X
Nordic region's business magazine • juli 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Trädgårdens medieuppmärksamhet skapar mångmiljonvärde

Publicerad juli 24, 2025

Debatten kring en möjlig stängning av Trädgården under Skanstullsbron har eskalerat och skapat omfattande mediebrus. Varumärkesexperterna Matilda Dahlman och Edit Künstlicher uppskattar att det redaktionella värdet motsvarar mångmiljonbelopp. Trädgårdens köer har blivit en symbol för stadens nattliv, något som också speglas i populärkulturen:”Var ska jag behöva stå för att få gå före i kön till Trädgården en fredag?”, Veronica Maggio säger.


Klubben, verksam sedan 2009, har under somrarna lockat stockholmares intresse med sina ringlande köer. Nyligen upphävde länsstyrelsen det tillfälliga bygglovet efter grannars klagomål om ljudnivå, vilket väckt starka protester från både stamgäster och artistelit.


En namninsamling med budskapet ”Bevara Trädgården” samlade nästan 56 000 underskrifter. Söktrenden för Trädgården har skjutit i höjden och Hammarbysupportrar visade sitt stöd med banderoller under en match. Flera stockholmspolitiker offentliga ställningstaganden stärker klubbens kamp.


En granskning av medier visar över hundra omnämnanden sedan den 9 juli. Varumärkesexperten Matilda Dahlman förklarar omfattningen så här:

”Uppmärksamheten motsvarar en miljonkampanj”, säger hon.


Pr-experten Edit Künstlicher presenterar en detaljerad värdering:

”I svenska sammanhang kan en större riksartikel värderas från 20 000 till 150 000 kronor beroende på kanal, vinkling och placering. Med över 100 artiklar antyder detta potentiella värden på miljonnivåer, ofta mellan 2 och 10 miljoner kronor eller mer. Dessutom är redaktionellt innehåll mer trovärdigt än köpt reklam och har större påverkan på målgruppens attityder och lojalitet. Alltså är det faktiska pr-värdet väsentligt högre än om pengarna lagts på annonser.”, säger hon.


I en Aftonbladet-artikel med rubriken:

”Kändisarna rasar mot att Trädgården hotas att lägga ned” nämns influencern Sandra Beijer och artisten Marcus Krunegård.


Klubben har även lanserat T-shirts inspirerade av

”Bevara Christiania”-tröjan som artisten Petter, författaren och poddaren Sigge Eklund samt Marcus Krunegård burit online.


Edit Künstlicher belyser även kostnaderna för kändisendorsements:

”En svensk kändis på deras nivå skulle i regel debitera allt mellan 50 000 och 500 000 kronor eller mer per kampanj, beroende på synlighet, målgrupp och kanaler. Skulle Trädgården betala för motsvarande räckvidd och positivt sentiment hos samma målgrupp, kan det totala värdet snabbt uppgå till miljonbelopp. Enligt internationell praxis genererar trovärdiga kändis-endorsements ofta ett betydligt högre ROI än traditionell annonsering, säger Edit Künstlicher.”


Matilda Dahlman framhäver Trädgårdens unika kulturella status:

”Nej, jag kan inte komma på något som engagerat så många åldrar och från så många olika bakgrunder. Det handlar också om nutida historia, inte ramaskri kring en K-märkt byggnad, utan om något som är förankrat i vår kulturella samtid, säger hon.”


Dahlman bedömer Trädgårdens strategi ur ett pr-perspektiv:

”Trädgården har inte fört någon krisstrategi, utan en överlevnadsstrategi. De har tagit kontrollen över det egna narrativet och belyst sitt egna community på ett sätt som nästan inte går att göra bättre. De har också riktat uppmärksamheten från de klagande grannarna på ett riktigt snyggt sätt.”, säger hon.


Hon rekommenderar också ett djupare fokus på klubbens kulturella betydelse:

”Att djupdyka mer i den kulturella betydelsen. Det finns så få musikcentrum i Stockholm just nu och det finns ingen riktig motsvarighet till klubben. Om inte Trädgården, vad?”, säger hon.


Edit Künstlicher framhåller Trädgårdens genomslag ytterligare:

”Trädgården har hanterat situationen närmast exemplarisk ur pr-synpunkt, vilket resulterat i stort medialt genomslag, förstärkt varumärket och aktiverat både publik och kändisar som framtida varumärkesambassadörer. Genom att initiera en namninsamling, aktivera sitt nätverk och engagera kändisar visade de direkt handlingskraft. Man skapade ett klassiskt ”David mot Goliat”-narrativ: Trädgården mot länsstyrelsen. Genialt!”, säger hon.


Enligt Johanna Schneider, kreativ chef på Trädgården och systerklubben Under bron, var förra helgens besök

”helt galen”, säger hon. Hon tillägger:

”Under veckan kommer betydelsefulla personer att visa sitt stöd genom att ha på sig t-shirten i våra socials. Vi har fått fin support från såväl Swedish House Mafia, Petter och Mona Sahlin, med många fler påväg.”, säger hon.


Klubben har överklagat länsstyrelsens beslut och fallet avgörs nu i Mark- och miljödomstolen. Därefter kan myndighetens beslut inte påverkas av opinionsyttringar som demonstrationer eller namninsamlingar.


VD:n Johan Wiklund påpekar rättsläget:

”I debatten framgår det sällan att ljudfrågan faktiskt redan prövats i domstol. Mark- och miljödomstolen slog 2022 fast att Trädgården följer de regler som gäller, och att nyttan med verksamheten väger tyngre än de störningar som ibland kan uppstå. Dessutom bygger lagen på att ljudnivåer bedöms med stängda fönster. Vi har koll på ljudet i realtid och har lagt stora resurser på att dämpa det – vi tar ansvar och följer regelverket, säger han.”


Denna text har publicerats både i Resumé och Dagens Media, ingående i Bonnier News Business.

Mest lästa
  1. Samgående skapar stark aktör inom digital affärsutveckling

  2. Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

  3. Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Publicerad november 5, 2025

Har du rätt lön för ditt arbete?Tjänar dina tidigare klasskamrater från Berghs mer än du?Resumé Insikt presenterar en översikt av ersättningen på 230 svenska byråer.✓ Lönetoppen: Här tjänar du mest…

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.