Mäklarna kritiska till Hemnets nya annonstyp trots stärkt resultat
Publicerad Juli 21, 2025
Publicerad Juli 21, 2025
Under våren introducerade Hemnet en ny, prisökande annonstyp som i en vikande bostadsmarknad avsevärt förbättrat bolagets resultat, men som också mötts av omfattande kritik från fastighetsmäklare.
Den uppgraderade annonstjänsten ger utökad synlighet till högre pris, vilket har lett till 35 procent högre intäkter per annons i år jämfört med fjolåret. Resultatet för andra kvartalet ökade därmed med 24 procent mot samma period i fjol.
En forskare vid KTH har riktat stark kritik mot prisutvecklingen och sammanfattat sin syn i hårda ord:
”Ett svek mot konsumenter och mäklare”, Rickard Engström.
Nya vd:n Jonas Gustafsson uppger för Direkt att Hemnet inte är föremål för någon utredning av Konsumentverket, samtidigt som Fastighetsmäklarinspektionen för en löpande dialog med företaget.