IGN fäller Voltaren för bristande solvarning vid Stockholm Marathon
Publicerad Juli 25, 2025
Publicerad Juli 25, 2025
IGN har fällt Voltarenreklamen på löparnummer under Stockholm Marathon på grund av avsaknad av varningstext om solkänslighet och för låg läsbarhet.
En privatperson anmälde kampanjen efter att ha sett Voltarenloggan på nummerlappar i sociala medier och ifrågasatte att varningstexten inte nämnde risken för ökad solkänslighet.
IGN konstaterar att varning om solljus borde ha ingått i reklamen, särskilt med tanke på loppets sommarmiljö, och att minimitexten på nummerlapparna bröt mot Läkemedelsbranschens etiska regelverks krav på god läsbarhet.
Haleon Sweden AB, som ansvarar för produktens marknadsföring, erkänner brister i solvarningen och åtar sig att införa den i framtida material, men bestrider att textstorleken varit otillräcklig.
Som standardpåföljd för överträdelser av normalgraden utdöms en straffavgift om 110 000 kronor.
Den här texten har tidigare publicerats i Dagens Medicin och ingår i Bonnier News Business.