X
Nordic region's business magazine • juli 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Meta inför nytt avgiftssystem i eu

Publicerad juli 23, 2025

Meta, moderbolaget till Facebook och Instagram, har nyligen introducerat en betalmodell inom EU.


Modellen innebär att användare måste välja mellan att betala för att undvika reklam eller acceptera spårning i apparna.


Svenska användare av Facebook och Instagram möts nu av en prompt vid appstart där de ombeds göra detta val.


Meta erbjuder en avgiftsbelagd månadsprenumeration för en annonsfri upplevelse eller ett kostnadsfritt alternativ med fortsatt spårning.


Under det betalade alternativet anges följande text:

”Din data behandlas inte för annonser”.


För gratisversionen visas istället:

”Din information behandlas och du får se annonser där du kan hitta nya produkter och varumärken”.


I en rapport från torsdag pekar Breakit på att priset initialt sattes till 75 kronor per månad.


Bakgrunden är ny EU-lagstiftning som kräver användarnas samtycke för att företag ska få spåra deras aktivitet online.

Mest lästa
  1. Sandvik visar behovet av hållbar gruvdrift med elbilen eNimon

  2. Ikeas kampanj: När känslor blir marknadsföring

  3. Samgående skapar stark aktör inom digital affärsutveckling

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

Publicerad november 5, 2025

Telekomföretaget AT&T har inlett en rättslig process mot T-Mobile med anledning av påståenden om vilseledande annonsering. T-Mobile har enligt uppgifter tvingats korrigera sina reklamkampanjer flertalet gånger, vilket AT&T belyser i…

Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

Publicerad november 5, 2025

Paritee, som är ägare av Geelmuyden Kiese, har nyligen genomfört ett förvärv av RPP Group, vilket stärker deras position i Bryssel. RPP Group, med sitt huvudkontor i Bryssel, har även…
rekryteringar

Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Publicerad november 5, 2025

Har du rätt lön för ditt arbete?Tjänar dina tidigare klasskamrater från Berghs mer än du?Resumé Insikt presenterar en översikt av ersättningen på 230 svenska byråer.✓ Lönetoppen: Här tjänar du mest…

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.