Camilla läckberg anmäld för otillräcklig reklammärkning på instagram
Publicerad Juli 16, 2025
Publicerad Juli 16, 2025
En person har vänt sig till Konsumentverket och hävdar att Camilla Läckberg marknadsfört sina kommersiella projekt i sociala medier utan att ange reklamidentifiering. Sedan 2019 har författaren fått fem anmälningar avseende liknande förseelser, men ingen har resulterat i någon fällning.
Anmälaren framhåller att detta sker framför allt på Instagram och lämnar som exempel tre publiceringar där hon lyfter fram sitt senaste boksläpp. I sitt yttrande till myndigheten skriver anmälaren följande:
”konsekvent marknadsför sina egna kommersiella projekt i sociala medier utan reklammärkning”, anmälaren säger
Plattformen Instagram pekas ut som arena för den påstådda dolda marknadsföringen. Enligt Konsumentverkets register rör alla anmälningar, inklusive den aktuella, frågan om
”bristande reklamidentifiering” och inga har hittills lett till någon fällning.