X
Nordic region's business magazine • juli 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Lokala byråer i topp på share of search 2025

Publicerad juli 24, 2025

Ny statistik från My Telescope indikerar att svenska, fristående mediebyråer stärker sin position på sökmarknaden under första halvåret 2025, medan flera globala aktörer upplever kraftiga nedgångar i sökvolym.


Metoden share of search kvantifierar andelen av alla sökningar inom en specifik kategori och marknad som går till ett visst varumärke eller relaterade söktermer, exempelvis mediebyråer i Sverige.


På den svenska scenen framträder byrån Scream som den mest uppmärksammade, med störst total sökvolym mellan januari och juni och en organisk tillväxt om över 40 procent.


Byrån Hear noterar den kraftigaste ökningen, med en tillväxt på 70 procent under samma period, vilket visar på starkt växande intresse från marknaden.


”Det är såklart roligt att vi väcker nyfikenhet,” säger Karl Johan Lindström.


”Vi tror det hänger ihop med att vi gör jobbet på riktigt – vi bryr oss om våra kunder, anstränger oss för att förstå deras affär, och försöker alltid göra det lite bättre än väntat. Det tillsammans med målet att vara en arbetsplats där våra medarbetare växer och utvecklas, hoppas vi ska skapa nyfikenhet bland såväl annonsörer som kandidater,” säger han.


”Vi har aldrig haft ambitionen att vara den största men vi har alltid velat vara den mest engagerade. Vår framgång bygger på att vi tror på kraften i laget, på långsiktiga relationer och på en kultur där medarbetare vågar, vill och får ta ansvar. Vi är nyfikna, går den extra milen för våra kunder och har friheten att välja annorlunda vägar. Det gör skillnad,” säger han.


Internationella byråer som Mindshare, EssenceMediacom och IProspect har under samma period sett sina sökvolymer sjunka med 40, 30 respektive 77 procent.


”Lokala byråer vinner nu genom att sitta närmare sina kunder och ha friheten att kommunicera nyheter utan att behöva gå genom globala godkännandeprocesser – det är proximity som slår process,” säger Kristofer Dalin.


”Även lokalt anpassade kampanjer, både kreativt och mediestrategiskt, driver uppmärksamhet och kommer långt i tävlingssammanhang,” säger han.


Publicis noterar höga sökvolymer, cirka 1 810, men tappar 12 procent. OMD och Carat följer trenden med mindre nedgångar på 2 respektive 8 procent.


Texten har publicerats i Resumé och Dagens Media, båda ingående i Bonnier News Business.

Mest lästa
  1. Vikten av att säga nej i marknadsföring

  2. Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

  3. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Fler intressanta artiklar

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.