X
Nordic region's business magazine • juli 17, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Sponsorerna bakom framgången i dam-EM

Publicerad juli 17, 2025

Intresset för EM är historiskt stort med rekordpublik och snabbt slutsålda biljetter. För kvartsfinalen mot England tog de 2 000 svenska biljetterna slut på en timme, enligt förbundet. Aftonbladet beskriver intresset just nu som en betydande passion.”feber”, säger Aftonbladet.


Svenska Spel har varit huvudsponsor till förbundet sedan början av 1990-talet. Företaget strävar enligt egen utsago efter att stödja fotbollens hela skala med målet att stärka sporten överallt.


Bolaget beskriver sponsringen som en helhetsinsats för att lyfta sporten i alla led.

”från gräsrot till elit”, säger Svenska Spel.


Sara Pettersson, ansvarig för sponsring på Svenska Spel, uppger att det är för tidigt att kvantifiera årets mästerskap. Hon noterar dock att intresset växer ju längre Sverige avancerar.


Enligt henne har engagemanget ökat under turneringen.

”Intresset för damfotboll och landslaget ökar generellt, vilket är väldigt glädjande att se. Även om spelintresset bland våra kunder fortfarande är betydligt högre under ett herrmästerskap, ser vi en positiv utveckling med ett ökande intresse bland våra kunder för att spela på mästerskapen på damsidan”, säger hon.


Inför turneringen producerade Svenska Spel serien ”Road to EM” där bland andra anfallaren Rebecka Blomqvist medverkat. Under mästerskapet genomförs även riktade kommunikationsinsatser på Youtube och via traditionell annonsering för att engagera publiken och promota produkter som Oddset.


Stefan Abelsted, kommersiell chef för Svenska Fotbollsförbundet, rapporterar stort engagemang bland partners. Tretton företag använder damlandslagsspelare i sina kampanjer under detta mästerskap efter den positiva responsen redan 2022.


Han framhåller att värdet i partnerskapet växer i takt med damfotbollens utveckling.

”Intresset var stort redan under EM 2022, men i takt med att damfotbollen växer, både för vårt landslag och internationellt, ökar också värdet av partnerskapet och engagemanget bland våra partners ytterligare”, säger han.


Enligt Stefan Abelsted kan damfotboll sponsras för att stärka varumärkens koppling till jämställdhet och inkludering, även om herrfotbollen fortfarande når en större publik.


Under landslagssamlingarna producerar förbundet nästan allt innehåll tillsammans med spelarna.

”I dag är spelarna vana vid att avsätta tid för olika produktioner. De är proffsiga, ser det som en naturlig del av sitt jobb och har ofta förberett sig. Dessutom skapar vi i princip allt innehåll under landslagssamlingarna, det ger bra förutsättningar och känns naturligt”, säger han.


ICA har varit partner sedan 1970-talet. Företaget har bland annat använt humor i reklamen med Kosovare Asllani och engagerat lokala butiker i aktiveringar under sommaren.


ICA:s marknadschef förklarar syftet med sponsringen.

”Vårt engagemang som nationell partner till Svenska Fotbollsförbundet grundar sig i att vi ser storheten i allt positivt fotbollen gör för orterna vi verkar på. Samtidigt är det lokala engagemanget från ICA-handlarna själva hjärtat i sponsringen. Det är tack vare det lokala stödet som vi också kan vara med och stötta fotbollsföreningar runt om i landet”, säger han.


Swedbank har samarbetat med förbundet i över fyra decennier. Banken betonar att stödet till fotbollen är ett led i att främja gemenskap och samhällsnytta, samtidigt som det ger affärsfördelar genom ökad synlighet.


Bankens marknadschef beskriver motivet bakom partnerskapet.

”Det handlar i första hand om att bidra till ett bättre samhälle. Fotboll i Sverige, oavsett om vi snackar korpen, knatte eller landslag, är en viktig yta för gemenskap. Som en väldigt svensk bank är det naturligt för oss att vara med och stötta det”, säger han.


I år har Swedbank istället valt att fokusera på sociala medier där spelarna Magdalena Eriksson och Jennifer Falk deltagit. Enligt interna undersökningar bidrar samarbetet till en positiv bild av banken.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.