X
Nordic region's business magazine • juli 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Branschens mest efterfrågade artiklar hittills i år

Publicerad juli 24, 2025

En ny granskning från Resumé avslöjar kritiska vittnesmål från Nord DDB där arbetsmiljön beskrivs som pressad och stressfylld.


Rubriken i undersökningen fångade upp ett centralt kritikstycke:

”Människor är en stapelvara”
som indikerar bristande respekt för personalen.


Anställda vittnar om en mellanchef som styrt med hjälp av

”skräckmetoder”
och skapat en arbetskultur präglad av rädsla.


När Resumé kontaktades gick vd:n Andreas Dahlqvist till motangrepp och anklagade redaktionen för att ha en

”förutfattad och ensidig vinkel”, han säger
utan att vilja inleda en dialog om uppgifterna.


I en annan populär artikel presenterar Resumé listan över Sveriges 150 mest inflytelserika superkommunikatörer 2024.


Personerna bakom listan driver sina kärnfrågor metodiskt, inspirerar branschen och utmanar etablerade tankebanor.


Artikeln om de 99 kvinnorna inom marknadsföring och teknik hyllar de som länge verkat i skymundan men format branschen i tysthet.


Resumé har även identifierat de 17 chefer som samlat flest superlativ från sina medarbetare under året.


I en helgintervju delar Lina Thomsgård med sig av erfarenheter från sitt mångsidiga arbete som aktivist och programledare.


Hon reflekterar över kritiken mot SVT, de vanligaste kvinnofällorna i arbetslivet och varför humor blivit ett viktigt verktyg.


”Det kommer aldrig en applåd i slutet för ditt överpresterande”, hon säger


En avslöjande artikel beskriver hur Ikea ändrat sin IMC-policy så att frilansare tvingas pendla till Älmhult utan ersättning tre dagar i veckan.


Cloetta genomför en omstrukturering för att effektivisera sin globala marknadsorganisation och stärka sina varumärken.


Global marknadsdirektör Thomas Biesterfeldt redogör för den nya geografiska indelningen och satsningen på impulsköp.


”Där vill vi kunna leverera”, han säger


En byråanställd åtalas misstänkt för att ha förskingrat 36,5 miljoner kronor genom cirka 2 000 överföringar under sju år.


Ett annat populärt reportage undersöker hur byrågruppernas miljardplaner pressas av kulturkrockar, skulder och kallt risktagande.


En källa beskriver marknadssituationen med orden:

”Hela det här året är kört”
vilket illustrerar branschens tuffa villkor.


Stay Creative (f.d. Borg Owilli) tvingas i dag träda i konkurs, vilket överraskat både kunder och anställda.


Patrik Sandberg, före detta ägare, kommenterar utvecklingen med stor besvikelse.


”Fullständig kalldusch”, han säger

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.