Unionen pressar Spotify med kampanj i sociala medier
Publicerad Juli 18, 2025
Publicerad Juli 18, 2025
Unionen har efter misslyckade förhandlingar om kollektivavtal med Spotify lanserat en kampanj i sociala medier som synliggör anställdas kritik.
”Förut var Spotify en drömarbetsplats…”
Klickar man på annonsens länk öppnas Unionens webbplats, där rubriken uppmanar till handling och riktar sig direkt till Spotify.
”Kom igen nu Spotify!”
”Väx upp och teckna kollektivavtal”
Svenska Dagbladet var först att rapportera om initiativet och intervjuade Peter Skeppström, Unionens opinionsansvarige.
”Vi vill påverka i syfte att åstadkomma kollektivavtal på Spotify. Det finns ett intresse hos oss medarbetare för det och det är vår grundläggande arbetsuppgift att få till kollektivavtal,” Peter Skeppström
Kampanjen bygger enligt Unionens uppgifter på återkommande synpunkter från både nuvarande och tidigare medarbetare.
Spotifys pressavdelning anser å sin sida att ett formellt avtal inte tillför något väsentligt och pekar på att företaget redan erbjuder goda villkor.
”betydande mervärde,” Julia Levander