X
Nordic region's business magazine • december 19, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Publicerad december 19, 2025

Finns det en avsiktlig PR-strategi bakom Kalla Faktas avslöjande av Icas prismanipulation inför PRO:s matpriskontroller? Dagligvarunytt hävdar att Axfood har försökt styra medietäckningen. TV4 förnekar dock detta och vill inte avslöja sin källa.Det hela började med Kalla Faktas granskning av Icas prissättning, som skapade stor uppståndelse bland allmänheten och fick till och med finansministern att reagera.

Redan tidigare, i oktober, rapporterade Dagligvarunytt om hur Willys sänkte sina priser på ett liknande sätt. Detta fick Magnus Törnblom, Axfoods kommunikationschef, att bli upprörd.
Under flera samtal har Törnblom försökt påverka Dagligvarunytts rapportering kring dessa prissänkningar.

Att en PR-representant reagerar kraftigt på en granskning är inte ovanligt. Det intressanta är att Törnblom har en bakgrund som kommunikationschef på TV4-Gruppen. Dagligvarunytt misstänker att han kan ha påverkat Kalla Fakta att rikta sitt fokus mot Ica Maxis prissättning istället för Willys.

– Magnus Törnblom sa till mig att han skulle kontakta andra medier om inte Dagligvarunytt vinklade artiklarna om Willys, säger en reporter.
Törnblom förnekar emellertid att han har försökt påverka publiceringen.

– Jag har inte velat ändra i deras artiklar, men jag har pratat med dem om en intervju med Willys, säger han.
Vidare nekade han till att han skulle ha tipsat Kalla Fakta om Icas prissättning.

Emil Hellerud, reporter på Kalla Fakta, erkänner att han var medveten om Dagligvarunytts rapportering och nämner dem i sitt inslag. Trots detta fokuserar Kalla Fakta i huvudsak på Ica:s prissättning.
Hellerud påpekar att skillnaden mellan Icas och Willys agerande är betydande, vilket visar på vilseledande metoder.

Det är värt att notera att ingen av dem som Dagens Media intervjuar påstår att Kalla Fakta har felaktiga fakta. Den centrala frågan handlar istället om hur redaktionen hanterar information som kan komma från konkurrenter.
Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt, ifrågasätter Kalla Fakta för att de inte tar upp Willys manipulationer som är kända.

– Det är märkligt att PRO framställs som offer, säger han. Han argumenterar för att PRO har ansvar för att förbättra sina metoder.
Jonas Alsgren, redaktionschef på Kalla Fakta, vill inte kommentera vem som tipsade dem om Ica:s prisdumpning.

Han betonar dock att det är viktigt att grundligt utvärdera tips från konkurrenter för att säkerställa objektivitet. Han framhåller att redaktionens val att fokusera på Ica berodde på det allmänna intresset.
Artikeln har publicerats både i Dagens Media och Resumé, som båda tillhör Bonnier News Business.

Mest lästa
  1. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

  2. Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

  3. PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Fler intressanta artiklar

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.