Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet
Publicerad december 19, 2025
Publicerad december 19, 2025

Klädvarumärket Zara går i fotspåren av H&M och inleder användningen av AI-teknologier för att effektivisera sina processer. I ett uttalande från Inditex, moderbolaget, förklarar de hur de integrerar AI utan att avsiktligt ersätta sina kreativa team.
”Vi använder artificiell intelligens för att komplettera våra befintliga processer. Vi arbetar tillsammans med våra värderade modeller – och kommer överens om alla aspekter ömsesidigt – och kompenserar i linje med branschpraxis,” säger en talesperson för Inditex.
Precis som andra aktörer i branschen, som H&M och Zalando, betonar Zara att deras fokus ligger på att effektivisera verksamheten snarare än att eliminera mänskligt kreativt engagemang.
Marta Ortega, ordförande för Inditex, har länge varit en stark förespråkare för fotografering och driver ett galleri i staden där Zara grundades, Coruna. För närvarande ställer galleriet ut verk av Annie Leibovitz och har tidigare haft utställningar med Steven Meisel och Helmut Newton, kända fotografer inom mode.
Österrikes högsta domstol har nyligen avgjort till Max Schrems fördel mot Meta, vilket gör att företaget måste justera sina metoder för personliga annonsering.
”Käranden i hela EU omfattas av beslutet, vilket innebär att, beroende på land, så kan bristande efterlevnad leda till fängelsestraff eller att Meta bli tvingade att betala dagliga böter,” kommenterar en talesman för organisationen.
Domstolen har beordrat Meta att upphöra med behandling av känsliga användardata utan uttryckligt samtycke, vilket nu ställer krav på företaget att förbättra sina dataskyddspraxis.
Trots att domstolen fastställt skyldigheter för Meta, är skadeståndet för Max Schrems blygsamt, med beloppet som uppgår till 587 euro.
E-handeln växer i november med en omsättning av 18,5 miljarder kronor, vilket representerar en ökning på tre procent. Enligt Svensk Handel är andelen konsumenter som handlar online den högsta som registrerats sedan mätningarna inleddes 2020.
Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, påpekar att detta är sjätte månaden i rad med ökad försäljning jämfört med året innan.
TikTok meddelar att Bytedance har ingått avtal om att sälja sin amerikanska verksamhet, vilket markerar slutet på en långdragen debatt om plattformens framtid i USA.
En grupp investerare, inklusive Oracle och Silver Lake, har slutit ett bindande avtal för att skapa ett nytt bolag som ska överta den amerikanska delen av TikTok. Den amerikanska verksamheten kommer nu att ha en styrelse med majoritet av amerikanska medlemmar, och alla användardata kommer att lagras lokalt.
Beskedet om affären förväntas vara helt klart den 22 januari. Enligt uppskattningar från USA:s vicepresident är affären värd runt 14 miljarder dollar.