X
Nordic region's business magazine • juli 16, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Strategier för framgångsrika LinkedIn-inlägg

Publicerad juli 16, 2025

LinkedIn har blivit en central plattform för professionell kommunikation och affärsutveckling. Vi har träffat Louise Carlstedt, känd som Copy-Lollo, för att ta del av hennes erfarenheter och metoder för att skapa engagerande inlägg och generera leads.


Så startade hon som linkedincoach

”Jag märkte att folk hade svårt att formulera sig i skrift i startupvärlden, där jag jobbade förut, och insåg att copywriting gav uppdrag. Så jag började skriva inlägg på LinkedIn. Följarskaran ökade väldigt snabbt från 300 till 3 000 och jag blev fullbokad. Sedan började folk fråga mig om Linkedin. De hade svårt att växa och få leads och ville lära sig hur jag gjorde. Så jag ändrade min affärsidé till att hjälpa folk med Linkedincopy.”, Louise Carlstedt says


Internationella förebilder på linkedin

”Nu har jag hängt på Linkedin i tre och ett halvt år och har studerat hur de stora kreatörerna gör. Vad som funkar. De jag kollar på – alla är internationella, ingen i Sverige är riktigt bra på Linkedin – är Matt Barker, Jasmin Alic, Justin Welsh … Ja, jag följer nog 10–20 stycken.”, she says


Utmaningar på vägen

”Jag har lätt för att skriva, jag tycker det är kul. Men jag är beteendevetare också, och mycket handlar om att vara psykolog åt folk. Och jag har jobbat inom startupvärlden så jag vet vilka misstag folk gör när de ska försöka bygga varumärke. Man pratar för mycket om sig själv.”, she says

”På två månader var jag fullbokad som copywriter. Det kom väl lite som en chock för mig och jag insåg att – okej, Linkedin är grejen.”, she says


Trender som gör linkedin glödhett 2024

”Jättemånga känner sig osäkra på jobbmarknaden. Har blivit av med sina jobb, och väldigt många vill bli egenföretagare eller frilansare. Många som hört av sig till mig, som är chefer eller vd:ar på stora bolag, säger: ”Fan, jag måste ha någon expert som kan hjälpa mig på Linkedin. Hur ska jag tänka, hur ska jag skriva?””, she says

”Algoritmerna – de ändras hela tiden och det blir allt svårare att sticka ut i bruset. Just för att fler och fler vill synas på Linkedin. Väldigt många använder sig av Chat GPT för att skriva inlägg. Vilket syns på långa vägar och då scrollar man bort det. I dag måste du lägga mycket mer fokus på kvalitet.”, she says


Största behoven på linkedin

”Det finns många egenföretagare men också chefer på större bolag i Sverige som vill lära sig hur det funkar.”, she says

”De jag spökskriver åt och coachar månadsvis är ofta högt uppsatta chefer. Vd:ar på stora bolag och marknadschefer. Det är många män och kvinnor i 45-årsåldern. Branscher varierar men mycket cyber security, marknad och kommunikation.”, she says


Orsaker till avsaknad av leads

”Du är inte tydlig med vilket problem du löser och för vem. Samt att du tror lite för mycket om dig själv och tror att alla bryr sig om vad du säger. Folk skiter i dig, de vill veta vilket problem du kan lösa.”, she says

”Och att du inte ger bort din expertis. Dina tankar, åsikter, erfarenheter från ett visst projekt. Om du delar med dig av det kommer det att ge dig tio gånger mer tillbaka. Du måste ge bort, för då blir du den här personen som folk vill följa.”, she says


Formeln bakom virala inlägg

”Berättelse, en erfarenhet, något som du har varit med om. Och något som man kan både beröra och känna igen sig i. Det ska vara klassisk story, det ska finnas något hinder på vägen, eller så gick jag från inget och nu är jag här. Inlägg där man får följa med på din resa. Veta dina problem och hinder, att inte allt är frid och fröjd. Våga vara lite sårbar.”, she says

”Om du vill få ett viralt inlägg då ska du ha en ganska kontroversiell åsikt. Du ska gå emot någonting, stå för något eller ha mycket storytelling. Jo, folk är väldigt snälla på Linkedin men gillar ju när någon ryter ifrån lite. Inte att du hänger ut eller pekar ut någon. Mer ”…jag lämnar 9 till 5 för att bli egenföretagare…””, she says


Tabun att undvika

”Jag skulle säga, pitcha inte in dig själv i folks DM:s. Lägg inte till folk och sedan sälj in dig själv och dina tjänster. Se inte Linkedin som ett säljfönster utan mer som ett ställe för att bygga relationer. Då får du sälj.”, she says

”Många gör felet att de bara tänker på sig själva. Skriver ett inlägg, blir skitförbannade för att ingen gillar eller ser det.”, she says


Skäl att lämna linkedin

”Att du påverkas väldigt mycket av vad andra skriver när det går bättre för dem. Att du börjar skriva, som vissa gör, lite hatiska inlägg. Att du bara jagar likes och visningar.”, she says

”Ja, det största misstaget är att jaga bekräftelse på Linkedin i form av likes och kommentarer. Om du vill få riktiga affärer, bygg bra relationer.”, she says


Så undviker man linkedintrötthet

”Jag tyckte det var jobbigare förut. Ibland kunde det kännas som en tävling, men jag har slutat följa de personerna. Nu följer jag bara sådana som jag verkligen gillar, som är duktiga på det de gör och som jag kan lära mig något av. Så jag har Linkedin som en lärandeplattform.”, she says


Risker med att samla allt på linkedin

”Jag är otroligt biased, Linkedin är den absolut bästa plattformen om du är B2B-företagsledare och vill få in stora affärer. Alla beslutsfattare finns där. Och det växer liksom varje dag.”, she says


Förbättra dina linkedinrubriker

”Jag skulle använda mer siffror och göra dem lite kortare.”, she says

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.