X
Nordic region's business magazine • juli 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Influencerdrivna skönhetsmärken möter skiftande resultat

Publicerad juli 24, 2025

Under 2024 omsatte sex skönhetsföretag grundade av inflytelserika profiler tillsammans mer än 850 miljoner kronor. Undersökningen visar att Caia Cosmetics, ledd av Bianca Ingrosso, behåller sin ledande position bland bolagen.


Biancas varumärke redovisade en omsättning på 695 miljoner kronor och har nyligen invigt en butik på Östermalm i Stockholm. Butiksöppningen genererade stor medial uppmärksamhet och bidrog till att stärka varumärkets synlighet.


– Medier skriver egentligen inte om varumärken, de skriver om människor. Caia handlar om Bianca Ingrosso och i förlängningen om resten av klanen som har enormt många lojala fans. Att inte bevaka hennes varje steg vore kommersiellt obegåvat, sa Niclas Green.


Hickap, nu förvärvat av det finska företaget Dermoshop, redovisar den högsta tillväxttakten. Bolaget lyfter särskilt fram det ökade intresset för julkalendrar som en betydande drivkraft för försäljningsökningen.


The Every, som ägs av Aleksandar och Kenza Zouiten Subosic, noterar högre omsättning men minskad vinst. Poddduon Hanna Widell och Amanda Schulmans All I Am Beauty ökade sin omsättning med 24 procent under samma period.


Både LH Cosmetics och Indy Beauty, grundat av Therese Lindgren, visar minskade resultat efter att Lindgren steg tillbaka från marknadsföringen.
– Utmaningen är att bygga ett varumärke som kunderna fortsätter att gilla även när personen bakom kliver åt sidan. Det är inte alla som lyckas med det, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson till SvD.

Mest lästa
  1. Vikten av att säga nej i marknadsföring

  2. Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

  3. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Fler intressanta artiklar

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.