Vårens populäraste reportage sammanfattade
Publicerad Juli 16, 2025
Publicerad Juli 16, 2025
Under våren har profilerade personer, etablerade varumärken och djupgående granskningar dominerat Resumés trafik. Samtidigt har berörande livsberättelser och kontroversiella avslöjanden fångat läsarnas intresse. Här kan du nu ta del av de mest klickade artiklarna i ett sammandrag.
Stordalens hotellkedja Clarion Collection byter namn till Home Hotel och lanserar en helt omarbetad identitet under konceptet.
”Home until you”re home”
Danska konsumenters omfattande bojkottrörelse mot Coca-Cola har lett till sjunkande försäljningssiffror i Danmark, enligt Carlsbergs vd. Nya data från My Telescope kartlägger svenskarnas dryckespreferenser och visar hur amerikanska läskjättar påverkas på hemmamarknaden.
Ica har försökt utnyttja den pågående bojkotten mot stora matkedjor genom att framhäva sig som det ansvarsfulla alternativet. Initiativet har kritiserats för att vara missvisande och för att företaget undviker ansvar för de kraftigt stigande matpriserna och höga vinstnivåerna.
På reklambyrån We Are More uppmanade vd Johan Gronowitz personalen att acceptera löneförsänkningar för att stabilisera företagets ekonomi.
”Sänk era löner för att rädda byråns ekonomi”,Johan Gronowitz
Samtidigt registrerades en ny BMW i holdingbolagets namn, och kritiker menar att beslutet är
”Osmakligt”.
I Norge lanserade Kia en reklamkampanj som anspelar på teslaskammen bland bilköpare.
”Tesla-skammen”
Enligt byråns representant saknas dock en dold agenda mot Tesla eller Musk.
”Det finns ingen agenda mot Tesla eller Musk”,Øyvind Waage
Efter avslöjandet om de omfattande kraven inför intervjun med Måns Zelmerlöw i Göteborgs-Posten menar oberoende pr-konsulter att inslaget saknade både journalistisk integritet och etisk pr-praxis.
”Intervjun med Måns Zelmerlöw var inte journalistik och inte heller pr utan ren manipulation”,Jennie Sinclair
Insideruppgifter från reklambyrån Nord DDB beskriver en arbetsmiljö präglad av stress, offentliga tillrättavisningar och så kallade skräckmetoder från mellanchefer som ser medarbetare som utbytbara resurser.
”Människor är en stapelvara”
Fotografen Mattias Edwall, verksam bakom kameran sedan 1980-talet, syns nu själv i en kampanj för Cancerrehabfonden.
”Jag är för ung för att dö”,Mattias Edwall
”Det var verkligen inte planerat”,säger han
DN avböjde en pr-styrd intervju med Måns Zelmerlöw och valde istället Göteborgs-Posten, medan morgonrapporten belyste amerikanska annonsörers inflytande och Googles senaste miljardstraff.
Max krishantering har pendlat mellan ursäkter, löften om förbättring och anklagelser om häxjakt samt anmälningar till Medieombudsmannen. Nu visar färska YouGov-siffror en märkbar nedgång för snabbmatskedjans varumärke.