Från analogt till digitalt: reklamkreatörers framtidsvision
Publicerad Juli 24, 2025
Publicerad Juli 24, 2025
Trion Anna Qvennerstedt, Hedvig Hagwall Bruckner och Lotta Mårlind möts efter över tre decennier i reklambranschen för att diskutera dess skiftningar och dagens kreativa landskap.
När planerna är tighta avbryts vardagen av en anekdot:
”Jag fick 250 kronor i böter häromdagen, trots att jag parkerat den rätt och tagit en bild som kunde bevisa det.”
De erinrar sig 90-talets analogt dominerade byråer där fredagsluncher och soffhäng var vardag, innan internet ändrade spelreglerna.
Anna Qvennerstedt reflekterar över omställningarna:
”Jag tycker det har hänt så otroligt mycket under de här åren att det knappt går att jämföra olika perioder.”, Anna Qvennerstedt
”Det har hela tiden varit nya saker man måste förhålla sig till, nya saker man måste lära sig, nya förutsättningar.”, hon säger.
Lotta Mårlind framhåller branschens ängslighet:
”Jag håller med om att det är en otroligt större ängslighet.”, Lotta Mårlind
”Å andra sidan innebär ju dagens förutsättningar att man måste arbeta med andra metoder.”, hon säger.
Hedvig Hagwall Bruckner beskriver sociala mediers inflytande:
”Det absolut största skiftet som har påverkat branschen och skapat den här ängsligheten skulle jag säga är maktskiftet som kom med sociala medier.”, Hedvig Hagwall Bruckner
”Med sociala medier blev istället upprördheten i sig en nyhet.”, hon säger.
Grunduppdraget sammanfattas så här:
”Varför håller vi på med kreativitet? Det är ju för att vi övertygade om att det är det effektivaste sättet.”, Anna Qvennerstedt
”Ett irrationellt inslag måste alltid finnas med – och det måste man väldigt starkt ta ställning för.”, hon säger.
Samarbetet mellan byrå och beslutsfattare analyseras:
”Byråsamarbetet ligger ibland lite för långt ifrån beslutsfattarna.”, Hedvig Hagwall Bruckner
”Den typen av affärsnära beslut är ju en ledningsfråga.”, hon säger.
Lotta Mårlind om ersättningsmodellen:
”Betalningsmodellen är fel.”, Lotta Mårlind
”Då tog man ju betalt för en kreativ lösning, om det sedan tog tre veckor eller tre timmar var mindre viktigt.”, hon säger.
Framtiden målas av visioner om mindre byråer, ökad uppskattning för kreativitet och en längtan efter långsammare, mer mänskliga kommunikationskanaler.