Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning
Publicerad december 17, 2025
Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé Insikt delar hon med sig av sina tankar.
En av de mest provocerande aspekterna är Kriminalvårdens beslut att genomföra en omfattande rebrandingkampanj, vilket innebar en kostnad av betydande belopp för skattebetalarna.
”Jag blir verkligen provocerad när jag tänker på att skattebetalarnas pengar behandlas på det sättet,” säger hon.
Stapelfeldt nämner att all myndighetsreklam inte är dålig, men just detta exempel kallar hon för värdelöst.
”Det här var onekligen värdelöst.”
När det kommer till populärkultur, erkänner hon att hon för närvarande har svårt att hänga med. Dock nämner hon en rolig episod där hon och en kollega dansade till Zara Larssons virala hit, vilket gav en stund av lättsamhet på kontoret.
Ser fram emot det kommande valet 2026, framhåller hon att den politiska spelplanen kommer att förändras avsevärt.
”Det kommer tvinga partierna att börja göra innehåll som folk faktiskt vill titta på och dela organiskt,” säger hon.
Stapelfeldt förutspår att detta kommer att medföra ett stort skifte från tidigare metoder, där innehåll ofta har prioriterats för sin betalning snarare än för sin kvalitet.
”Nu tvingas man tänka om, och det ser jag mycket positivt på!”
Slutligen noterar hon att det är utmanande att bo i ett grått Stockholm utan sol, och att försöka hitta inspiration i en värld där mycket nu är AI.