X
Nordic region's business magazine • juli 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Lina Thomsgård: vägen till en mer värderad arbetsvardag

Publicerad juli 24, 2025

Lina Thomsgård har karriär i pr, media och opinionsbildning. När hon märkte att tempot blev ohållbart gjorde hon en grundläggande förändring av sin arbetsmodell.


Lina styr nu sina uppdrag, höjer sina priser och undviker överprestation för att få mer balans.


”Det kommer aldrig en applåd i slutet för ditt överpresterande.”, säger hon


Som 14-åring gjorde hon sitt första uppdrag på radiokanalen Bandit utan ersättning, men kom på att konsertbiljetter inte räknades som lön.


”Men jag var bara 14 år då, så det visade sig att jag var ju för ung för att gå på de där spelningarna.”, säger hon


År 2002 gick hon över till EMI Music som pr manager, efter att en branschprofil lockat henne med möjligheten att arbeta med kultur.


”nej, jag älskar musik och tänker inte vara med och göra det till något man köper och säljer.”, säger hon


Under sin tid på EMI såg hon hur artister försökte undvika vissa tv-program men ändå deltog på skivbolagets begäran.


Hon utvecklade sedan sin karriär som pr-chef på Myspace och grundade 2010 Rättviseförmedlingen för att lyfta fram kvinnor och minoriteter.


”Rättviseförmedlingen utrotade möjligheten för människor att använda ursäkten ”det finns inga X som kan det här”.”, säger hon


Initiativet belönades med Titanägg vid Guldägget 2013 för att tydliggöra att förändring inte sker av sig självt.


Efter sex år lades stiftelsen ner då andra aktörer vuxit fram och arbetssättet mognat.


Under 2011–2014 arbetade hon deltid som pr-strateg på Forsman & Bodenfors, skrev i tidningar och ledde kultursändningen Kobra.


”kan man sitta på så här många stolar?”, säger hon


Sen blev hon museichef för Stockholms kvinnohistoriska men insåg att administrativa uppgifter tog för mycket tid från familjen.


”det är otroligt sorgligt om man inser försent att man tillbringat sitt enda liv med att slita ut sig för någon annans aktiekurs.”, säger hon


Hon övergick till att föreläsa, producera podcasten Dumma människor och agera delägare i skoföretaget Blankens.


”humor är den ädlaste formen av kommunikation.”, säger hon


Med färre uppdrag och högre arvoden ser hon fram emot en mer hållbar vardag där arbetets värde står i centrum.

Mest lästa
  1. Samgående skapar stark aktör inom digital affärsutveckling

  2. Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

  3. Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Publicerad november 5, 2025

Har du rätt lön för ditt arbete?Tjänar dina tidigare klasskamrater från Berghs mer än du?Resumé Insikt presenterar en översikt av ersättningen på 230 svenska byråer.✓ Lönetoppen: Här tjänar du mest…

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.