Sammanfattning av resumés vårs främsta reportage
Publicerad Juli 23, 2025
Publicerad Juli 23, 2025
Här presenteras utvalda artiklar, intervjuer, granskningar och poddavsnitt från Resumé som gav nya perspektiv inom marknadsföring, kommunikation och reklam under vårsäsongen.
En historisk studie redogör för strategierna i svensk reklam under andra världskriget samt visar hur en återhållsam ton blev effektiv.
Nordic CMO Survey belyser marknadschefers representation i företagsledningar i Norden och noterar en minskning i Sverige och Norge jämfört med föregående år.
Harboes Bryggeris första marknadschef, Ninalouise Rasmussen, beskriver sin metodiska strategi för att vinna ledningens förtroende och driva in mångmiljonbelopp.
Trots personalminskningar i inhouseavdelningar visar nya siffror hur många marknadschefer fortfarande anlitar externa byråer för specialisttjänster.
En sammanställning av 13 lagar och förslag som kommer forma 2025 års reklam- och kommunikationslandskap med fokus på AI, alkoholmarknadsföring och annonsregler.
En översikt av de kampanjer som belönades med Grand Prix vid Cannes Lions 2025 ger inspiration och insikter i branschens mest prisade kreativitet.
Berättelsen om hur Stanforduniversitetets kreativa kultur, en gång genomsyrad av fest och gränsöverskridande idéer, föll offer för modernitetens krav.
49 svenska marknadsförare delar sina främsta inspirationskällor, från AI-verktyget ChatGPT till vardagsreflektioner som påverkar deras arbetsprocesser.
I reportage om svenska kreativa lokaler, inspirerade av Andy Warhols idéer, visas hur fysiska miljöer kan främja idéutbyte och innovation.
En krönika uppmanar reklamare att betrakta naturen, där den stora älgvandringen symboliserar det oföränderliga och förutsägbara som ger återhämtning.
David Wedebrant, som lämnade AKQA för Ajaz Ahmeds satsning, delar sin vision och plan för att omforma hela branschen.
”Designa om en hel industri”, David Wedebrant säger
Alingsås kommun skakades av läckta politikerchattar. Kommunikationschefen Niklas Ehnfors reflekterar över mediestormen och vikten av öppenhet.
”Vill inte uppfattas som hemlighetsfulla”, han säger
Pia Dahlén, kommunikationschef på Svenska kyrkan, förklarar hur en digital närvaro kan nå människor med olika bakgrund.
”Vi ska vara där människor är – precis som Jesus”, hon säger
En granskning visar att hälften av branscherbjudna byråer tystnar inför kandidater – fenomenet har beskrivits som ett
”Svart hål”
.
Resumés kartläggning avslöjar att H&M har 100 procent smala modeller, vilket gjort dem
”sämst”
bland svenska modemärken.
Ett reportage om Oatlys ompositionering efter krisen visar företagets insikt om att det
”Blev det vi aldrig skulle bli”
.
Copy Labs berättar om sina tidiga satsningar på AI-driven kreativitet och erfarenheter från projekt för globala varumärken.
Carl Pei delar hur han med humor som strategi utmanar Apple och strävar efter att göra teknik mer tillgänglig och underhållande.
Flera poddavsnitt erbjuder fördjupningar och uppdateringar, med intervjuer av branschprofiler, granskningar och diskussioner om kreativ kultur och mångfald.