X
Nordic region's business magazine • december 17, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Kräv påtagliga förändringar i reklamreglerna

Publicerad december 17, 2025

Konsumentorganisationer efterlyser strängare lagar för att motverka dold reklam, där sociala mediejättar drar in stora summor på marknadsföring riktad mot barn. I måndagens nyheter framgår även att polisen föreslår ett förbud mot uniformer på Pride samt att Aviciis tidigare manager stämmer hans familj. Detta och mer presenteras i dagens morgonsvep.


En ny granskning från Sveriges Konsumenter visar att två tredjedelar av reklaminlägg relaterade till ohälsosam mat saknar tydlig reklammarkering. Fynden i rapporten, som genomförts i samarbete med 13 europeiska konsumentorganisationer, pekar på omfattande förekomst av smygreklam trots existerande regler.


Analysen omfattade 650 inlägg om ohälsosamma livsmedel och fast fashion. Resultaten presenteras i rapporten ”Unboxing influencer marketing”, som understryker att influencers ofta använder känslomässiga budskap för att främja konsumtion, ett förfarande som väcker frågor av konsumentorganisationerna.


Influencer marketing har ökat dramatiskt det senaste decenniet, med en förväntad omsättning på 32,5 miljarder dollar år 2025. Stora företag som Unilever planerar att avsevärt öka sina investeringar i influencers.


Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, påpekar:

”Det säger allt om kraften i den här marknadsföringen och att det är hög tid för politiken att skärpa lagstiftningen. Det måste bli kännbart när man bryter mot regelverket. Det är tydligt att det inte räcker med de vitesförelägganden som Konsumentverket ger. Samma influencers säger förlåt och gör om samma fel gång på gång – med nya produkter.”


Sociala medieplattformar som YouTube, TikTok, Snapchat och Meta förväntas generera 350 miljoner kronor i reklamintäkter från barn mellan 0 och 17 år under 2024. Detta rapporteras av konsultbolaget Copenhagen Economics.


Bakgrunden är att den danska regeringen planerar att införa en åldersgräns på 15 år för sociala medier från och med 2027. Barn och unga i åldern 8 till 17 år tillbringar i genomsnitt 54 dagar om året på de fem största plattformarna. TikTok och YouTube är de mest använda, vilket genererar intäkter på 95 respektive 125 miljoner kronor.


Enligt Mediekompaniets rapport Rättvisaren 2025 anser över hälften av svenskarna att reklam idag är orealistisk. Endast 17 procent känner igen sig i de personer som syns i reklamen, vilket leder till en känsla av utanförskap och ökat missnöje med kroppsidealen.


Lita Nazar, marketing & communications director på Mediekompaniet, konstaterar:

”I ett klimat där förtroende är avgörande har varumärken inte råd att fortsätta kommunicera ideal som människor inte känner igen sig i. Konsumenternas tålamod är kort, och alternativet är ofta bara ett klick bort.”


Polisens förslag att förbjuda uniformer på Pride och sociala medier syftar till att skärpa reglerna för uniformsbärande utanför tjänsten. Det föreslagna regelverket, som inkluderar förbud mot att bära uniform vid politiska och religiösa evenemang, har utarbetats av en arbetsgrupp med olika företrädare.


Aviciis tidigare manager, Arash ”Ash” Pournouri, stämmer stjärnans familj för att ha felaktigt utpekat honom som ansvarig för Aviciis psykiska ohälsa och självmord. Han påpekar att han har hållit tyst av respekt för Tim, men nu måste sanningen fram.


Pournouri framhåller:

”Jag har varit tyst av respekt för Tim, men samma hänsyn har inte visats mig. Domstolen är den enda sättet för att sanningen ska komma upp till ytan.”


Han försäkrar att syftet med stämningen inte är ekonomisk kompensation, utan att han söker upprättelse, med eventuell ekonomisk ersättning som ska doneras till välgörenhet.

Mest lästa
  1. Typografi och dess dolda politiska betydelser

  2. Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

  3. Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Fler intressanta artiklar

Spoon och Gabardin förenar sina krafter

Publicerad december 17, 2025

Byråkollektivet People People People (PPP) har beslutat att integrera produktionsbolaget Gabardin med Spoon. Denna sammanslagning syftar till att utvidga Spoons kreativa kapacitet. – Tillsammans tar vi ett viktigt steg för…

Kräv påtagliga förändringar i reklamreglerna

Publicerad december 17, 2025

Konsumentorganisationer efterlyser strängare lagar för att motverka dold reklam, där sociala mediejättar drar in stora summor på marknadsföring riktad mot barn. I måndagens nyheter framgår även att polisen föreslår ett…

Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

Publicerad december 17, 2025

Nords verksamhet i Göteborg intensifieras genom rekrytering av talanger från Volvo. Byrån har redan anställt Cilla Pegelow som byråchef och nu förstärker de teamet med Gustav Johansson som ny creative…

Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

Publicerad december 16, 2025

Erik Niva, en journalist med en unik förmåga att attrahera den yngre generationen, visar hur man kan förmedla djupa ämnen utan att förlora lyssnarnas intresse. Hans videoklipp, som ofta sprids…

Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

Publicerad december 16, 2025

Garbergs har återfått sitt uppdrag som huvudbyrå för Lidl, efter en konkurrensutsatt pitch där bland andra Åkestam Holst och Kid Collective var nära att vinna, enligt källor till Resumé. Samarbetet…

Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Publicerad december 16, 2025

Allente har nyligen lanserat ett nytt reklamkoncept med titeln ”En värld av underhållning”, vilket syftar till att förtydliga tv-leverantörens profil. Med det tidigare konceptet ”Kungen av underhållning” har företaget redan…
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.