Influencerdrivna skönhetsmärken möter skiftande resultat
Publicerad Juli 24, 2025
Publicerad Juli 24, 2025
Under 2024 omsatte sex skönhetsföretag grundade av inflytelserika profiler tillsammans mer än 850 miljoner kronor. Undersökningen visar att Caia Cosmetics, ledd av Bianca Ingrosso, behåller sin ledande position bland bolagen.
Biancas varumärke redovisade en omsättning på 695 miljoner kronor och har nyligen invigt en butik på Östermalm i Stockholm. Butiksöppningen genererade stor medial uppmärksamhet och bidrog till att stärka varumärkets synlighet.
– Medier skriver egentligen inte om varumärken, de skriver om människor. Caia handlar om Bianca Ingrosso och i förlängningen om resten av klanen som har enormt många lojala fans. Att inte bevaka hennes varje steg vore kommersiellt obegåvat, sa Niclas Green.
Hickap, nu förvärvat av det finska företaget Dermoshop, redovisar den högsta tillväxttakten. Bolaget lyfter särskilt fram det ökade intresset för julkalendrar som en betydande drivkraft för försäljningsökningen.
The Every, som ägs av Aleksandar och Kenza Zouiten Subosic, noterar högre omsättning men minskad vinst. Poddduon Hanna Widell och Amanda Schulmans All I Am Beauty ökade sin omsättning med 24 procent under samma period.
Både LH Cosmetics och Indy Beauty, grundat av Therese Lindgren, visar minskade resultat efter att Lindgren steg tillbaka från marknadsföringen.
– Utmaningen är att bygga ett varumärke som kunderna fortsätter att gilla även när personen bakom kliver åt sidan. Det är inte alla som lyckas med det, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson till SvD.