Lokala mediebyråer vinner digitalt intresse
Publicerad Juli 21, 2025
Publicerad Juli 21, 2025
Lokala mediebyråer har stärkt sin ställning under första halvan av 2025, samtidigt som flera internationella aktörer uppvisar minskad synlighet på den svenska marknaden.
Det digitala mätverktyget share of search analyserar söktrafik för en viss kategori och visar andelen sökningar som går till respektive varumärke på en specifik marknad.
Enligt data från My Telescope har byrån Scream noterat över 40 procent ökning i sökvolym mellan januari och juni, medan Hear tog hem högsta tillväxtsiffra med 70 procent.
”Det är såklart roligt att vi väcker nyfikenhet,”, Karl Johan Lindström säger.
”Vi tror det hänger ihop med att vi gör jobbet på riktigt – vi bryr oss om våra kunder, anstränger oss för att förstå deras affär, och försöker alltid göra det lite bättre än väntat. Det tillsammans med målet att vara en arbetsplats där våra medarbetare växer och utvecklas, hoppas vi ska skapa nyfikenhet bland såväl annonsörer som kandidater.”, säger han.
Samtidigt har Mindshare, EssenceMediacom och IProspect tappat marknadens intresse med 40, 30 respektive 77 procent i minskad sökvolym.
”Lokala byråer vinner nu genom att sitta närmare sina kunder och ha friheten att kommunicera nyheter utan att behöva gå genom globala godkännandeprocesser – det är proximity som slår process.”, Kristofer Dalin säger.
”Även lokalt anpassade kampanjer, både kreativt och mediestrategiskt, driver uppmärksamhet och kommer långt i tävlingssammanhang.”, säger han.
Publicis har behållit en stabil sökvolym kring 1 810, medan OMD och Carat noterat mindre nedgångar på 2 respektive 8 procent.
Den här texten publicerades ursprungligen i både Resumé och Dagens Media. Båda ingår i Bonnier News Business.