Årets julreklam och aktuella mediehändelser
Publicerad december 15, 2025
Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret Santa” som den främsta julreklamen för 2025.
Reklamfilmen, skapad av Droga 5 och regisserad av Miles Jay, bjuder på en romantisk komedi där en kontorsanställd letar efter den perfekta presenten till sin chef istället för till sin kontorsförälskelse. På andra plats finner vi Yeti”s ”Don”t get them a Yeti”, en humoristisk skildring av friluftslivets möjligheter.
Facebook-reklamen fick 31 procent av rösterna, medan Yeti kom strax under 25 procent. Joakim Lundell berörde även sin självbiografi, som han nu anser han inte skulle släppt idag, och underströk vikten av ansvar i att dela sina minnen.
Han menar:
”Har man ett ansvar som makthavare? Har man rätt till sina barndomsminnen?”, säger han. Lundell påpekar att dokumentären har bidragit till ökad försäljning av boken, vilket bekräftas av Kristiina Ajpe, kommunikationschef på Adlibris, som skriver:
”December är därmed den starkaste perioden för boken under året”.
Vidare diskussioner rör reklam under fotbolls-VM 2026, där nya pauser för vätskeintag möjliggör kommersiella avbrott. Max Bursell, sportchef på SVT, anser att detta är en stor fördel för reklamsponsorer.
På den internationella arenan instiftade EU:s finansministrar en tull på småpaket för att motverka billig import från företag som Shein och Temu. Maria Wiezell, konsumentexpert, lyfter fram att tullen kan höja priserna men samtidigt skydda konsumenterna från farliga produkter.
Martin Kits från Svensk Handel såg tullen som ”ett nödvändigt ont” och poängterade vikten av att agera i rådande situation, där ett snabbt beslut är att föredra.