X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Sponsorns strategier bakom em:s publiksuccé

Publicerad Juli 24, 2025

EM-succén har skapat enormt publikintresse med slutsålda biljetter och rekordstor tv-publik.


Inför kvartsfinalen mot England tog de 2000 biljetterna i den svenska sektionen slut på en timme, enligt Svenska fotbollsförbundet.


”feber”, Aftonbladet


Svenska Spel har varit huvudsponsor för Svenska Fotbollsförbundet sedan början av 1990-talet och vill stärka fotbollen på alla nivåer.


”från gräsrot till elit”, Svenska Spel


Sara Pettersson, sponsringsansvarig på Svenska Spel, menar att det är för tidigt att mäta effekten, men att engagemanget ökar ju längre Sverige avancerar.


”Intresset för damfotboll och landslaget ökar generellt, vilket är väldigt glädjande att se. Även om spelintresset bland våra kunder fortfarande är betydligt högre under ett herrmästerskap, ser vi en positiv utveckling med ett ökande intresse bland våra kunder för att spela på mästerskapen på damsidan”, Sara Pettersson


Inför mästerskapet har Svenska Spel producerat serien ”Road to EM” med spelare som Rebecka Blomqvist i premiäravsnittet.


”Under mästerskapet genomför vi en rad taktiska kommunikationsinsatser med särskilt fokus på Sveriges matcher. Det inkluderar innehåll i vår Youtube-kanal ”Sportstudion” samt traditionell annonsering”, she says


”Detta för att öka engagemanget och intresset kring Sveriges matcher och samtidigt lyfta fram våra produkter, såsom Oddset. Just nu har Lotto också en tävling där spelarna Nathalie Björn och Johanna Rytting Kaneryd medverkar”, she says


Stefan Abelsted, kommersiell chef på Svenska Fotbollsförbundet, beskriver hur partnerintresset växt i takt med damfotbollens popularitet.


”Intresset var stort redan under EM 2022, men i takt med att damfotbollen växer, både för vårt landslag och internationellt, ökar också värdet av partnerskapet och engagemanget bland våra partners ytterligare”, Stefan Abelsted


”Sponsring av dam- och flickfotboll kan skapa andra typer av värden för varumärken som exempelvis starkare koppling till jämställdhet och inkludering. Det kan ge en positiv varumärkeseffekt”, he says


Förbundet har även valt att arbeta närmare spelarna under landslagssamlingarna för att producera innehåll.


”I dag är spelarna vana vid att avsätta tid för olika produktioner. De är proffsiga, ser det som en naturlig del av sitt jobb och har ofta förberett sig. Dessutom skapar vi i princip allt innehåll under landslagssamlingarna, det ger bra förutsättningar och känns naturligt”, Stefan Abelstad


ICA har sponsrat landslaget sedan 1970-talet och har bland annat lanserat initiativet ”Join the Fruit Reboot” i samarbete med Svenska Fotbollsförbundet.


”Vårt engagemang som nationell partner till Svenska Fotbollsförbundet grundar sig i att vi ser storheten i allt positivt fotbollen gör för orterna vi verkar på. Samtidigt är det lokala engagemanget från ICA-handlarna själva hjärtat i sponsringen. Det är tack vare det lokala stödet som vi också kan vara med och stötta fotbollsföreningar runt om i landet”, Fredrik Kullberg


Swedbank har varit partner till svensk fotboll i 40 år och använder främst sociala medier i sina satsningar, där spelare som Magdalena Eriksson och Jennifer Falk medverkar.


”Det handlar i första hand om att bidra till ett bättre samhälle. Fotboll i Sverige, oavsett om vi snackar korpen, knatte eller landslag, är en viktig yta för gemenskap. Som en väldigt svensk bank är det naturligt för oss att vara med och stötta det. Sen finns det så klart en kommersiell dimension i det hela också där synligheten också ska bidra till våra möjligheter att göra affärer”, Johan Bryngelson


”Svenska fotbollsförbundet är enligt våra undersökningar ett av de sponsorskap som bidrar mest till en positiv bild av banken och vårt deltagande i samhället”, he says

Mest lästa
  1. Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

  2. Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

  3. Så hanterar Trafikverket kommunikationen vid sommarens tågstopp

Fler intressanta artiklar

Avgång efter kritik mot marknadsföringen

Publicerad July 26, 2025

Efter uppmärksamhet i medierna meddelar grundaren av Lilla hjärtat, Melinda Jacobs, att hon avgår från styrelsen i den ideella föreningen.Kritiken har främst gällt lanseringen av en hårvårdskollektion som beskrevs som…

Plankad skylt väcker anstöt mellan Göteborg och Stockholm

Publicerad July 25, 2025

Den särpräglade särskrivningen på Majorna-kioskens skylt är välbekant bland göteborgare och har nu dykt upp i Stockholm, vilket väckt starka reaktioner.Detta är andra gången designen har plagierats och skapat debatt…

Halvt sekel av arlas klassiska mjölkbaksidor

Publicerad July 25, 2025

Innan surfplattans tid var Arlas mjölkpakets baksida en uppskattad källa till frukostunderhållning, och nu i sommar firar detta inslag sitt 50-årsjubileum.År 1975, efter ovanligt många klagomål om sur mjölk, tog…

Trump utfärdar dekret mot ”woke” AI för att stärka USA:s export

Publicerad July 25, 2025

Onsdagen markerade då Donald Trump undertecknade tre presidentdekret för att förvandla USA till ett AI-exportland med ambitionen att bli ett ”powerhouse” inom området.Vita huset beskriver vissa AI-modeller som ”woke” och…

Profilerna med flest anmälningar för dold reklam 2025

Publicerad July 25, 2025

Från januari till juli 2025 har Konsumentverket mottagit 662 anmälningar om bristande reklammarkering i sociala medier. Rapporterna avser över hundra olika företag och profiler.Profilen Bianca Ingrosso står för flest anmälningar,…

Reklamombud stoppar M&S-bild för ohälsosam smalhet

Publicerad July 25, 2025

Advertising Standards Authority i Storbritannien har beslutat att stoppa en annons från Marks & Spencer då den bedömdes vara ”oansvarig”, ASA säger. och att modellen uppfattades som ”ohälsosamt smal”, hon…

Tillväxt för reklammarknaden drivet av digitala annonser och spel fram till 2029

Publicerad July 25, 2025

Prognosen från konsultföretaget Pwc visar att den svenska reklammarknaden väntas uppleva ökade intäkter inom underhållning och media fram till 2029.”Global Entertainment and Media Outlook”Rapporten omfattar 54 länder och geografiska områden…

Ytterligare chef lämnar Volvo Cars efter historiskt sparpaket

Publicerad July 25, 2025

I våras presenterade Volvo Cars sitt hittills största sparpaket, vilket innebar att 3 000 tjänster skulle avvecklas.Kort därefter bekräftades att globala varumärkeschefen Andreas Malm lämnar företaget. Nu meddelar även den…

Meta vill helt automatisera annonsverksamheten med AI

Publicerad July 25, 2025

Meta strävar efter att automatisera hela sin annonsverksamhet med hjälp av artificiell intelligens före slutet av 2026. Genom det nya verktyget skall meddelanden, bilder och videor skapas och optimeras automatiskt…

IGN fäller Voltaren för bristande solvarning vid Stockholm Marathon

Publicerad July 25, 2025

IGN har fällt Voltarenreklamen på löparnummer under Stockholm Marathon på grund av avsaknad av varningstext om solkänslighet och för låg läsbarhet.En privatperson anmälde kampanjen efter att ha sett Voltarenloggan på…

Arkiv

  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.