X
Nordic region's business magazine • juli 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Sammanfattning av resumés vårs främsta reportage

Publicerad juli 23, 2025

Här presenteras utvalda artiklar, intervjuer, granskningar och poddavsnitt från Resumé som gav nya perspektiv inom marknadsföring, kommunikation och reklam under vårsäsongen.


En historisk studie redogör för strategierna i svensk reklam under andra världskriget samt visar hur en återhållsam ton blev effektiv.


Nordic CMO Survey belyser marknadschefers representation i företagsledningar i Norden och noterar en minskning i Sverige och Norge jämfört med föregående år.


Harboes Bryggeris första marknadschef, Ninalouise Rasmussen, beskriver sin metodiska strategi för att vinna ledningens förtroende och driva in mångmiljonbelopp.


Trots personalminskningar i inhouseavdelningar visar nya siffror hur många marknadschefer fortfarande anlitar externa byråer för specialisttjänster.


En sammanställning av 13 lagar och förslag som kommer forma 2025 års reklam- och kommunikationslandskap med fokus på AI, alkoholmarknadsföring och annonsregler.


En översikt av de kampanjer som belönades med Grand Prix vid Cannes Lions 2025 ger inspiration och insikter i branschens mest prisade kreativitet.


Berättelsen om hur Stanforduniversitetets kreativa kultur, en gång genomsyrad av fest och gränsöverskridande idéer, föll offer för modernitetens krav.


49 svenska marknadsförare delar sina främsta inspirationskällor, från AI-verktyget ChatGPT till vardagsreflektioner som påverkar deras arbetsprocesser.


I reportage om svenska kreativa lokaler, inspirerade av Andy Warhols idéer, visas hur fysiska miljöer kan främja idéutbyte och innovation.


En krönika uppmanar reklamare att betrakta naturen, där den stora älgvandringen symboliserar det oföränderliga och förutsägbara som ger återhämtning.


David Wedebrant, som lämnade AKQA för Ajaz Ahmeds satsning, delar sin vision och plan för att omforma hela branschen.

”Designa om en hel industri”, David Wedebrant säger


Alingsås kommun skakades av läckta politikerchattar. Kommunikationschefen Niklas Ehnfors reflekterar över mediestormen och vikten av öppenhet.

”Vill inte uppfattas som hemlighetsfulla”, han säger


Pia Dahlén, kommunikationschef på Svenska kyrkan, förklarar hur en digital närvaro kan nå människor med olika bakgrund.

”Vi ska vara där människor är – precis som Jesus”, hon säger


En granskning visar att hälften av branscherbjudna byråer tystnar inför kandidater – fenomenet har beskrivits som ett

”Svart hål”
.


Resumés kartläggning avslöjar att H&M har 100 procent smala modeller, vilket gjort dem

”sämst”
bland svenska modemärken.


Ett reportage om Oatlys ompositionering efter krisen visar företagets insikt om att det

”Blev det vi aldrig skulle bli”
.


Copy Labs berättar om sina tidiga satsningar på AI-driven kreativitet och erfarenheter från projekt för globala varumärken.


Carl Pei delar hur han med humor som strategi utmanar Apple och strävar efter att göra teknik mer tillgänglig och underhållande.


Flera poddavsnitt erbjuder fördjupningar och uppdateringar, med intervjuer av branschprofiler, granskningar och diskussioner om kreativ kultur och mångfald.

Mest lästa
  1. Sandvik visar behovet av hållbar gruvdrift med elbilen eNimon

  2. Ikeas kampanj: När känslor blir marknadsföring

  3. Samgående skapar stark aktör inom digital affärsutveckling

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

Publicerad november 5, 2025

Telekomföretaget AT&T har inlett en rättslig process mot T-Mobile med anledning av påståenden om vilseledande annonsering. T-Mobile har enligt uppgifter tvingats korrigera sina reklamkampanjer flertalet gånger, vilket AT&T belyser i…

Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

Publicerad november 5, 2025

Paritee, som är ägare av Geelmuyden Kiese, har nyligen genomfört ett förvärv av RPP Group, vilket stärker deras position i Bryssel. RPP Group, med sitt huvudkontor i Bryssel, har även…
rekryteringar

Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Publicerad november 5, 2025

Har du rätt lön för ditt arbete?Tjänar dina tidigare klasskamrater från Berghs mer än du?Resumé Insikt presenterar en översikt av ersättningen på 230 svenska byråer.✓ Lönetoppen: Här tjänar du mest…

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.