X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 16, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Resumé presenterar vårens profiler inom reklam och kommunikation

Publicerad Juli 16, 2025

Resumé har under våren publicerat djupgående intervjuer med tongivande experter inom reklam, marknadsföring och kommunikation. Här presenteras en utvald samling för sommarens läsglädje, ordnad efter publiceringsdatum och med insikter från branschens främsta profiler.


Lina Thomsgård har axlat roller som PR-chef, opinionsbildare och programledare. Efter en period av ohållbar arbetsbelastning har hon stannat upp, blivit sin egen chef och höjt sina priser för att upprätthålla en sund arbetsbelastning.

”Det kommer aldrig en applåd i slutet för ditt överpresterande”, Lina Thomsgård


Vid Tibble kyrka i Täby möttes experter inom teologi och teknik för att diskutera artificiell intelligens och människans roll i en automatiserad värld.

”Vi människor kan inte längre definiera oss genom våra jobb, vilket berövar oss både värdighet och människovärde”, Wilhelm Landerholm


Johan Pihl belyser reklambranschens förmåga inom beteendeförändring, storytelling och konceptutveckling, och ställer frågan varför dessa byråer inte får en större roll i innovationsprocesser.


När utbudet av vårdande produkter för texturerat hår var otillräckligt i Sverige skapade Ismail Ali eget varumärke. Några år senare säljs Alié Moisture globalt och han fokuserar på entreprenörskap och samhällsnytta.

”Jag vill ge tillbaka. Tänk om nästa Bill Gates sitter i ett kök i Rinkeby just nu?”, Ismail Ali


Casper T Schaber, tillsammans med Love Bonnier, har reformerat kommunikationsbyrån 500 och lyft fram en ny estetik. Han förkastar idén om att livet kretsar kring arbete och betonar vikten av arbetsglädje.

”Idén om att min själ skulle vara korrumperad av våra kunder är djupt obehaglig”, Casper T Schaber


Tobias Karlsson, återinträdd marknadschef, planerar att återuppbygga Max förtroende genom fokus på hållbarhet, smak och passion. Han ser struktur och tydliga värderingar som nyckeln ur krisen.

”Det hade varit fint med en onboarding i lugn och ro”, Tobias Karlsson


Anna Qvennerstedt, Hedvig Hagwall Bruckner och Lotta Mårlind blickar tillbaka på tre decennier som kreatörer. De reflekterar över hur reklambranschen har utvecklats och om det förflutna var bättre eller bara annorlunda.


Johan Belins kreativa process har belönats med 19 Canneslejon, 92 FWA och 15 Clio Awards. Han berättar om hur idéer om digital kommunikation, AI-lösningar och underhållning föds och utvecklas inom hans team.


I ”Bananrepubliken Sverige” granskar Johannes Klenells politikens bakvägar och lobbyism. Han förespråkar skärpta karensregler och förutspår att ett register för lobbyister snart blir verklighet.

”Om jag stannat hade jag blivit ett fullständigt svin”, Johannes Klenells


Pia Dahlén, kommunikationschef vid Svenska kyrkan, delar kyrkans digitala strategi och understryker att engagemanget inte kräver personlig tro, samt att kommunikationens roll inte är att konvertera utan att möta människor där de är.


Carl Pei har positionerat sitt företag, Nothing, som en lekfull motpol till teknikjättar som Apple. I London-butikens miljö förklarar han hur humor och kreativitet präglar varumärkets strategi.


Youtube-profilen Matgeek, Johan Hedberg, har kritiserat dropshipping-industrin och ifrågasätter kändisars reklaminsatser för bristande produktkunskap.

”Att googla ger ju inget Nobelpris direkt”, Johan Hedberg


Under vintern hamnade kommunikationschefen Niklas Ehnfors i ett intensivt mediedrev efter att politiska chattar läcktes. Han berättar om utmaningarna med transparens och förtroendebyggande i en liten kommun.


Tillsammans med Ajaz Ahmed vill David Wedebrant, tidigare AKQA, reformera branschens arbetssätt i Studio One. Han reflekterar över samarbetet med WPP och hur kreativiteten bäst kan blomstra när byråkratin minimeras.

Mest lästa
  1. Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

  2. Sommarens stora byråupphandlingar i offentlig sektor

  3. Så hanterar Trafikverket kommunikationen vid sommarens tågstopp

Fler intressanta artiklar

Avgång efter kritik mot marknadsföringen

Publicerad July 26, 2025

Efter uppmärksamhet i medierna meddelar grundaren av Lilla hjärtat, Melinda Jacobs, att hon avgår från styrelsen i den ideella föreningen.Kritiken har främst gällt lanseringen av en hårvårdskollektion som beskrevs som…

Plankad skylt väcker anstöt mellan Göteborg och Stockholm

Publicerad July 25, 2025

Den särpräglade särskrivningen på Majorna-kioskens skylt är välbekant bland göteborgare och har nu dykt upp i Stockholm, vilket väckt starka reaktioner.Detta är andra gången designen har plagierats och skapat debatt…

Halvt sekel av arlas klassiska mjölkbaksidor

Publicerad July 25, 2025

Innan surfplattans tid var Arlas mjölkpakets baksida en uppskattad källa till frukostunderhållning, och nu i sommar firar detta inslag sitt 50-årsjubileum.År 1975, efter ovanligt många klagomål om sur mjölk, tog…

Trump utfärdar dekret mot ”woke” AI för att stärka USA:s export

Publicerad July 25, 2025

Onsdagen markerade då Donald Trump undertecknade tre presidentdekret för att förvandla USA till ett AI-exportland med ambitionen att bli ett ”powerhouse” inom området.Vita huset beskriver vissa AI-modeller som ”woke” och…

Profilerna med flest anmälningar för dold reklam 2025

Publicerad July 25, 2025

Från januari till juli 2025 har Konsumentverket mottagit 662 anmälningar om bristande reklammarkering i sociala medier. Rapporterna avser över hundra olika företag och profiler.Profilen Bianca Ingrosso står för flest anmälningar,…

Reklamombud stoppar M&S-bild för ohälsosam smalhet

Publicerad July 25, 2025

Advertising Standards Authority i Storbritannien har beslutat att stoppa en annons från Marks & Spencer då den bedömdes vara ”oansvarig”, ASA säger. och att modellen uppfattades som ”ohälsosamt smal”, hon…

Tillväxt för reklammarknaden drivet av digitala annonser och spel fram till 2029

Publicerad July 25, 2025

Prognosen från konsultföretaget Pwc visar att den svenska reklammarknaden väntas uppleva ökade intäkter inom underhållning och media fram till 2029.”Global Entertainment and Media Outlook”Rapporten omfattar 54 länder och geografiska områden…

Ytterligare chef lämnar Volvo Cars efter historiskt sparpaket

Publicerad July 25, 2025

I våras presenterade Volvo Cars sitt hittills största sparpaket, vilket innebar att 3 000 tjänster skulle avvecklas.Kort därefter bekräftades att globala varumärkeschefen Andreas Malm lämnar företaget. Nu meddelar även den…

Meta vill helt automatisera annonsverksamheten med AI

Publicerad July 25, 2025

Meta strävar efter att automatisera hela sin annonsverksamhet med hjälp av artificiell intelligens före slutet av 2026. Genom det nya verktyget skall meddelanden, bilder och videor skapas och optimeras automatiskt…

IGN fäller Voltaren för bristande solvarning vid Stockholm Marathon

Publicerad July 25, 2025

IGN har fällt Voltarenreklamen på löparnummer under Stockholm Marathon på grund av avsaknad av varningstext om solkänslighet och för låg läsbarhet.En privatperson anmälde kampanjen efter att ha sett Voltarenloggan på…

Arkiv

  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.