X
Nordic region's business magazine • juli 18, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Rimlig ersättning och hälsosam balans

Publicerad juli 18, 2025

Lina Thomsgård har under decennier rört sig mellan roller som pr-strateg, aktivist och programledare. Efter att tidigare ha offrat sömn och privatliv för uppdrag driver hon idag eget företag och kräver rimlig ersättning samt balans mellan arbete och fritid.


Hennes förhållande till arbete förändrades när insikten om att överprestation inte belönas infann sig.

”När jag satt uppe på nätterna och jobbade kände jag mig så duktig. Jag jobbar bra, alltså finns jag. Det handlade inte ens om karriär. Utan bara om att vara duktig på jobbet, det var det finaste man kan vara. Jag behövde fundamentalt ändra hur jag såg på mitt eget existensberättigande”, she says.


Efter år i musikpr och medieproduktion startade hon sin egen byrå, Frau, för att förena kreativitet med affärsmässig hållbarhet.

”Nu tar jag mer betalt, tackar nej till grejer, jobbar mindre och drar in mer”, she says.


Initiativet Rättviseförmedlingen grundades 2010 med uppdraget att synliggöra kompetens hos underrepresenterade grupper.

”Rättviseförmedlingen utrotade möjligheten för människor att använda ursäkten ”det finns inga X som kan det här”. Genom att visa att de visst fanns. Leta bättre”, she says.


Trots engagemanget kvarstår en skev fördelning i branschen.

”Absolut topp-positionerna är mest män, men det är nog inte ett problem som Rättviseförmedlingen någonsin tog på sig hatten för att lösa. Vi ville belysa vilken kompetens som fanns. Men självklart finns det mycket jobb på den fronten kvar”, she says.


Efter att ha varit museichef och programledare betonade hon behovet av att begränsa arbetsbördan.

”Det kommer aldrig en applåd i slutet för ditt överpresterande”, she says.


I dagsläget leder hon podden Dumma människor och kombinerar verksamheten med delägarskap i varumärket Blankens.

”Humor är den ädlaste formen av kommunikation. Att kunna få någon annan att skratta och genom det ta till sig knepig information eller engagera sig. Det är så himla viktigt. Det är det jag menar med trams– att kommunicera med glimten i ögat”, she says.


Tanken om en hållbar framtid präglar hennes arbete; att erhålla rimlig ersättning och samtidigt värna familj samt fritid är centralt.


”Mot all rimlig bevisning ser jag framtiden som hoppfull. Vi lever i oroliga tider av krig, AI, ökat våld mot kvinnor och barn, konflikt och klimathot. Förut brukade jag kavla upp ärmarna men efter att jag blivit äldre har jag känt allt mer att ”det där löser dem”, så kan jag stå vid sidlinjen och applådera”, she says.

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.