X
Nordic region's business magazine • juli 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Från analogt till digitalt: reklamkreatörers framtidsvision

Publicerad juli 24, 2025

Trion Anna Qvennerstedt, Hedvig Hagwall Bruckner och Lotta Mårlind möts efter över tre decennier i reklambranschen för att diskutera dess skiftningar och dagens kreativa landskap.


När planerna är tighta avbryts vardagen av en anekdot:

”Jag fick 250 kronor i böter häromdagen, trots att jag parkerat den rätt och tagit en bild som kunde bevisa det.”


De erinrar sig 90-talets analogt dominerade byråer där fredagsluncher och soffhäng var vardag, innan internet ändrade spelreglerna.


Anna Qvennerstedt reflekterar över omställningarna:

”Jag tycker det har hänt så otroligt mycket under de här åren att det knappt går att jämföra olika perioder.”, Anna Qvennerstedt

”Det har hela tiden varit nya saker man måste förhålla sig till, nya saker man måste lära sig, nya förutsättningar.”, hon säger.


Lotta Mårlind framhåller branschens ängslighet:

”Jag håller med om att det är en otroligt större ängslighet.”, Lotta Mårlind

”Å andra sidan innebär ju dagens förutsättningar att man måste arbeta med andra metoder.”, hon säger.


Hedvig Hagwall Bruckner beskriver sociala mediers inflytande:

”Det absolut största skiftet som har påverkat branschen och skapat den här ängsligheten skulle jag säga är maktskiftet som kom med sociala medier.”, Hedvig Hagwall Bruckner

”Med sociala medier blev istället upprördheten i sig en nyhet.”, hon säger.


Grunduppdraget sammanfattas så här:

”Varför håller vi på med kreativitet? Det är ju för att vi övertygade om att det är det effektivaste sättet.”, Anna Qvennerstedt

”Ett irrationellt inslag måste alltid finnas med – och det måste man väldigt starkt ta ställning för.”, hon säger.


Samarbetet mellan byrå och beslutsfattare analyseras:

”Byråsamarbetet ligger ibland lite för långt ifrån beslutsfattarna.”, Hedvig Hagwall Bruckner

”Den typen av affärsnära beslut är ju en ledningsfråga.”, hon säger.


Lotta Mårlind om ersättningsmodellen:

”Betalningsmodellen är fel.”, Lotta Mårlind

”Då tog man ju betalt för en kreativ lösning, om det sedan tog tre veckor eller tre timmar var mindre viktigt.”, hon säger.


Framtiden målas av visioner om mindre byråer, ökad uppskattning för kreativitet och en längtan efter långsammare, mer mänskliga kommunikationskanaler.

Mest lästa
  1. Samgående skapar stark aktör inom digital affärsutveckling

  2. Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

  3. Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Publicerad november 5, 2025

Har du rätt lön för ditt arbete?Tjänar dina tidigare klasskamrater från Berghs mer än du?Resumé Insikt presenterar en översikt av ersättningen på 230 svenska byråer.✓ Lönetoppen: Här tjänar du mest…

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.