Skandiestetik, godisexport och pr-sverige på trendkartan
Publicerad Juli 17, 2025
Publicerad Juli 17, 2025
Den skandinaviska designvågen når digitala plattformar globalt, där minimalistiska plagg, ikoniska bakverk och plockgodis är återkommande inslag.
Stilen sprids via sociala medier där influensers som Matilda Djerf presenterar ”old money blonde”-färgat hår kombinerat med exklusiva accessoarer och skandinavisk minimalism, samtidigt som viral ”scandinavian hairline” präglar hårtrender.
Efterfrågan på svenskt plockgodis har skjutit i höjden – Bubs planerar att dubbla produktionen – samtidigt som den gröna prinsesstårtan åter blivit viral på flera marknader.
Internationella medier har noterat fenomenet,
”It”s sexy! It”s Swedish! It”s everywhere!”, The Guardian says
vilket understryker dess globala räckvidd.
Resumé har talat med Visit Sweden och Svenska institutet för att undersöka hur Sverige kapitaliserar på skandi-vågen.
Nils Persson, marknadschef på Visit Sweden, beskriver ursprunget till uppmärksamheten,
”Nu har det ju varit rätt mycket, dels det här med prinsesstårtor. Den grejen började i LA med ett bageri som gjorde tårtorna med mascarpone istället för grädde. Så då blev det en snackis. Senast i lördags skrev The Guardian om den trenden.”, Nils Persson says
Han framhåller vidare att den samlade effekten av flera trender skapar en gynnsam bild av Sverige,
”Det är svårt att att dra slutsatser om hur enskilda trender påverkat men sammantaget är de många trenderna positiva för Sverige och svensk turism. Så ja, klart att vi märker av det. Sedan finns också väldigt mycket skriverier om Sverige utifrån andra aspekter, att vi har skönt klimat om sommaren till exempel. Mycket leder till en positiv helhetsbild just nu.”, he says
På marknadskontoret utvecklar Visit Sweden egna digitala kampanjer som lyfter fram svenska kulturvinklar, allt från musikframgångar till urbana shoppingupplevelser.
Teamet drar nytta av uppmärksamheten i sin kommunikation,
”Vi drar absolut nytta av uppmärksamheten i vår marknadsföring, vi försöker alltid hitta en Sverige-vinkel och sätta det i en kulturell kontext. Som med godiset till exempel, där jobbar vi med att berätta om lösgodiset och hur det kom till. Resenärer också är väldigt intresserade av att veta mer om vår kulturhistoria och livsstil.”, he says
Trots att ingen hel kampanj har lanserats, ser de möjligheter framöver,
”Vi skulle gärna vilja göra mer i framtiden om det blir tillräckligt stort. Men samtidigt måste vi prioritera med de resurser vi har, hade vi haft en större budget hade det varit en annan grej.”, he says
Svenska institutet använder fenomenet i sina kanaler för att väcka intresse,
”Det vi ser är att det genererar stort engagemang, ofta bland yngre och det kan bidra att väcka ett intresse för Sverige på ett positivt och lekfullt sätt.”, Anna Rudels says
Anna Rudels konstaterar att fenomenet främst fungerar som dörröppnare,
”Internationellt finns det generellt en positiv bild av Sverige. Det här kan förhoppningsvis bidra till att man tycker att Sverige är lite mer spännande. Det finns något ”quirky” med det som folk tycker är roligt. Det är mer som en dörröppnare snarare än att bilden av oss förändras på djupet.”, she says
Hon påpekar att djupare förändringar i Sverigebilden kräver större händelser,
”Med anledning av bland annat koranbränningarna och LVU-kampanjen har bilden av Sverige försämrats något i vissa länder, framförallt i Mellanöstern. Det är mer den typen av jättestora händelser med jättemycket uppmärksamhet som hänger kvar och förändrar sverigebilden.”, she says
I avslutningen framhåller Anna Rudels värdet av organisk spridning,
”Det är svårt att nå igenom bruset. Att kunna haka på någonting som folk redan engagerar sig med på riktigt är då tacksamt. Långsiktigt tror jag att det är positivt.”, she says