Effektify expanderar med förvärvet av Recuro
Publicerad december 15, 2025
Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren. Plattformen samlar relevant marknadsdata från olika kanaler och presenterar den i realtid, och med hjälp av AI ger den förslag på mest effektiva åtgärder.
Bland Effektifys kunder återfinns företag som Bilia, Fellowmind och Elitfönster. Förvärvet av Recuro beskrivs i ett pressmeddelande som ett ”strategiskt drag i en tid där intäktstillväxt blivit avgörande för överlevnad”.
Recuro, grundat 2019 av entreprenören, leds idag av en vd som säger att företaget erbjuder ”revenue as a service” riktat mot tech- och medieföretag. De fokuserar på att skapa hållbara intäktsstrukturer med beprövade metoder för prenumerationsmodeller och expansionsstrategier.
Bland Recuro”s kunder märks Storytel, Schibsted och Gazella. Genom förvärvet tillförs sju specialister inom intäktstillväxt till Effektify.
Vd för Recuro framhäver:
”Efter år av lågkonjunktur står företag inför en radikal marknadsförändring där AI omdefinierar hur vi når marknader, traditionella säljmodeller inte längre fungerar och där kunderna fundamentalt ändrat hur de köper. Uppköpet ger oss möjlighet att accelerera som en integrerad del av Effektify. Tillsammans med deras AI-drivna plattform erbjuder vi nu något unikt: datainsikter i realtid kombinerat med strategisk expertis för att hjälpa kunder att faktiskt kapitalisera på dem,” säger hon.
Mattias Edenholm, vd för Effektify, uttrycker:
”Recuros kompetens inom AI, affärsstrategi och tech ger oss en hävstång i arbetet med våra kunder.”