Lokala byråer i topp på share of search 2025
Publicerad Juli 24, 2025
Publicerad Juli 24, 2025
Ny statistik från My Telescope indikerar att svenska, fristående mediebyråer stärker sin position på sökmarknaden under första halvåret 2025, medan flera globala aktörer upplever kraftiga nedgångar i sökvolym.
Metoden share of search kvantifierar andelen av alla sökningar inom en specifik kategori och marknad som går till ett visst varumärke eller relaterade söktermer, exempelvis mediebyråer i Sverige.
På den svenska scenen framträder byrån Scream som den mest uppmärksammade, med störst total sökvolym mellan januari och juni och en organisk tillväxt om över 40 procent.
Byrån Hear noterar den kraftigaste ökningen, med en tillväxt på 70 procent under samma period, vilket visar på starkt växande intresse från marknaden.
”Det är såklart roligt att vi väcker nyfikenhet,” säger Karl Johan Lindström.
”Vi tror det hänger ihop med att vi gör jobbet på riktigt – vi bryr oss om våra kunder, anstränger oss för att förstå deras affär, och försöker alltid göra det lite bättre än väntat. Det tillsammans med målet att vara en arbetsplats där våra medarbetare växer och utvecklas, hoppas vi ska skapa nyfikenhet bland såväl annonsörer som kandidater,” säger han.
”Vi har aldrig haft ambitionen att vara den största men vi har alltid velat vara den mest engagerade. Vår framgång bygger på att vi tror på kraften i laget, på långsiktiga relationer och på en kultur där medarbetare vågar, vill och får ta ansvar. Vi är nyfikna, går den extra milen för våra kunder och har friheten att välja annorlunda vägar. Det gör skillnad,” säger han.
Internationella byråer som Mindshare, EssenceMediacom och IProspect har under samma period sett sina sökvolymer sjunka med 40, 30 respektive 77 procent.
”Lokala byråer vinner nu genom att sitta närmare sina kunder och ha friheten att kommunicera nyheter utan att behöva gå genom globala godkännandeprocesser – det är proximity som slår process,” säger Kristofer Dalin.
”Även lokalt anpassade kampanjer, både kreativt och mediestrategiskt, driver uppmärksamhet och kommer långt i tävlingssammanhang,” säger han.
Publicis noterar höga sökvolymer, cirka 1 810, men tappar 12 procent. OMD och Carat följer trenden med mindre nedgångar på 2 respektive 8 procent.
Texten har publicerats i Resumé och Dagens Media, båda ingående i Bonnier News Business.