X
Nordic region's business magazine • juli 18, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Rimlig ersättning och hälsosam balans

Publicerad juli 18, 2025

Lina Thomsgård har under decennier rört sig mellan roller som pr-strateg, aktivist och programledare. Efter att tidigare ha offrat sömn och privatliv för uppdrag driver hon idag eget företag och kräver rimlig ersättning samt balans mellan arbete och fritid.


Hennes förhållande till arbete förändrades när insikten om att överprestation inte belönas infann sig.

”När jag satt uppe på nätterna och jobbade kände jag mig så duktig. Jag jobbar bra, alltså finns jag. Det handlade inte ens om karriär. Utan bara om att vara duktig på jobbet, det var det finaste man kan vara. Jag behövde fundamentalt ändra hur jag såg på mitt eget existensberättigande”, she says.


Efter år i musikpr och medieproduktion startade hon sin egen byrå, Frau, för att förena kreativitet med affärsmässig hållbarhet.

”Nu tar jag mer betalt, tackar nej till grejer, jobbar mindre och drar in mer”, she says.


Initiativet Rättviseförmedlingen grundades 2010 med uppdraget att synliggöra kompetens hos underrepresenterade grupper.

”Rättviseförmedlingen utrotade möjligheten för människor att använda ursäkten ”det finns inga X som kan det här”. Genom att visa att de visst fanns. Leta bättre”, she says.


Trots engagemanget kvarstår en skev fördelning i branschen.

”Absolut topp-positionerna är mest män, men det är nog inte ett problem som Rättviseförmedlingen någonsin tog på sig hatten för att lösa. Vi ville belysa vilken kompetens som fanns. Men självklart finns det mycket jobb på den fronten kvar”, she says.


Efter att ha varit museichef och programledare betonade hon behovet av att begränsa arbetsbördan.

”Det kommer aldrig en applåd i slutet för ditt överpresterande”, she says.


I dagsläget leder hon podden Dumma människor och kombinerar verksamheten med delägarskap i varumärket Blankens.

”Humor är den ädlaste formen av kommunikation. Att kunna få någon annan att skratta och genom det ta till sig knepig information eller engagera sig. Det är så himla viktigt. Det är det jag menar med trams– att kommunicera med glimten i ögat”, she says.


Tanken om en hållbar framtid präglar hennes arbete; att erhålla rimlig ersättning och samtidigt värna familj samt fritid är centralt.


”Mot all rimlig bevisning ser jag framtiden som hoppfull. Vi lever i oroliga tider av krig, AI, ökat våld mot kvinnor och barn, konflikt och klimathot. Förut brukade jag kavla upp ärmarna men efter att jag blivit äldre har jag känt allt mer att ”det där löser dem”, så kan jag stå vid sidlinjen och applådera”, she says.

Mest lästa
  1. Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

  2. Typografi och dess dolda politiska betydelser

  3. Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Fler intressanta artiklar

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Spoon och Gabardin förenar sina krafter

Publicerad december 17, 2025

Byråkollektivet People People People (PPP) har beslutat att integrera produktionsbolaget Gabardin med Spoon. Denna sammanslagning syftar till att utvidga Spoons kreativa kapacitet. – Tillsammans tar vi ett viktigt steg för…

Kräv påtagliga förändringar i reklamreglerna

Publicerad december 17, 2025

Konsumentorganisationer efterlyser strängare lagar för att motverka dold reklam, där sociala mediejättar drar in stora summor på marknadsföring riktad mot barn. I måndagens nyheter framgår även att polisen föreslår ett…

Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

Publicerad december 17, 2025

Nords verksamhet i Göteborg intensifieras genom rekrytering av talanger från Volvo. Byrån har redan anställt Cilla Pegelow som byråchef och nu förstärker de teamet med Gustav Johansson som ny creative…

Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

Publicerad december 16, 2025

Erik Niva, en journalist med en unik förmåga att attrahera den yngre generationen, visar hur man kan förmedla djupa ämnen utan att förlora lyssnarnas intresse. Hans videoklipp, som ofta sprids…

Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

Publicerad december 16, 2025

Garbergs har återfått sitt uppdrag som huvudbyrå för Lidl, efter en konkurrensutsatt pitch där bland andra Åkestam Holst och Kid Collective var nära att vinna, enligt källor till Resumé. Samarbetet…

Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Publicerad december 16, 2025

Allente har nyligen lanserat ett nytt reklamkoncept med titeln ”En värld av underhållning”, vilket syftar till att förtydliga tv-leverantörens profil. Med det tidigare konceptet ”Kungen av underhållning” har företaget redan…
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.