X
Nordic region's business magazine • juli 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Save Our Souls återhämtar sig med kraftig resultatuppgång

Publicerad juli 23, 2025

Save Our Souls noterar kraftig resultattillväxt 2024 efter ett svagt 2023. Rörelseresultatet ökade från 79 506 kronor till 1,4 miljoner, vilket motsvarar en ökning på över 1 500 procent.


Intäkterna steg samtidigt till 8,4 miljoner kronor, upp från 6,3 miljoner. Detta närmar sig nivåerna från 2022, då byrån redovisade en vinst på 1,7 miljoner kronor.


I årsredovisningen för 2023 hänvisar Save Our Souls till ett ansträngt ekonomiskt klimat under hösten, vilket ledde till uppskjutna projekt och dämpad efterfrågan.


I februari 2024 utsågs Axel Tesch till byråns första verkställande direktör i syfte att möta den ökade efterfrågan på tydligt ledarskap.


Enligt Tesch speglar bokslutet återkomsten till byråns önskade position:

”vill vara”, Axel Tesch


I sin bedömning ser han 2024 som en återgång till den nivå byrån eftersträvar:

”man snarare kan se 2024 som ett resultat närmare där de vill vara”, han säger


Tesch förklarar att den svaga trenden 2023 till stor del orsakades av omvärldsläget och uppskjutna uppdrag:

”Till stor del berodde resultatet 2023 på det dåvarande omvärldsläget, där flera uppdragsgivare avvaktade eller sköt upp planerade projekt.”, han säger


Han kommenterar även att byrån 2023 hanterade inköp för större produktioner, vilket påverkade omsättningen, och att samma modell inte användes 2024 för att stabilisera intäkter och resultat:

”2023 hanterande vi inköpen för ett par större produktioner, vilket fick omsättningen att sticka iväg. 2024 gjorde vi inte det, så 2024 års resultat i relation till omsättning stämmer därför bättre överens med hur vår affär ser ut.”, han säger


Tesch konstaterar att 2025 inletts positivt med flera nya uppdrag och ökat förtroende från etablerade kunder:

”Hittills har året utvecklat sig positivt med flera nya spännande uppdrag och ökat förtroende från befintliga uppdragsgivare.”, han säger


Han tillägger att byråns koncept för kompakta varumärkesförflyttningar vinner allt större intresse:

”Vi upplever att Save Our Souls idé om att genomföra varumärkesförflyttningar i ett destillerat format är något som intresserar allt fler.”, han säger


I den senaste förvaltningsberättelsen skriver bolaget:

”2024 har sammantaget varit ett positivt och utvecklande år för Save Our Souls AB. Under året har Save Our Souls AB vuxit genom både återkommande uppdrag för befintliga kunder och nya kunder – internationella som svenska. Som ett resultat har byrån rekryterat en designer och med planer på att under kommande år stärka upp byrån med fler kreativa resurser.”, bolaget skriver


”Byrån har möjlighet att ta sig an större och mer profilerande projekt, med målsättningen att öka både omsättning och marginal med fortsatt hög kreativ kvalitet som ledstjärna.”, de skriver


Bland byråns uppdragsgivare återfinns Asket, Fotografiska och Klarna. Byrån grundades 2021 av veteraner från Nord DDB och Forsman & Bodenfors.

Mest lästa
  1. Vikten av att säga nej i marknadsföring

  2. Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

  3. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Fler intressanta artiklar

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.