X
Nordic region's business magazine • juli 16, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Resumé presenterar vårens profiler inom reklam och kommunikation

Publicerad juli 16, 2025

Resumé har under våren publicerat djupgående intervjuer med tongivande experter inom reklam, marknadsföring och kommunikation. Här presenteras en utvald samling för sommarens läsglädje, ordnad efter publiceringsdatum och med insikter från branschens främsta profiler.


Lina Thomsgård har axlat roller som PR-chef, opinionsbildare och programledare. Efter en period av ohållbar arbetsbelastning har hon stannat upp, blivit sin egen chef och höjt sina priser för att upprätthålla en sund arbetsbelastning.

”Det kommer aldrig en applåd i slutet för ditt överpresterande”, Lina Thomsgård


Vid Tibble kyrka i Täby möttes experter inom teologi och teknik för att diskutera artificiell intelligens och människans roll i en automatiserad värld.

”Vi människor kan inte längre definiera oss genom våra jobb, vilket berövar oss både värdighet och människovärde”, Wilhelm Landerholm


Johan Pihl belyser reklambranschens förmåga inom beteendeförändring, storytelling och konceptutveckling, och ställer frågan varför dessa byråer inte får en större roll i innovationsprocesser.


När utbudet av vårdande produkter för texturerat hår var otillräckligt i Sverige skapade Ismail Ali eget varumärke. Några år senare säljs Alié Moisture globalt och han fokuserar på entreprenörskap och samhällsnytta.

”Jag vill ge tillbaka. Tänk om nästa Bill Gates sitter i ett kök i Rinkeby just nu?”, Ismail Ali


Casper T Schaber, tillsammans med Love Bonnier, har reformerat kommunikationsbyrån 500 och lyft fram en ny estetik. Han förkastar idén om att livet kretsar kring arbete och betonar vikten av arbetsglädje.

”Idén om att min själ skulle vara korrumperad av våra kunder är djupt obehaglig”, Casper T Schaber


Tobias Karlsson, återinträdd marknadschef, planerar att återuppbygga Max förtroende genom fokus på hållbarhet, smak och passion. Han ser struktur och tydliga värderingar som nyckeln ur krisen.

”Det hade varit fint med en onboarding i lugn och ro”, Tobias Karlsson


Anna Qvennerstedt, Hedvig Hagwall Bruckner och Lotta Mårlind blickar tillbaka på tre decennier som kreatörer. De reflekterar över hur reklambranschen har utvecklats och om det förflutna var bättre eller bara annorlunda.


Johan Belins kreativa process har belönats med 19 Canneslejon, 92 FWA och 15 Clio Awards. Han berättar om hur idéer om digital kommunikation, AI-lösningar och underhållning föds och utvecklas inom hans team.


I ”Bananrepubliken Sverige” granskar Johannes Klenells politikens bakvägar och lobbyism. Han förespråkar skärpta karensregler och förutspår att ett register för lobbyister snart blir verklighet.

”Om jag stannat hade jag blivit ett fullständigt svin”, Johannes Klenells


Pia Dahlén, kommunikationschef vid Svenska kyrkan, delar kyrkans digitala strategi och understryker att engagemanget inte kräver personlig tro, samt att kommunikationens roll inte är att konvertera utan att möta människor där de är.


Carl Pei har positionerat sitt företag, Nothing, som en lekfull motpol till teknikjättar som Apple. I London-butikens miljö förklarar han hur humor och kreativitet präglar varumärkets strategi.


Youtube-profilen Matgeek, Johan Hedberg, har kritiserat dropshipping-industrin och ifrågasätter kändisars reklaminsatser för bristande produktkunskap.

”Att googla ger ju inget Nobelpris direkt”, Johan Hedberg


Under vintern hamnade kommunikationschefen Niklas Ehnfors i ett intensivt mediedrev efter att politiska chattar läcktes. Han berättar om utmaningarna med transparens och förtroendebyggande i en liten kommun.


Tillsammans med Ajaz Ahmed vill David Wedebrant, tidigare AKQA, reformera branschens arbetssätt i Studio One. Han reflekterar över samarbetet med WPP och hur kreativiteten bäst kan blomstra när byråkratin minimeras.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.