X
Nordic region's business magazine • juli 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Save Our Souls återhämtar sig med kraftig resultatuppgång

Publicerad juli 23, 2025

Save Our Souls noterar kraftig resultattillväxt 2024 efter ett svagt 2023. Rörelseresultatet ökade från 79 506 kronor till 1,4 miljoner, vilket motsvarar en ökning på över 1 500 procent.


Intäkterna steg samtidigt till 8,4 miljoner kronor, upp från 6,3 miljoner. Detta närmar sig nivåerna från 2022, då byrån redovisade en vinst på 1,7 miljoner kronor.


I årsredovisningen för 2023 hänvisar Save Our Souls till ett ansträngt ekonomiskt klimat under hösten, vilket ledde till uppskjutna projekt och dämpad efterfrågan.


I februari 2024 utsågs Axel Tesch till byråns första verkställande direktör i syfte att möta den ökade efterfrågan på tydligt ledarskap.


Enligt Tesch speglar bokslutet återkomsten till byråns önskade position:

”vill vara”, Axel Tesch


I sin bedömning ser han 2024 som en återgång till den nivå byrån eftersträvar:

”man snarare kan se 2024 som ett resultat närmare där de vill vara”, han säger


Tesch förklarar att den svaga trenden 2023 till stor del orsakades av omvärldsläget och uppskjutna uppdrag:

”Till stor del berodde resultatet 2023 på det dåvarande omvärldsläget, där flera uppdragsgivare avvaktade eller sköt upp planerade projekt.”, han säger


Han kommenterar även att byrån 2023 hanterade inköp för större produktioner, vilket påverkade omsättningen, och att samma modell inte användes 2024 för att stabilisera intäkter och resultat:

”2023 hanterande vi inköpen för ett par större produktioner, vilket fick omsättningen att sticka iväg. 2024 gjorde vi inte det, så 2024 års resultat i relation till omsättning stämmer därför bättre överens med hur vår affär ser ut.”, han säger


Tesch konstaterar att 2025 inletts positivt med flera nya uppdrag och ökat förtroende från etablerade kunder:

”Hittills har året utvecklat sig positivt med flera nya spännande uppdrag och ökat förtroende från befintliga uppdragsgivare.”, han säger


Han tillägger att byråns koncept för kompakta varumärkesförflyttningar vinner allt större intresse:

”Vi upplever att Save Our Souls idé om att genomföra varumärkesförflyttningar i ett destillerat format är något som intresserar allt fler.”, han säger


I den senaste förvaltningsberättelsen skriver bolaget:

”2024 har sammantaget varit ett positivt och utvecklande år för Save Our Souls AB. Under året har Save Our Souls AB vuxit genom både återkommande uppdrag för befintliga kunder och nya kunder – internationella som svenska. Som ett resultat har byrån rekryterat en designer och med planer på att under kommande år stärka upp byrån med fler kreativa resurser.”, bolaget skriver


”Byrån har möjlighet att ta sig an större och mer profilerande projekt, med målsättningen att öka både omsättning och marginal med fortsatt hög kreativ kvalitet som ledstjärna.”, de skriver


Bland byråns uppdragsgivare återfinns Asket, Fotografiska och Klarna. Byrån grundades 2021 av veteraner från Nord DDB och Forsman & Bodenfors.

Mest lästa
  1. Sandvik visar behovet av hållbar gruvdrift med elbilen eNimon

  2. Ikeas kampanj: När känslor blir marknadsföring

  3. Samgående skapar stark aktör inom digital affärsutveckling

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

Publicerad november 5, 2025

Telekomföretaget AT&T har inlett en rättslig process mot T-Mobile med anledning av påståenden om vilseledande annonsering. T-Mobile har enligt uppgifter tvingats korrigera sina reklamkampanjer flertalet gånger, vilket AT&T belyser i…

Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

Publicerad november 5, 2025

Paritee, som är ägare av Geelmuyden Kiese, har nyligen genomfört ett förvärv av RPP Group, vilket stärker deras position i Bryssel. RPP Group, med sitt huvudkontor i Bryssel, har även…
rekryteringar

Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Publicerad november 5, 2025

Har du rätt lön för ditt arbete?Tjänar dina tidigare klasskamrater från Berghs mer än du?Resumé Insikt presenterar en översikt av ersättningen på 230 svenska byråer.✓ Lönetoppen: Här tjänar du mest…

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.