Branschens mest efterfrågade artiklar hittills i år
Publicerad Juli 24, 2025
Publicerad Juli 24, 2025
En ny granskning från Resumé avslöjar kritiska vittnesmål från Nord DDB där arbetsmiljön beskrivs som pressad och stressfylld.
Rubriken i undersökningen fångade upp ett centralt kritikstycke:
”Människor är en stapelvara”
som indikerar bristande respekt för personalen.
Anställda vittnar om en mellanchef som styrt med hjälp av
”skräckmetoder”
och skapat en arbetskultur präglad av rädsla.
När Resumé kontaktades gick vd:n Andreas Dahlqvist till motangrepp och anklagade redaktionen för att ha en
”förutfattad och ensidig vinkel”, han säger
utan att vilja inleda en dialog om uppgifterna.
I en annan populär artikel presenterar Resumé listan över Sveriges 150 mest inflytelserika superkommunikatörer 2024.
Personerna bakom listan driver sina kärnfrågor metodiskt, inspirerar branschen och utmanar etablerade tankebanor.
Artikeln om de 99 kvinnorna inom marknadsföring och teknik hyllar de som länge verkat i skymundan men format branschen i tysthet.
Resumé har även identifierat de 17 chefer som samlat flest superlativ från sina medarbetare under året.
I en helgintervju delar Lina Thomsgård med sig av erfarenheter från sitt mångsidiga arbete som aktivist och programledare.
Hon reflekterar över kritiken mot SVT, de vanligaste kvinnofällorna i arbetslivet och varför humor blivit ett viktigt verktyg.
”Det kommer aldrig en applåd i slutet för ditt överpresterande”, hon säger
En avslöjande artikel beskriver hur Ikea ändrat sin IMC-policy så att frilansare tvingas pendla till Älmhult utan ersättning tre dagar i veckan.
Cloetta genomför en omstrukturering för att effektivisera sin globala marknadsorganisation och stärka sina varumärken.
Global marknadsdirektör Thomas Biesterfeldt redogör för den nya geografiska indelningen och satsningen på impulsköp.
”Där vill vi kunna leverera”, han säger
En byråanställd åtalas misstänkt för att ha förskingrat 36,5 miljoner kronor genom cirka 2 000 överföringar under sju år.
Ett annat populärt reportage undersöker hur byrågruppernas miljardplaner pressas av kulturkrockar, skulder och kallt risktagande.
En källa beskriver marknadssituationen med orden:
”Hela det här året är kört”
vilket illustrerar branschens tuffa villkor.
Stay Creative (f.d. Borg Owilli) tvingas i dag träda i konkurs, vilket överraskat både kunder och anställda.
Patrik Sandberg, före detta ägare, kommenterar utvecklingen med stor besvikelse.
”Fullständig kalldusch”, han säger