X
Nordic region's business magazine • juli 16, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Vårens populäraste reportage sammanfattade

Publicerad juli 16, 2025

Under våren har profilerade personer, etablerade varumärken och djupgående granskningar dominerat Resumés trafik. Samtidigt har berörande livsberättelser och kontroversiella avslöjanden fångat läsarnas intresse. Här kan du nu ta del av de mest klickade artiklarna i ett sammandrag.


Stordalens hotellkedja Clarion Collection byter namn till Home Hotel och lanserar en helt omarbetad identitet under konceptet.

”Home until you”re home”


Danska konsumenters omfattande bojkottrörelse mot Coca-Cola har lett till sjunkande försäljningssiffror i Danmark, enligt Carlsbergs vd. Nya data från My Telescope kartlägger svenskarnas dryckespreferenser och visar hur amerikanska läskjättar påverkas på hemmamarknaden.


Ica har försökt utnyttja den pågående bojkotten mot stora matkedjor genom att framhäva sig som det ansvarsfulla alternativet. Initiativet har kritiserats för att vara missvisande och för att företaget undviker ansvar för de kraftigt stigande matpriserna och höga vinstnivåerna.


På reklambyrån We Are More uppmanade vd Johan Gronowitz personalen att acceptera löneförsänkningar för att stabilisera företagets ekonomi.

”Sänk era löner för att rädda byråns ekonomi”,Johan Gronowitz
Samtidigt registrerades en ny BMW i holdingbolagets namn, och kritiker menar att beslutet är

”Osmakligt”.


I Norge lanserade Kia en reklamkampanj som anspelar på teslaskammen bland bilköpare.

”Tesla-skammen”
Enligt byråns representant saknas dock en dold agenda mot Tesla eller Musk.

”Det finns ingen agenda mot Tesla eller Musk”,Øyvind Waage


Efter avslöjandet om de omfattande kraven inför intervjun med Måns Zelmerlöw i Göteborgs-Posten menar oberoende pr-konsulter att inslaget saknade både journalistisk integritet och etisk pr-praxis.

”Intervjun med Måns Zelmerlöw var inte journalistik och inte heller pr utan ren manipulation”,Jennie Sinclair


Insideruppgifter från reklambyrån Nord DDB beskriver en arbetsmiljö präglad av stress, offentliga tillrättavisningar och så kallade skräckmetoder från mellanchefer som ser medarbetare som utbytbara resurser.

”Människor är en stapelvara”


Fotografen Mattias Edwall, verksam bakom kameran sedan 1980-talet, syns nu själv i en kampanj för Cancerrehabfonden.

”Jag är för ung för att dö”,Mattias Edwall

”Det var verkligen inte planerat”,säger han


DN avböjde en pr-styrd intervju med Måns Zelmerlöw och valde istället Göteborgs-Posten, medan morgonrapporten belyste amerikanska annonsörers inflytande och Googles senaste miljardstraff.


Max krishantering har pendlat mellan ursäkter, löften om förbättring och anklagelser om häxjakt samt anmälningar till Medieombudsmannen. Nu visar färska YouGov-siffror en märkbar nedgång för snabbmatskedjans varumärke.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.