X
Nordic region's business magazine • december 16, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att nästan hälften av kommunikatörerna i offentlig sektor ofta eller ibland stöter på desinformation.

Hela 89 procent av de tillfrågade anser att deras verksamhet kommer att behöva hantera desinformation i framtiden. Det är särskilt oroande att endast 68 procent känner sig säkra i att identifiera sådana hot. Unga kommunikatörer rapporterar att de oftare möter desinformation än sina äldre kollegor och känner sig tryggare i att upptäcka det.

– I en tid då både förtroende och demokratiska processer utmanas är kommunikatörens roll avgörande. Offentlig sektor måste säkerställa att kommunikatörer har rätt verktyg och förutsättningar för att stå emot angrepp på vårt gemensamma samhälle. Rapporten visar tydligt på behovet av strategisk kommunikation och tydligare mandat för att hantera komplexa informationshot, säger hon.

Anna Troberg, ordförande i DIK, framhäver vikten av att hantera desinformation under det kommande valåret. Hon kritiserar politiker som söker billiga poänger genom att misstänkliggöra experter inom området.

– Vi kliver nu in i ett känsligt valår med ökad risk för desinformation och påverkanskampanjer. Det är oansvarigt av politiker att jaga billiga politiska poänger genom att misstänkliggöra dem som har kompetensen att navigera oss genom informationsflödena, säger hon.

Kriskommunikation är en central del av kommunikatörernas arbete, där sex av tio har upplevt en kris där kommunikation varit avgörande. Exempel på sådana kriser inkluderar covidpandemin och andra allvarliga samhällshändelser.

Endast 28 procent av de svarande anser att deras organisation är tillräckligt förberedd för att hantera en allvarlig kris, medan 59 procent anser att de delvis är förberedda.

Norska reklambyrån Try har minskat sin personalstyrka med cirka 20 anställda, vilket rapporteras vara en del av kostnadsbesparingar efter att deras kund Rema 1000 dragit ner samarbetet.

– Vi vill försäkra oss om en sund ekonomi framöver, säger han till media.

Pussy Riot, den feministiska och regimkritiska gruppen, har blivit klassificerad som

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.