AI för marknadsföring är sedan tidigare bekant, men i början av juni offentliggjordes målet om fullständig AI-integration i annonsaffären inom ett par år.


Det planerade systemet kommer att generera kompletta kampanjer med text, bild och rörlig media som därefter automatiskt anpassas för olika kanaler och regioner med hjälp av realtidsbaserad geolokalisering.


”hittat svaret som andra letar efter”, Björn Jeffrey


Den sociala medieexperten Deeped Niclas Strandh har provat Metas nuvarande AI-verktyg för annonsering och bedömer att resultatet är otillräckligt, särskilt vad gäller bildgenereringen, även om han förutspår förbättringar framöver.


– Det är förfärligt. Jag skulle själv testa att göra annonser via deras existerande AI-verktyg och det blev inte speciellt bra, bildverktyget är tyvärr väldigt dåligt. Men självklart kommer det att bli bättre., Deeped Niclas Strandh


Under 2024 svarade sociala medier för 15 procent av de samlade annonsinvesteringarna i Sverige, en ökning från åtta procent för fem år sedan, enligt uppgifter i Dagens Media. Den kraftiga tillväxten riskerar att marginalisera traditionella medie- och reklambyråer.


Enligt Reuters beskriver Metaägaren visionen som en lösning där alla annonsbehov ska hanteras direkt av företaget utan externa partners.


”one stop shop”, Mark Zuckerberg


– Mediebyråerna är nog redan nervösa eftersom att ingen längre behöver dem för att förstå att vi ska vara på sociala medier. Plötsligt behöver vi nu inte ens reklambyråerna. Så självklart är det en utmaning för byråerna i stort., han


Strandh ser en utveckling där reklambyråernas roll övergår till mer strategisk rådgivning kring AI och hur kunder bäst navigerar den tekniska omställningen.


– Ja, om de inte rent av redan blivit omsprungna. Vi kan hamna i ett läge där en del annonsörer bara använder AI-annonsering. Men samtidigt tror jag också att marknadsföring med mänsklig handpåläggning kommer att öka i status och kännas mer lyxig., han


De största globala aktörerna utvecklar egna AI-verktyg för att konkurrera på annonsmarknaden. En vd för en stor reklambyrå delar sin analys om verksamhetens framtid.


”Jag tror inte att det råder något tvivel om att AI kommer att rationalisera bort en stor mängd jobb. Med det sagt finns det många byråer med stora företagskunder som faktiskt skulle må bra av att bantas rejält. Jag tror att roller inom strategi, konsumentinsikter och vissa konceptuella funktioner kommer att vara säkra.”, en vd för en stor reklambyrå


CTO på WPP, Stephan Pretorius, framhåller att grundläggande kreativitet förblir en mänsklig förmåga trots AI:s framfart.


”kreativitet, i dess renaste form, fortsätter att vara en mänsklig egenskap”, Stephan Pretorius


– En bra annons är ju kanske inte en annons som man har sett förut. AI har begränsade kreativa möjligheter. Sedan kan utveckling ske men hur kreativ kan en AI bli egentligen?, han


Meta rapporterar att deras nuvarande AI-stödda annonser genererade 550 miljarder dollar i ekonomisk aktivitet under 2024, medan den totala annonsintäkten uppgick till 164 miljarder dollar, vilket motsvarar 98 procent av företagets inkomster.


Sociala medieexperten framhåller att byråer som vill möta förändringen bör erbjuda stöd åt kunder i användningen av AI och säkerställa hög kvalitet i produktionen.


– De reklambyråer som är oroliga över situationen med AI borde istället se till att erbjuda hjälp till de kunder som vill använda AI, och se till att det blir bra kvalitét., han


Enligt IAB:s senaste videotrendrapport stod AI för nästan en tredjedel av all digital video inom marknadsföring under 2025. Nästa år beräknas andelen öka till 36 procent och uppgå till 45 procent bland mindre annonsörer.


– AI är både en jätteutmaning och en jättemöjlighet beroende på vilket perspektiv man har. Det farliga är när man börjar se på AI som enbart ett sätt att spara pengar på. Istället funderar jag, hur kan AI göra det här, eller oss, bättre?, han

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.