X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 17, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Skandiestetik, godisexport och pr-sverige på trendkartan

Publicerad Juli 17, 2025

Den skandinaviska designvågen når digitala plattformar globalt, där minimalistiska plagg, ikoniska bakverk och plockgodis är återkommande inslag.


Stilen sprids via sociala medier där influensers som Matilda Djerf presenterar ”old money blonde”-färgat hår kombinerat med exklusiva accessoarer och skandinavisk minimalism, samtidigt som viral ”scandinavian hairline” präglar hårtrender.


Efterfrågan på svenskt plockgodis har skjutit i höjden – Bubs planerar att dubbla produktionen – samtidigt som den gröna prinsesstårtan åter blivit viral på flera marknader.


Internationella medier har noterat fenomenet,

”It”s sexy! It”s Swedish! It”s everywhere!”, The Guardian says
vilket understryker dess globala räckvidd.


Resumé har talat med Visit Sweden och Svenska institutet för att undersöka hur Sverige kapitaliserar på skandi-vågen.


Nils Persson, marknadschef på Visit Sweden, beskriver ursprunget till uppmärksamheten,

”Nu har det ju varit rätt mycket, dels det här med prinsesstårtor. Den grejen började i LA med ett bageri som gjorde tårtorna med mascarpone istället för grädde. Så då blev det en snackis. Senast i lördags skrev The Guardian om den trenden.”, Nils Persson says


Han framhåller vidare att den samlade effekten av flera trender skapar en gynnsam bild av Sverige,

”Det är svårt att att dra slutsatser om hur enskilda trender påverkat men sammantaget är de många trenderna positiva för Sverige och svensk turism. Så ja, klart att vi märker av det. Sedan finns också väldigt mycket skriverier om Sverige utifrån andra aspekter, att vi har skönt klimat om sommaren till exempel. Mycket leder till en positiv helhetsbild just nu.”, he says


På marknadskontoret utvecklar Visit Sweden egna digitala kampanjer som lyfter fram svenska kulturvinklar, allt från musikframgångar till urbana shoppingupplevelser.


Teamet drar nytta av uppmärksamheten i sin kommunikation,

”Vi drar absolut nytta av uppmärksamheten i vår marknadsföring, vi försöker alltid hitta en Sverige-vinkel och sätta det i en kulturell kontext. Som med godiset till exempel, där jobbar vi med att berätta om lösgodiset och hur det kom till. Resenärer också är väldigt intresserade av att veta mer om vår kulturhistoria och livsstil.”, he says


Trots att ingen hel kampanj har lanserats, ser de möjligheter framöver,

”Vi skulle gärna vilja göra mer i framtiden om det blir tillräckligt stort. Men samtidigt måste vi prioritera med de resurser vi har, hade vi haft en större budget hade det varit en annan grej.”, he says


Svenska institutet använder fenomenet i sina kanaler för att väcka intresse,

”Det vi ser är att det genererar stort engagemang, ofta bland yngre och det kan bidra att väcka ett intresse för Sverige på ett positivt och lekfullt sätt.”, Anna Rudels says


Anna Rudels konstaterar att fenomenet främst fungerar som dörröppnare,

”Internationellt finns det generellt en positiv bild av Sverige. Det här kan förhoppningsvis bidra till att man tycker att Sverige är lite mer spännande. Det finns något ”quirky” med det som folk tycker är roligt. Det är mer som en dörröppnare snarare än att bilden av oss förändras på djupet.”, she says


Hon påpekar att djupare förändringar i Sverigebilden kräver större händelser,

”Med anledning av bland annat koranbränningarna och LVU-kampanjen har bilden av Sverige försämrats något i vissa länder, framförallt i Mellanöstern. Det är mer den typen av jättestora händelser med jättemycket uppmärksamhet som hänger kvar och förändrar sverigebilden.”, she says


I avslutningen framhåller Anna Rudels värdet av organisk spridning,

”Det är svårt att nå igenom bruset. Att kunna haka på någonting som folk redan engagerar sig med på riktigt är då tacksamt. Långsiktigt tror jag att det är positivt.”, she says

Mest lästa
  1. Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

  2. Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

  3. Så hanterar Trafikverket kommunikationen vid sommarens tågstopp

Fler intressanta artiklar

Avgång efter kritik mot marknadsföringen

Publicerad July 26, 2025

Efter uppmärksamhet i medierna meddelar grundaren av Lilla hjärtat, Melinda Jacobs, att hon avgår från styrelsen i den ideella föreningen.Kritiken har främst gällt lanseringen av en hårvårdskollektion som beskrevs som…

Plankad skylt väcker anstöt mellan Göteborg och Stockholm

Publicerad July 25, 2025

Den särpräglade särskrivningen på Majorna-kioskens skylt är välbekant bland göteborgare och har nu dykt upp i Stockholm, vilket väckt starka reaktioner.Detta är andra gången designen har plagierats och skapat debatt…

Halvt sekel av arlas klassiska mjölkbaksidor

Publicerad July 25, 2025

Innan surfplattans tid var Arlas mjölkpakets baksida en uppskattad källa till frukostunderhållning, och nu i sommar firar detta inslag sitt 50-årsjubileum.År 1975, efter ovanligt många klagomål om sur mjölk, tog…

Trump utfärdar dekret mot ”woke” AI för att stärka USA:s export

Publicerad July 25, 2025

Onsdagen markerade då Donald Trump undertecknade tre presidentdekret för att förvandla USA till ett AI-exportland med ambitionen att bli ett ”powerhouse” inom området.Vita huset beskriver vissa AI-modeller som ”woke” och…

Profilerna med flest anmälningar för dold reklam 2025

Publicerad July 25, 2025

Från januari till juli 2025 har Konsumentverket mottagit 662 anmälningar om bristande reklammarkering i sociala medier. Rapporterna avser över hundra olika företag och profiler.Profilen Bianca Ingrosso står för flest anmälningar,…

Reklamombud stoppar M&S-bild för ohälsosam smalhet

Publicerad July 25, 2025

Advertising Standards Authority i Storbritannien har beslutat att stoppa en annons från Marks & Spencer då den bedömdes vara ”oansvarig”, ASA säger. och att modellen uppfattades som ”ohälsosamt smal”, hon…

Tillväxt för reklammarknaden drivet av digitala annonser och spel fram till 2029

Publicerad July 25, 2025

Prognosen från konsultföretaget Pwc visar att den svenska reklammarknaden väntas uppleva ökade intäkter inom underhållning och media fram till 2029.”Global Entertainment and Media Outlook”Rapporten omfattar 54 länder och geografiska områden…

Ytterligare chef lämnar Volvo Cars efter historiskt sparpaket

Publicerad July 25, 2025

I våras presenterade Volvo Cars sitt hittills största sparpaket, vilket innebar att 3 000 tjänster skulle avvecklas.Kort därefter bekräftades att globala varumärkeschefen Andreas Malm lämnar företaget. Nu meddelar även den…

Meta vill helt automatisera annonsverksamheten med AI

Publicerad July 25, 2025

Meta strävar efter att automatisera hela sin annonsverksamhet med hjälp av artificiell intelligens före slutet av 2026. Genom det nya verktyget skall meddelanden, bilder och videor skapas och optimeras automatiskt…

IGN fäller Voltaren för bristande solvarning vid Stockholm Marathon

Publicerad July 25, 2025

IGN har fällt Voltarenreklamen på löparnummer under Stockholm Marathon på grund av avsaknad av varningstext om solkänslighet och för låg läsbarhet.En privatperson anmälde kampanjen efter att ha sett Voltarenloggan på…

Arkiv

  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.