Sverige utnyttjar skandinavisk trend globalt
Publicerad Juli 24, 2025
Publicerad Juli 24, 2025
Sverige upplever ett digitalt genomslag för sina skandinaviska kulturfenomen, från klassiska bakverk till minimalistiskt mode. Internationella medier och användare lyfter fram landet som ett trendcenter för design och livsstil. ”It”s sexy! It”s Swedish! It”s everywhere!”, The GuardianDenna globala uppmärksamhet visar landets nya position.
På sociala medier dominerar en avskalad estetik inspirerad av influencers som Matilda Djerf, där mjuka naturmaterial och exklusiva accessoarer kombineras med lugna färgtoner. Fenomenet Scandinavian hairline speglas i tusentals videor, där blekta hårfästen blivit en viral trend.
Globalt modefokus har också lett till att branschledande röster omdefinierar nationella stilar.
”Man skulle kunna säga att den skandinaviska stilen är det nya franska.”, Laird Borrelli-Persson
Uttalandet understryker regionens växande påverkan inom design och mode.
I livsmedelssektorn märks samma efterfrågan: svenskt lösgodis säljer så bra att Bubs planerar att dubbla sin produktion, och den gröna prinsesstårtan har blivit en viral favorit med uppmärksamhet i ledande internationella publikationer.
Visit Swedens marknadschef ger sin bild av hur tårtrenden startade i Los Angeles och sedan spreds via sociala plattformar.
”Nu har det ju varit rätt mycket, dels det här med prinsesstårtor. Den grejen började i LA med ett bageri som gjorde tårtorna med mascarpone istället för grädde. Så då blev det en snackis. Senast i lördags skrev The Guardian om den trenden.”, Nils Persson
Han ser fenomenets genomslag som en möjlighet för Sverige.
Trots osäkerheten kring hur enskilda virala inslag påverkar turismen sammanfattar han att de många positiva signalerna bidrar till landets attraktionskraft.
”Det är svårt att att dra slutsatser om hur enskilda trender påverkat men sammantaget är de många trenderna positiva för Sverige och svensk turism. Så ja, klart att vi märker av det. Sedan finns också väldigt mycket skriverier om Sverige utifrån andra aspekter, att vi har skönt klimat om sommaren till exempel. Mycket leder till en positiv helhetsbild just nu.”, han säger
I sina sociala kanaler kopplar Visit Sweden samman den organiska uppmärksamheten med kulturhistoriska berättelser, såsom godisets ursprung.
”Vi drar absolut nytta av uppmärksamheten i vår marknadsföring, vi försöker alltid hitta en Sverige-vinkel och sätta det i en kulturell kontext. Som med godiset till exempel, där jobbar vi med att berätta om lösgodiset och hur det kom till. Resenärer också är väldigt intresserade av att veta mer om vår kulturhistoria och livsstil.”, han säger
Planer för framtida kampanjer diskuteras ständigt, men budgetprioriteringar styr möjligheterna att förstärka skandi-vågens räckvidd.
”Vi skulle gärna vilja göra mer i framtiden om det blir tillräckligt stort. Men samtidigt måste vi prioritera med de resurser vi har, hade vi haft en större budget hade det varit en annan grej.”, han säger
Svenska Institutet använder memer och lösgodis för att engagera unga följare och skapa en lekfull ingång till landet.
”Det vi ser är att det genererar stort engagemang, ofta bland yngre och det kan bidra att väcka ett intresse för Sverige på ett positivt och lekfullt sätt, säger Anna Rudels, kommunikationsdirektör på Svenska Insitutet.”
Hon framhåller att dessa korta snackisar fungerar som en introduktion till svensk kultur utan att ersätta den etablerade bilden.
”Internationellt finns det generellt en positiv bild av Sverige. Det här kan förhoppningsvis bidra till att man tycker att Sverige är lite mer spännande. Det finns något ”quirky” med det som folk tycker är roligt. Det är mer som en dörröppnare snarare än att bilden av oss förändras på djupet.”, Anna Rudels
Hon påpekar att stora mediehändelser har mycket större effekt på landets anseende än lättsamma virala fenomen.
”Med anledning av bland annat koranbränningarna och LVU-kampanjen har bilden av Sverige försämrats något i vissa länder, framförallt i Mellanöstern. Det är mer den typen av jättestora händelser med jättemycket uppmärksamhet som hänger kvar och förändrar sverigebilden.”, hon säger
I slutänden gäller det att nå fram i ett digitalt brus genom relevanta teman som redan engagerat användare.
”Det är svårt att nå igenom bruset. Att kunna haka på någonting som folk redan engagerar sig med på riktigt är då tacksamt. Långsiktigt tror jag att det är positivt.”, hon säger