Lina Thomsgård: vägen till en mer värderad arbetsvardag
Publicerad Juli 24, 2025
Publicerad Juli 24, 2025
Lina Thomsgård har karriär i pr, media och opinionsbildning. När hon märkte att tempot blev ohållbart gjorde hon en grundläggande förändring av sin arbetsmodell.
Lina styr nu sina uppdrag, höjer sina priser och undviker överprestation för att få mer balans.
”Det kommer aldrig en applåd i slutet för ditt överpresterande.”, säger hon
Som 14-åring gjorde hon sitt första uppdrag på radiokanalen Bandit utan ersättning, men kom på att konsertbiljetter inte räknades som lön.
”Men jag var bara 14 år då, så det visade sig att jag var ju för ung för att gå på de där spelningarna.”, säger hon
År 2002 gick hon över till EMI Music som pr manager, efter att en branschprofil lockat henne med möjligheten att arbeta med kultur.
”nej, jag älskar musik och tänker inte vara med och göra det till något man köper och säljer.”, säger hon
Under sin tid på EMI såg hon hur artister försökte undvika vissa tv-program men ändå deltog på skivbolagets begäran.
Hon utvecklade sedan sin karriär som pr-chef på Myspace och grundade 2010 Rättviseförmedlingen för att lyfta fram kvinnor och minoriteter.
”Rättviseförmedlingen utrotade möjligheten för människor att använda ursäkten ”det finns inga X som kan det här”.”, säger hon
Initiativet belönades med Titanägg vid Guldägget 2013 för att tydliggöra att förändring inte sker av sig självt.
Efter sex år lades stiftelsen ner då andra aktörer vuxit fram och arbetssättet mognat.
Under 2011–2014 arbetade hon deltid som pr-strateg på Forsman & Bodenfors, skrev i tidningar och ledde kultursändningen Kobra.
”kan man sitta på så här många stolar?”, säger hon
Sen blev hon museichef för Stockholms kvinnohistoriska men insåg att administrativa uppgifter tog för mycket tid från familjen.
”det är otroligt sorgligt om man inser försent att man tillbringat sitt enda liv med att slita ut sig för någon annans aktiekurs.”, säger hon
Hon övergick till att föreläsa, producera podcasten Dumma människor och agera delägare i skoföretaget Blankens.
”humor är den ädlaste formen av kommunikation.”, säger hon
Med färre uppdrag och högre arvoden ser hon fram emot en mer hållbar vardag där arbetets värde står i centrum.