X
Nordic region's business magazine • juli 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Sponsorns strategier bakom em:s publiksuccé

Publicerad juli 24, 2025

EM-succén har skapat enormt publikintresse med slutsålda biljetter och rekordstor tv-publik.


Inför kvartsfinalen mot England tog de 2000 biljetterna i den svenska sektionen slut på en timme, enligt Svenska fotbollsförbundet.


”feber”, Aftonbladet


Svenska Spel har varit huvudsponsor för Svenska Fotbollsförbundet sedan början av 1990-talet och vill stärka fotbollen på alla nivåer.


”från gräsrot till elit”, Svenska Spel


Sara Pettersson, sponsringsansvarig på Svenska Spel, menar att det är för tidigt att mäta effekten, men att engagemanget ökar ju längre Sverige avancerar.


”Intresset för damfotboll och landslaget ökar generellt, vilket är väldigt glädjande att se. Även om spelintresset bland våra kunder fortfarande är betydligt högre under ett herrmästerskap, ser vi en positiv utveckling med ett ökande intresse bland våra kunder för att spela på mästerskapen på damsidan”, Sara Pettersson


Inför mästerskapet har Svenska Spel producerat serien ”Road to EM” med spelare som Rebecka Blomqvist i premiäravsnittet.


”Under mästerskapet genomför vi en rad taktiska kommunikationsinsatser med särskilt fokus på Sveriges matcher. Det inkluderar innehåll i vår Youtube-kanal ”Sportstudion” samt traditionell annonsering”, she says


”Detta för att öka engagemanget och intresset kring Sveriges matcher och samtidigt lyfta fram våra produkter, såsom Oddset. Just nu har Lotto också en tävling där spelarna Nathalie Björn och Johanna Rytting Kaneryd medverkar”, she says


Stefan Abelsted, kommersiell chef på Svenska Fotbollsförbundet, beskriver hur partnerintresset växt i takt med damfotbollens popularitet.


”Intresset var stort redan under EM 2022, men i takt med att damfotbollen växer, både för vårt landslag och internationellt, ökar också värdet av partnerskapet och engagemanget bland våra partners ytterligare”, Stefan Abelsted


”Sponsring av dam- och flickfotboll kan skapa andra typer av värden för varumärken som exempelvis starkare koppling till jämställdhet och inkludering. Det kan ge en positiv varumärkeseffekt”, he says


Förbundet har även valt att arbeta närmare spelarna under landslagssamlingarna för att producera innehåll.


”I dag är spelarna vana vid att avsätta tid för olika produktioner. De är proffsiga, ser det som en naturlig del av sitt jobb och har ofta förberett sig. Dessutom skapar vi i princip allt innehåll under landslagssamlingarna, det ger bra förutsättningar och känns naturligt”, Stefan Abelstad


ICA har sponsrat landslaget sedan 1970-talet och har bland annat lanserat initiativet ”Join the Fruit Reboot” i samarbete med Svenska Fotbollsförbundet.


”Vårt engagemang som nationell partner till Svenska Fotbollsförbundet grundar sig i att vi ser storheten i allt positivt fotbollen gör för orterna vi verkar på. Samtidigt är det lokala engagemanget från ICA-handlarna själva hjärtat i sponsringen. Det är tack vare det lokala stödet som vi också kan vara med och stötta fotbollsföreningar runt om i landet”, Fredrik Kullberg


Swedbank har varit partner till svensk fotboll i 40 år och använder främst sociala medier i sina satsningar, där spelare som Magdalena Eriksson och Jennifer Falk medverkar.


”Det handlar i första hand om att bidra till ett bättre samhälle. Fotboll i Sverige, oavsett om vi snackar korpen, knatte eller landslag, är en viktig yta för gemenskap. Som en väldigt svensk bank är det naturligt för oss att vara med och stötta det. Sen finns det så klart en kommersiell dimension i det hela också där synligheten också ska bidra till våra möjligheter att göra affärer”, Johan Bryngelson


”Svenska fotbollsförbundet är enligt våra undersökningar ett av de sponsorskap som bidrar mest till en positiv bild av banken och vårt deltagande i samhället”, he says

Mest lästa
  1. Samgående skapar stark aktör inom digital affärsutveckling

  2. Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

  3. Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Publicerad november 5, 2025

Har du rätt lön för ditt arbete?Tjänar dina tidigare klasskamrater från Berghs mer än du?Resumé Insikt presenterar en översikt av ersättningen på 230 svenska byråer.✓ Lönetoppen: Här tjänar du mest…

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.