Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation
Publicerad december 16, 2025
Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att nästan hälften av kommunikatörerna i offentlig sektor ofta eller ibland stöter på desinformation.
Hela 89 procent av de tillfrågade anser att deras verksamhet kommer att behöva hantera desinformation i framtiden. Det är särskilt oroande att endast 68 procent känner sig säkra i att identifiera sådana hot. Unga kommunikatörer rapporterar att de oftare möter desinformation än sina äldre kollegor och känner sig tryggare i att upptäcka det.
– I en tid då både förtroende och demokratiska processer utmanas är kommunikatörens roll avgörande. Offentlig sektor måste säkerställa att kommunikatörer har rätt verktyg och förutsättningar för att stå emot angrepp på vårt gemensamma samhälle. Rapporten visar tydligt på behovet av strategisk kommunikation och tydligare mandat för att hantera komplexa informationshot, säger hon.
Anna Troberg, ordförande i DIK, framhäver vikten av att hantera desinformation under det kommande valåret. Hon kritiserar politiker som söker billiga poänger genom att misstänkliggöra experter inom området.
– Vi kliver nu in i ett känsligt valår med ökad risk för desinformation och påverkanskampanjer. Det är oansvarigt av politiker att jaga billiga politiska poänger genom att misstänkliggöra dem som har kompetensen att navigera oss genom informationsflödena, säger hon.
Kriskommunikation är en central del av kommunikatörernas arbete, där sex av tio har upplevt en kris där kommunikation varit avgörande. Exempel på sådana kriser inkluderar covidpandemin och andra allvarliga samhällshändelser.
Endast 28 procent av de svarande anser att deras organisation är tillräckligt förberedd för att hantera en allvarlig kris, medan 59 procent anser att de delvis är förberedda.
Norska reklambyrån Try har minskat sin personalstyrka med cirka 20 anställda, vilket rapporteras vara en del av kostnadsbesparingar efter att deras kund Rema 1000 dragit ner samarbetet.
– Vi vill försäkra oss om en sund ekonomi framöver, säger han till media.
Pussy Riot, den feministiska och regimkritiska gruppen, har blivit klassificerad som