X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Från analogt till digitalt: reklamkreatörers framtidsvision

Publicerad Juli 24, 2025

Trion Anna Qvennerstedt, Hedvig Hagwall Bruckner och Lotta Mårlind möts efter över tre decennier i reklambranschen för att diskutera dess skiftningar och dagens kreativa landskap.


När planerna är tighta avbryts vardagen av en anekdot:

”Jag fick 250 kronor i böter häromdagen, trots att jag parkerat den rätt och tagit en bild som kunde bevisa det.”


De erinrar sig 90-talets analogt dominerade byråer där fredagsluncher och soffhäng var vardag, innan internet ändrade spelreglerna.


Anna Qvennerstedt reflekterar över omställningarna:

”Jag tycker det har hänt så otroligt mycket under de här åren att det knappt går att jämföra olika perioder.”, Anna Qvennerstedt

”Det har hela tiden varit nya saker man måste förhålla sig till, nya saker man måste lära sig, nya förutsättningar.”, hon säger.


Lotta Mårlind framhåller branschens ängslighet:

”Jag håller med om att det är en otroligt större ängslighet.”, Lotta Mårlind

”Å andra sidan innebär ju dagens förutsättningar att man måste arbeta med andra metoder.”, hon säger.


Hedvig Hagwall Bruckner beskriver sociala mediers inflytande:

”Det absolut största skiftet som har påverkat branschen och skapat den här ängsligheten skulle jag säga är maktskiftet som kom med sociala medier.”, Hedvig Hagwall Bruckner

”Med sociala medier blev istället upprördheten i sig en nyhet.”, hon säger.


Grunduppdraget sammanfattas så här:

”Varför håller vi på med kreativitet? Det är ju för att vi övertygade om att det är det effektivaste sättet.”, Anna Qvennerstedt

”Ett irrationellt inslag måste alltid finnas med – och det måste man väldigt starkt ta ställning för.”, hon säger.


Samarbetet mellan byrå och beslutsfattare analyseras:

”Byråsamarbetet ligger ibland lite för långt ifrån beslutsfattarna.”, Hedvig Hagwall Bruckner

”Den typen av affärsnära beslut är ju en ledningsfråga.”, hon säger.


Lotta Mårlind om ersättningsmodellen:

”Betalningsmodellen är fel.”, Lotta Mårlind

”Då tog man ju betalt för en kreativ lösning, om det sedan tog tre veckor eller tre timmar var mindre viktigt.”, hon säger.


Framtiden målas av visioner om mindre byråer, ökad uppskattning för kreativitet och en längtan efter långsammare, mer mänskliga kommunikationskanaler.

Mest lästa
  1. Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

  2. Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

  3. Så hanterar Trafikverket kommunikationen vid sommarens tågstopp

Fler intressanta artiklar

Avgång efter kritik mot marknadsföringen

Publicerad July 26, 2025

Efter uppmärksamhet i medierna meddelar grundaren av Lilla hjärtat, Melinda Jacobs, att hon avgår från styrelsen i den ideella föreningen.Kritiken har främst gällt lanseringen av en hårvårdskollektion som beskrevs som…

Plankad skylt väcker anstöt mellan Göteborg och Stockholm

Publicerad July 25, 2025

Den särpräglade särskrivningen på Majorna-kioskens skylt är välbekant bland göteborgare och har nu dykt upp i Stockholm, vilket väckt starka reaktioner.Detta är andra gången designen har plagierats och skapat debatt…

Halvt sekel av arlas klassiska mjölkbaksidor

Publicerad July 25, 2025

Innan surfplattans tid var Arlas mjölkpakets baksida en uppskattad källa till frukostunderhållning, och nu i sommar firar detta inslag sitt 50-årsjubileum.År 1975, efter ovanligt många klagomål om sur mjölk, tog…

Trump utfärdar dekret mot ”woke” AI för att stärka USA:s export

Publicerad July 25, 2025

Onsdagen markerade då Donald Trump undertecknade tre presidentdekret för att förvandla USA till ett AI-exportland med ambitionen att bli ett ”powerhouse” inom området.Vita huset beskriver vissa AI-modeller som ”woke” och…

Profilerna med flest anmälningar för dold reklam 2025

Publicerad July 25, 2025

Från januari till juli 2025 har Konsumentverket mottagit 662 anmälningar om bristande reklammarkering i sociala medier. Rapporterna avser över hundra olika företag och profiler.Profilen Bianca Ingrosso står för flest anmälningar,…

Reklamombud stoppar M&S-bild för ohälsosam smalhet

Publicerad July 25, 2025

Advertising Standards Authority i Storbritannien har beslutat att stoppa en annons från Marks & Spencer då den bedömdes vara ”oansvarig”, ASA säger. och att modellen uppfattades som ”ohälsosamt smal”, hon…

Tillväxt för reklammarknaden drivet av digitala annonser och spel fram till 2029

Publicerad July 25, 2025

Prognosen från konsultföretaget Pwc visar att den svenska reklammarknaden väntas uppleva ökade intäkter inom underhållning och media fram till 2029.”Global Entertainment and Media Outlook”Rapporten omfattar 54 länder och geografiska områden…

Ytterligare chef lämnar Volvo Cars efter historiskt sparpaket

Publicerad July 25, 2025

I våras presenterade Volvo Cars sitt hittills största sparpaket, vilket innebar att 3 000 tjänster skulle avvecklas.Kort därefter bekräftades att globala varumärkeschefen Andreas Malm lämnar företaget. Nu meddelar även den…

Meta vill helt automatisera annonsverksamheten med AI

Publicerad July 25, 2025

Meta strävar efter att automatisera hela sin annonsverksamhet med hjälp av artificiell intelligens före slutet av 2026. Genom det nya verktyget skall meddelanden, bilder och videor skapas och optimeras automatiskt…

IGN fäller Voltaren för bristande solvarning vid Stockholm Marathon

Publicerad July 25, 2025

IGN har fällt Voltarenreklamen på löparnummer under Stockholm Marathon på grund av avsaknad av varningstext om solkänslighet och för låg läsbarhet.En privatperson anmälde kampanjen efter att ha sett Voltarenloggan på…

Arkiv

  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.