X
Nordic region's business magazine • december 19, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

Publicerad december 19, 2025

AI hjärna

Klädvarumärket Zara går i fotspåren av H&M och inleder användningen av AI-teknologier för att effektivisera sina processer. I ett uttalande från Inditex, moderbolaget, förklarar de hur de integrerar AI utan att avsiktligt ersätta sina kreativa team.


”Vi använder artificiell intelligens för att komplettera våra befintliga processer. Vi arbetar tillsammans med våra värderade modeller – och kommer överens om alla aspekter ömsesidigt – och kompenserar i linje med branschpraxis,” säger en talesperson för Inditex.


Precis som andra aktörer i branschen, som H&M och Zalando, betonar Zara att deras fokus ligger på att effektivisera verksamheten snarare än att eliminera mänskligt kreativt engagemang.


Marta Ortega, ordförande för Inditex, har länge varit en stark förespråkare för fotografering och driver ett galleri i staden där Zara grundades, Coruna. För närvarande ställer galleriet ut verk av Annie Leibovitz och har tidigare haft utställningar med Steven Meisel och Helmut Newton, kända fotografer inom mode.


Österrikes högsta domstol har nyligen avgjort till Max Schrems fördel mot Meta, vilket gör att företaget måste justera sina metoder för personliga annonsering.


”Käranden i hela EU omfattas av beslutet, vilket innebär att, beroende på land, så kan bristande efterlevnad leda till fängelsestraff eller att Meta bli tvingade att betala dagliga böter,” kommenterar en talesman för organisationen.


Domstolen har beordrat Meta att upphöra med behandling av känsliga användardata utan uttryckligt samtycke, vilket nu ställer krav på företaget att förbättra sina dataskyddspraxis.


Trots att domstolen fastställt skyldigheter för Meta, är skadeståndet för Max Schrems blygsamt, med beloppet som uppgår till 587 euro.


E-handeln växer i november med en omsättning av 18,5 miljarder kronor, vilket representerar en ökning på tre procent. Enligt Svensk Handel är andelen konsumenter som handlar online den högsta som registrerats sedan mätningarna inleddes 2020.


Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, påpekar att detta är sjätte månaden i rad med ökad försäljning jämfört med året innan.


TikTok meddelar att Bytedance har ingått avtal om att sälja sin amerikanska verksamhet, vilket markerar slutet på en långdragen debatt om plattformens framtid i USA.


En grupp investerare, inklusive Oracle och Silver Lake, har slutit ett bindande avtal för att skapa ett nytt bolag som ska överta den amerikanska delen av TikTok. Den amerikanska verksamheten kommer nu att ha en styrelse med majoritet av amerikanska medlemmar, och alla användardata kommer att lagras lokalt.


Beskedet om affären förväntas vara helt klart den 22 januari. Enligt uppskattningar från USA:s vicepresident är affären värd runt 14 miljarder dollar.

Mest lästa
  1. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

  2. Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

  3. PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Fler intressanta artiklar

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.