X
Nordic region's business magazine • juli 18, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Rimlig ersättning och hälsosam balans

Publicerad juli 18, 2025

Lina Thomsgård har under decennier rört sig mellan roller som pr-strateg, aktivist och programledare. Efter att tidigare ha offrat sömn och privatliv för uppdrag driver hon idag eget företag och kräver rimlig ersättning samt balans mellan arbete och fritid.


Hennes förhållande till arbete förändrades när insikten om att överprestation inte belönas infann sig.

”När jag satt uppe på nätterna och jobbade kände jag mig så duktig. Jag jobbar bra, alltså finns jag. Det handlade inte ens om karriär. Utan bara om att vara duktig på jobbet, det var det finaste man kan vara. Jag behövde fundamentalt ändra hur jag såg på mitt eget existensberättigande”, she says.


Efter år i musikpr och medieproduktion startade hon sin egen byrå, Frau, för att förena kreativitet med affärsmässig hållbarhet.

”Nu tar jag mer betalt, tackar nej till grejer, jobbar mindre och drar in mer”, she says.


Initiativet Rättviseförmedlingen grundades 2010 med uppdraget att synliggöra kompetens hos underrepresenterade grupper.

”Rättviseförmedlingen utrotade möjligheten för människor att använda ursäkten ”det finns inga X som kan det här”. Genom att visa att de visst fanns. Leta bättre”, she says.


Trots engagemanget kvarstår en skev fördelning i branschen.

”Absolut topp-positionerna är mest män, men det är nog inte ett problem som Rättviseförmedlingen någonsin tog på sig hatten för att lösa. Vi ville belysa vilken kompetens som fanns. Men självklart finns det mycket jobb på den fronten kvar”, she says.


Efter att ha varit museichef och programledare betonade hon behovet av att begränsa arbetsbördan.

”Det kommer aldrig en applåd i slutet för ditt överpresterande”, she says.


I dagsläget leder hon podden Dumma människor och kombinerar verksamheten med delägarskap i varumärket Blankens.

”Humor är den ädlaste formen av kommunikation. Att kunna få någon annan att skratta och genom det ta till sig knepig information eller engagera sig. Det är så himla viktigt. Det är det jag menar med trams– att kommunicera med glimten i ögat”, she says.


Tanken om en hållbar framtid präglar hennes arbete; att erhålla rimlig ersättning och samtidigt värna familj samt fritid är centralt.


”Mot all rimlig bevisning ser jag framtiden som hoppfull. Vi lever i oroliga tider av krig, AI, ökat våld mot kvinnor och barn, konflikt och klimathot. Förut brukade jag kavla upp ärmarna men efter att jag blivit äldre har jag känt allt mer att ”det där löser dem”, så kan jag stå vid sidlinjen och applådera”, she says.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.