Sponsorns strategier bakom em:s publiksuccé
Publicerad Juli 24, 2025
Publicerad Juli 24, 2025
EM-succén har skapat enormt publikintresse med slutsålda biljetter och rekordstor tv-publik.
Inför kvartsfinalen mot England tog de 2000 biljetterna i den svenska sektionen slut på en timme, enligt Svenska fotbollsförbundet.
”feber”, Aftonbladet
Svenska Spel har varit huvudsponsor för Svenska Fotbollsförbundet sedan början av 1990-talet och vill stärka fotbollen på alla nivåer.
”från gräsrot till elit”, Svenska Spel
Sara Pettersson, sponsringsansvarig på Svenska Spel, menar att det är för tidigt att mäta effekten, men att engagemanget ökar ju längre Sverige avancerar.
”Intresset för damfotboll och landslaget ökar generellt, vilket är väldigt glädjande att se. Även om spelintresset bland våra kunder fortfarande är betydligt högre under ett herrmästerskap, ser vi en positiv utveckling med ett ökande intresse bland våra kunder för att spela på mästerskapen på damsidan”, Sara Pettersson
Inför mästerskapet har Svenska Spel producerat serien ”Road to EM” med spelare som Rebecka Blomqvist i premiäravsnittet.
”Under mästerskapet genomför vi en rad taktiska kommunikationsinsatser med särskilt fokus på Sveriges matcher. Det inkluderar innehåll i vår Youtube-kanal ”Sportstudion” samt traditionell annonsering”, she says
”Detta för att öka engagemanget och intresset kring Sveriges matcher och samtidigt lyfta fram våra produkter, såsom Oddset. Just nu har Lotto också en tävling där spelarna Nathalie Björn och Johanna Rytting Kaneryd medverkar”, she says
Stefan Abelsted, kommersiell chef på Svenska Fotbollsförbundet, beskriver hur partnerintresset växt i takt med damfotbollens popularitet.
”Intresset var stort redan under EM 2022, men i takt med att damfotbollen växer, både för vårt landslag och internationellt, ökar också värdet av partnerskapet och engagemanget bland våra partners ytterligare”, Stefan Abelsted
”Sponsring av dam- och flickfotboll kan skapa andra typer av värden för varumärken som exempelvis starkare koppling till jämställdhet och inkludering. Det kan ge en positiv varumärkeseffekt”, he says
Förbundet har även valt att arbeta närmare spelarna under landslagssamlingarna för att producera innehåll.
”I dag är spelarna vana vid att avsätta tid för olika produktioner. De är proffsiga, ser det som en naturlig del av sitt jobb och har ofta förberett sig. Dessutom skapar vi i princip allt innehåll under landslagssamlingarna, det ger bra förutsättningar och känns naturligt”, Stefan Abelstad
ICA har sponsrat landslaget sedan 1970-talet och har bland annat lanserat initiativet ”Join the Fruit Reboot” i samarbete med Svenska Fotbollsförbundet.
”Vårt engagemang som nationell partner till Svenska Fotbollsförbundet grundar sig i att vi ser storheten i allt positivt fotbollen gör för orterna vi verkar på. Samtidigt är det lokala engagemanget från ICA-handlarna själva hjärtat i sponsringen. Det är tack vare det lokala stödet som vi också kan vara med och stötta fotbollsföreningar runt om i landet”, Fredrik Kullberg
Swedbank har varit partner till svensk fotboll i 40 år och använder främst sociala medier i sina satsningar, där spelare som Magdalena Eriksson och Jennifer Falk medverkar.
”Det handlar i första hand om att bidra till ett bättre samhälle. Fotboll i Sverige, oavsett om vi snackar korpen, knatte eller landslag, är en viktig yta för gemenskap. Som en väldigt svensk bank är det naturligt för oss att vara med och stötta det. Sen finns det så klart en kommersiell dimension i det hela också där synligheten också ska bidra till våra möjligheter att göra affärer”, Johan Bryngelson
”Svenska fotbollsförbundet är enligt våra undersökningar ett av de sponsorskap som bidrar mest till en positiv bild av banken och vårt deltagande i samhället”, he says