X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Trädgårdens medieuppmärksamhet skapar mångmiljonvärde

Publicerad Juli 24, 2025

Debatten kring en möjlig stängning av Trädgården under Skanstullsbron har eskalerat och skapat omfattande mediebrus. Varumärkesexperterna Matilda Dahlman och Edit Künstlicher uppskattar att det redaktionella värdet motsvarar mångmiljonbelopp. Trädgårdens köer har blivit en symbol för stadens nattliv, något som också speglas i populärkulturen:”Var ska jag behöva stå för att få gå före i kön till Trädgården en fredag?”, Veronica Maggio säger.


Klubben, verksam sedan 2009, har under somrarna lockat stockholmares intresse med sina ringlande köer. Nyligen upphävde länsstyrelsen det tillfälliga bygglovet efter grannars klagomål om ljudnivå, vilket väckt starka protester från både stamgäster och artistelit.


En namninsamling med budskapet ”Bevara Trädgården” samlade nästan 56 000 underskrifter. Söktrenden för Trädgården har skjutit i höjden och Hammarbysupportrar visade sitt stöd med banderoller under en match. Flera stockholmspolitiker offentliga ställningstaganden stärker klubbens kamp.


En granskning av medier visar över hundra omnämnanden sedan den 9 juli. Varumärkesexperten Matilda Dahlman förklarar omfattningen så här:

”Uppmärksamheten motsvarar en miljonkampanj”, säger hon.


Pr-experten Edit Künstlicher presenterar en detaljerad värdering:

”I svenska sammanhang kan en större riksartikel värderas från 20 000 till 150 000 kronor beroende på kanal, vinkling och placering. Med över 100 artiklar antyder detta potentiella värden på miljonnivåer, ofta mellan 2 och 10 miljoner kronor eller mer. Dessutom är redaktionellt innehåll mer trovärdigt än köpt reklam och har större påverkan på målgruppens attityder och lojalitet. Alltså är det faktiska pr-värdet väsentligt högre än om pengarna lagts på annonser.”, säger hon.


I en Aftonbladet-artikel med rubriken:

”Kändisarna rasar mot att Trädgården hotas att lägga ned” nämns influencern Sandra Beijer och artisten Marcus Krunegård.


Klubben har även lanserat T-shirts inspirerade av

”Bevara Christiania”-tröjan som artisten Petter, författaren och poddaren Sigge Eklund samt Marcus Krunegård burit online.


Edit Künstlicher belyser även kostnaderna för kändisendorsements:

”En svensk kändis på deras nivå skulle i regel debitera allt mellan 50 000 och 500 000 kronor eller mer per kampanj, beroende på synlighet, målgrupp och kanaler. Skulle Trädgården betala för motsvarande räckvidd och positivt sentiment hos samma målgrupp, kan det totala värdet snabbt uppgå till miljonbelopp. Enligt internationell praxis genererar trovärdiga kändis-endorsements ofta ett betydligt högre ROI än traditionell annonsering, säger Edit Künstlicher.”


Matilda Dahlman framhäver Trädgårdens unika kulturella status:

”Nej, jag kan inte komma på något som engagerat så många åldrar och från så många olika bakgrunder. Det handlar också om nutida historia, inte ramaskri kring en K-märkt byggnad, utan om något som är förankrat i vår kulturella samtid, säger hon.”


Dahlman bedömer Trädgårdens strategi ur ett pr-perspektiv:

”Trädgården har inte fört någon krisstrategi, utan en överlevnadsstrategi. De har tagit kontrollen över det egna narrativet och belyst sitt egna community på ett sätt som nästan inte går att göra bättre. De har också riktat uppmärksamheten från de klagande grannarna på ett riktigt snyggt sätt.”, säger hon.


Hon rekommenderar också ett djupare fokus på klubbens kulturella betydelse:

”Att djupdyka mer i den kulturella betydelsen. Det finns så få musikcentrum i Stockholm just nu och det finns ingen riktig motsvarighet till klubben. Om inte Trädgården, vad?”, säger hon.


Edit Künstlicher framhåller Trädgårdens genomslag ytterligare:

”Trädgården har hanterat situationen närmast exemplarisk ur pr-synpunkt, vilket resulterat i stort medialt genomslag, förstärkt varumärket och aktiverat både publik och kändisar som framtida varumärkesambassadörer. Genom att initiera en namninsamling, aktivera sitt nätverk och engagera kändisar visade de direkt handlingskraft. Man skapade ett klassiskt ”David mot Goliat”-narrativ: Trädgården mot länsstyrelsen. Genialt!”, säger hon.


Enligt Johanna Schneider, kreativ chef på Trädgården och systerklubben Under bron, var förra helgens besök

”helt galen”, säger hon. Hon tillägger:

”Under veckan kommer betydelsefulla personer att visa sitt stöd genom att ha på sig t-shirten i våra socials. Vi har fått fin support från såväl Swedish House Mafia, Petter och Mona Sahlin, med många fler påväg.”, säger hon.


Klubben har överklagat länsstyrelsens beslut och fallet avgörs nu i Mark- och miljödomstolen. Därefter kan myndighetens beslut inte påverkas av opinionsyttringar som demonstrationer eller namninsamlingar.


VD:n Johan Wiklund påpekar rättsläget:

”I debatten framgår det sällan att ljudfrågan faktiskt redan prövats i domstol. Mark- och miljödomstolen slog 2022 fast att Trädgården följer de regler som gäller, och att nyttan med verksamheten väger tyngre än de störningar som ibland kan uppstå. Dessutom bygger lagen på att ljudnivåer bedöms med stängda fönster. Vi har koll på ljudet i realtid och har lagt stora resurser på att dämpa det – vi tar ansvar och följer regelverket, säger han.”


Denna text har publicerats både i Resumé och Dagens Media, ingående i Bonnier News Business.

Mest lästa
  1. Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

  2. Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

  3. Så hanterar Trafikverket kommunikationen vid sommarens tågstopp

Fler intressanta artiklar

Avgång efter kritik mot marknadsföringen

Publicerad July 26, 2025

Efter uppmärksamhet i medierna meddelar grundaren av Lilla hjärtat, Melinda Jacobs, att hon avgår från styrelsen i den ideella föreningen.Kritiken har främst gällt lanseringen av en hårvårdskollektion som beskrevs som…

Plankad skylt väcker anstöt mellan Göteborg och Stockholm

Publicerad July 25, 2025

Den särpräglade särskrivningen på Majorna-kioskens skylt är välbekant bland göteborgare och har nu dykt upp i Stockholm, vilket väckt starka reaktioner.Detta är andra gången designen har plagierats och skapat debatt…

Halvt sekel av arlas klassiska mjölkbaksidor

Publicerad July 25, 2025

Innan surfplattans tid var Arlas mjölkpakets baksida en uppskattad källa till frukostunderhållning, och nu i sommar firar detta inslag sitt 50-årsjubileum.År 1975, efter ovanligt många klagomål om sur mjölk, tog…

Trump utfärdar dekret mot ”woke” AI för att stärka USA:s export

Publicerad July 25, 2025

Onsdagen markerade då Donald Trump undertecknade tre presidentdekret för att förvandla USA till ett AI-exportland med ambitionen att bli ett ”powerhouse” inom området.Vita huset beskriver vissa AI-modeller som ”woke” och…

Profilerna med flest anmälningar för dold reklam 2025

Publicerad July 25, 2025

Från januari till juli 2025 har Konsumentverket mottagit 662 anmälningar om bristande reklammarkering i sociala medier. Rapporterna avser över hundra olika företag och profiler.Profilen Bianca Ingrosso står för flest anmälningar,…

Reklamombud stoppar M&S-bild för ohälsosam smalhet

Publicerad July 25, 2025

Advertising Standards Authority i Storbritannien har beslutat att stoppa en annons från Marks & Spencer då den bedömdes vara ”oansvarig”, ASA säger. och att modellen uppfattades som ”ohälsosamt smal”, hon…

Tillväxt för reklammarknaden drivet av digitala annonser och spel fram till 2029

Publicerad July 25, 2025

Prognosen från konsultföretaget Pwc visar att den svenska reklammarknaden väntas uppleva ökade intäkter inom underhållning och media fram till 2029.”Global Entertainment and Media Outlook”Rapporten omfattar 54 länder och geografiska områden…

Ytterligare chef lämnar Volvo Cars efter historiskt sparpaket

Publicerad July 25, 2025

I våras presenterade Volvo Cars sitt hittills största sparpaket, vilket innebar att 3 000 tjänster skulle avvecklas.Kort därefter bekräftades att globala varumärkeschefen Andreas Malm lämnar företaget. Nu meddelar även den…

Meta vill helt automatisera annonsverksamheten med AI

Publicerad July 25, 2025

Meta strävar efter att automatisera hela sin annonsverksamhet med hjälp av artificiell intelligens före slutet av 2026. Genom det nya verktyget skall meddelanden, bilder och videor skapas och optimeras automatiskt…

IGN fäller Voltaren för bristande solvarning vid Stockholm Marathon

Publicerad July 25, 2025

IGN har fällt Voltarenreklamen på löparnummer under Stockholm Marathon på grund av avsaknad av varningstext om solkänslighet och för låg läsbarhet.En privatperson anmälde kampanjen efter att ha sett Voltarenloggan på…

Arkiv

  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.