AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik
Publicerad december 15, 2025
Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en ny trend bland vänner, kollegor och kunder. Allt fler får sina första intryck av varumärken genom AI-tjänster.
AI-modeller tränas inte på annonser, utan på relevant och trovärdigt innehåll. Det innebär att varumärken måste vara synliga där AI hämtar sin information. De behöver agera som tankeledare, dela kunskap, och bidra till det offentliga samtalet, samt vara närvarande i journalistisk rapportering.
Den ökande betydelsen av AI-tjänster för varumärkesuppfattningar förstärker också vikten av etablerade medier. Seriös journalistik är bland de få tillförlitliga källor som påverkar hur AI-modeller utbildas och därmed hur de svarar.
AI förändrar inte bara reglerna för hur kommunikation skapas, utan även hela spelplanen för varumärkesbyggande. Detta ger hopp för framtiden. Kanske fortsätter AI att främja samhällsengagerade företag. Kanske får kvalitetsjournalistik en chans att återfå sin betydelse.