X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Sammanfattning av resumés vårs främsta reportage

Publicerad Juli 23, 2025

Här presenteras utvalda artiklar, intervjuer, granskningar och poddavsnitt från Resumé som gav nya perspektiv inom marknadsföring, kommunikation och reklam under vårsäsongen.


En historisk studie redogör för strategierna i svensk reklam under andra världskriget samt visar hur en återhållsam ton blev effektiv.


Nordic CMO Survey belyser marknadschefers representation i företagsledningar i Norden och noterar en minskning i Sverige och Norge jämfört med föregående år.


Harboes Bryggeris första marknadschef, Ninalouise Rasmussen, beskriver sin metodiska strategi för att vinna ledningens förtroende och driva in mångmiljonbelopp.


Trots personalminskningar i inhouseavdelningar visar nya siffror hur många marknadschefer fortfarande anlitar externa byråer för specialisttjänster.


En sammanställning av 13 lagar och förslag som kommer forma 2025 års reklam- och kommunikationslandskap med fokus på AI, alkoholmarknadsföring och annonsregler.


En översikt av de kampanjer som belönades med Grand Prix vid Cannes Lions 2025 ger inspiration och insikter i branschens mest prisade kreativitet.


Berättelsen om hur Stanforduniversitetets kreativa kultur, en gång genomsyrad av fest och gränsöverskridande idéer, föll offer för modernitetens krav.


49 svenska marknadsförare delar sina främsta inspirationskällor, från AI-verktyget ChatGPT till vardagsreflektioner som påverkar deras arbetsprocesser.


I reportage om svenska kreativa lokaler, inspirerade av Andy Warhols idéer, visas hur fysiska miljöer kan främja idéutbyte och innovation.


En krönika uppmanar reklamare att betrakta naturen, där den stora älgvandringen symboliserar det oföränderliga och förutsägbara som ger återhämtning.


David Wedebrant, som lämnade AKQA för Ajaz Ahmeds satsning, delar sin vision och plan för att omforma hela branschen.

”Designa om en hel industri”, David Wedebrant säger


Alingsås kommun skakades av läckta politikerchattar. Kommunikationschefen Niklas Ehnfors reflekterar över mediestormen och vikten av öppenhet.

”Vill inte uppfattas som hemlighetsfulla”, han säger


Pia Dahlén, kommunikationschef på Svenska kyrkan, förklarar hur en digital närvaro kan nå människor med olika bakgrund.

”Vi ska vara där människor är – precis som Jesus”, hon säger


En granskning visar att hälften av branscherbjudna byråer tystnar inför kandidater – fenomenet har beskrivits som ett

”Svart hål”
.


Resumés kartläggning avslöjar att H&M har 100 procent smala modeller, vilket gjort dem

”sämst”
bland svenska modemärken.


Ett reportage om Oatlys ompositionering efter krisen visar företagets insikt om att det

”Blev det vi aldrig skulle bli”
.


Copy Labs berättar om sina tidiga satsningar på AI-driven kreativitet och erfarenheter från projekt för globala varumärken.


Carl Pei delar hur han med humor som strategi utmanar Apple och strävar efter att göra teknik mer tillgänglig och underhållande.


Flera poddavsnitt erbjuder fördjupningar och uppdateringar, med intervjuer av branschprofiler, granskningar och diskussioner om kreativ kultur och mångfald.

Mest lästa
  1. Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

  2. Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

  3. Så hanterar Trafikverket kommunikationen vid sommarens tågstopp

Fler intressanta artiklar

Avgång efter kritik mot marknadsföringen

Publicerad July 26, 2025

Efter uppmärksamhet i medierna meddelar grundaren av Lilla hjärtat, Melinda Jacobs, att hon avgår från styrelsen i den ideella föreningen.Kritiken har främst gällt lanseringen av en hårvårdskollektion som beskrevs som…

Plankad skylt väcker anstöt mellan Göteborg och Stockholm

Publicerad July 25, 2025

Den särpräglade särskrivningen på Majorna-kioskens skylt är välbekant bland göteborgare och har nu dykt upp i Stockholm, vilket väckt starka reaktioner.Detta är andra gången designen har plagierats och skapat debatt…

Halvt sekel av arlas klassiska mjölkbaksidor

Publicerad July 25, 2025

Innan surfplattans tid var Arlas mjölkpakets baksida en uppskattad källa till frukostunderhållning, och nu i sommar firar detta inslag sitt 50-årsjubileum.År 1975, efter ovanligt många klagomål om sur mjölk, tog…

Trump utfärdar dekret mot ”woke” AI för att stärka USA:s export

Publicerad July 25, 2025

Onsdagen markerade då Donald Trump undertecknade tre presidentdekret för att förvandla USA till ett AI-exportland med ambitionen att bli ett ”powerhouse” inom området.Vita huset beskriver vissa AI-modeller som ”woke” och…

Profilerna med flest anmälningar för dold reklam 2025

Publicerad July 25, 2025

Från januari till juli 2025 har Konsumentverket mottagit 662 anmälningar om bristande reklammarkering i sociala medier. Rapporterna avser över hundra olika företag och profiler.Profilen Bianca Ingrosso står för flest anmälningar,…

Reklamombud stoppar M&S-bild för ohälsosam smalhet

Publicerad July 25, 2025

Advertising Standards Authority i Storbritannien har beslutat att stoppa en annons från Marks & Spencer då den bedömdes vara ”oansvarig”, ASA säger. och att modellen uppfattades som ”ohälsosamt smal”, hon…

Tillväxt för reklammarknaden drivet av digitala annonser och spel fram till 2029

Publicerad July 25, 2025

Prognosen från konsultföretaget Pwc visar att den svenska reklammarknaden väntas uppleva ökade intäkter inom underhållning och media fram till 2029.”Global Entertainment and Media Outlook”Rapporten omfattar 54 länder och geografiska områden…

Ytterligare chef lämnar Volvo Cars efter historiskt sparpaket

Publicerad July 25, 2025

I våras presenterade Volvo Cars sitt hittills största sparpaket, vilket innebar att 3 000 tjänster skulle avvecklas.Kort därefter bekräftades att globala varumärkeschefen Andreas Malm lämnar företaget. Nu meddelar även den…

Meta vill helt automatisera annonsverksamheten med AI

Publicerad July 25, 2025

Meta strävar efter att automatisera hela sin annonsverksamhet med hjälp av artificiell intelligens före slutet av 2026. Genom det nya verktyget skall meddelanden, bilder och videor skapas och optimeras automatiskt…

IGN fäller Voltaren för bristande solvarning vid Stockholm Marathon

Publicerad July 25, 2025

IGN har fällt Voltarenreklamen på löparnummer under Stockholm Marathon på grund av avsaknad av varningstext om solkänslighet och för låg läsbarhet.En privatperson anmälde kampanjen efter att ha sett Voltarenloggan på…

Arkiv

  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.